Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me even voorstellen! Ik ben Marike en samen met Marc en onze drie kids in het bezit van een zeer ruime Picasso uit 2003. Wat een luxe allemaal heeft ons nieuwe aanwinst…..maar ja….ik zou niet op dit forum beland zijn als we dus niet een probleempje hadden.
Gisteren heb ik voor 30 euro getankt (vraag me niet de liters…..ik heb de 30 euro onthouden…;-)
Volgens de boordcomputer konden we voor het tanken nog 40 km rijden, en gaf hij telkens bij het starten “brandstof bijvullen” aan. Keurig dus wat drinken gegeven, echter blijft de computer nu nog steeds piepen dat de brandstof bijgevuld moet worden en ook gaat de brandstofmeter niets omhoog…. en ik heb het er toch echt niet naast gegooid…..
Wie o wie kan ons vertellen hoe we dit kunnen oplossen?? Na serieus drie auto’s gehad te hebben, die alle drie een probleem met de benzinemeter had…..hopen we dit toch niet weer te hebben…..
Ik ben benieuwd naar de antwoorden…..
Groet, Marike
Hoi,
dit heeft te maken met het feit dat er geen flotter in schijnt te zitten, is mij ook maar verteld.
dit betekend dat als er kleine beetjes worden getankt de auto dat niet kan registreren en er dus niks gebeurt op de meter.
gewoon meteen volgooien zou het besten zijn.
nogmaals, hier heb ik van horen zeggen dus zeker weten doe ik het ook niet.
Eh, 30 euro is niet niets hoor.
En niet weinig ook. Altijd nog 20 liter.
Dat moet het systeem meten IN de tank.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Heb dit ook wel eens gehad, ik rij altijd bepaalt type merk benzine, tank leeg toch maar even 20 euro getankt, maar meter gaf niks aan, pas toen ik hem vol gooi, toen wel, wel opletten dat je vul pistool geheel in de vul hals stopt, en bij afslaan, ook stopt, met tanken, dit om fouten in het systeem voor te blijven, systeem werkt niet alleen met vlotter, maar ook de druk in de tank, (naar wat ik heb vernomen van monteur)
Die monteur moeten ze aan de weg zetten. ,-)
Wat is dit dan… Vulkoek?
https://bartebben.nl/onderdelen/citroen/xsara-picasso/brandstof-systeem/tank-vlotter/hdi-1.6-16v-9hx-dv6ated4-vdo-9660794980-zie.1525hj.html
dat is een vlotter voor een diesel, zo te zien zijn ze er niet voor benzine en daar hebben we het nu volgens mij over
Raar, iets meet dat de tank bijna leeg is.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Bij mijn oude Xsara Picasso, was het ook de vlotter, die hebben ze vervangen en nooit meer last van gehad, ik ga ervanuit dat ze dat ook hebben gedaan en me niet voor de geknhebben gehouden, je weet het nooit.
Ik had toen een 1.8 16 V Exclusive.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Ik heb het ook.
De garage heeft de computer al eens gereset (moest met volle tank komen) maar hielp niet.
Wat wel hielp: de tankdop losdraaien en weer vast, of de motor uitzetten en dan weer aan. Maar ja, om dat iedere keer te doen?
Ha, lekker ouwe koeien uit de sloot vissen
Ik vermoed dat de TS allang en breed een oplossing heeft bedacht of gevonden..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat denk ik ook.
“Laatste bezoek
18 juli, 2013 01:58 PM”
Al een paar dagen niet meer geweest zie ik
Dat neem niet weg dat we natuurlijk wel de oplossing kunnen plaatsen.
En die oplossing is ...... ?
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ìk heb laatst lpg in mijn C5 gebouwd. Probleem is nu dat de tank langzaam leeg gaat volgens de benzinemeter.
Nu wat zoekwerk ben ik achter de volgende info gekomen: De computer berekend het verbruik en stuurt daar de benzinemeter mee aan. Als het verschil groter is dan dan kwart tank tussen het berekende en de waarde van de vlotter past de computer de meter aan naar de vlotter waarde. Dit heb je dus ook bij tanken, mits je min 25% tankt. Is het minder lijkt de tank gewoon verder leeg te gaan. Nu ik op gas rijd met een tank minder dan 25%, staat de meter dus altijd op 0. Tank half vol, loopt die af tot 25% en dan springt die na een herstart weer op 50.
Ergo, iets meer tanken..
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Dat aanpassen van de computer adhv de vlotterwaarde, gebeurt bij het starten van de motor of losdraaien van de dop? Dat zou dan kunnen kloppen met mijn waarnemingen.
Vraag is nog steeds hoe de benzinemeter ALTIJD de correcte waarde aangeeft want daar zouden we naar moeten streven.
Er is mij een verteld dat het vlotter de inhoud van de tank voelt op het moment dat het contact aan gaat.
Zolang de motor loopt, rekent hij uit via de injectoren wat de inhoud zou moeten zijn.
Dat verklaart ook het teruglopen van de meter tijdens het rijden op gas.
Na een volgende start zou de meter weer de juiste inhoud moeten weergeven.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Klopt idd. Na de start. Alleen moet er dus een relatief groot verschil zijn voordat de computer de meter aanpast.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.