Ratel rechts achter.
Marien
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-2011

Gepost: 25 januari 2017 10:47 AM

Heeft iemand van jullie wel eens het zelfde gehad? Ik heb een ratel die steeds hoorbaarder wordt wanneer de snelheid hoger wordt. Het is geen constante ratel, maar een metalig getik.

Ze hebben bij de achterbank rechts alles losgetrokken en alles bekeken maar niks gevonden.

Ik denk dat het misschien iets met mijn veer te maken heeft. Aan de onderkant zat ook niets los. Het hitteschild heeft eens getikt, maar dat zit ook goed vast. Verder niets wat los kan zitten.

Echt irritant.

Iemand tips?

Profiel  
 
benjaminLD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-05-2015

- DS 3 So Red 1.2 Puretech 110
Gepost: 25 januari 2017 05:53 PM
  [ # 1 ]

Klinkt als een wiellager. Zijn die ook nagekeken?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 januari 2017 09:09 PM
  [ # 2 ]
benjaminLD schreef:

Klinkt als een wiellager.

Echt niet, een wiellager dat op z’n eind loopt begint eerst te zoemen, dan te gonzen en uiteindelijk te grommen.

In het geval van een metalige tik, waarvan de frequentie afhankelijk is van de rijsnelheid, zou ik gaan zoeken naar iets dat aanloopt.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan balanceerlood of richting de remmen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1376
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 26 januari 2017 06:45 AM
  [ # 3 ]

Long shot: bij mijn C4 tikte de stofkap die op het wiellagerhuis RV zat. Zwaar irritant. Remedie: hamer + schroevendraaier.

Profiel  
 
Marien
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-2011

Gepost: 26 januari 2017 11:53 AM
  [ # 4 ]

Eerst gedacht dat het misschien nog de sideskirt kon wezen want die had ik uiteindelijk in mijn handen. Maar ook zonder die sideskirt (moet nog gefixt worden) heb ik nog steeds de ratel.

Vooral met sterke wind wordt het geluid versterkt. De lagers zal het niet zijn, ik merk ook niets aan het rijden zelf, geen gezoem. Het is gewoon een getik/metalig/geratel. Misschien iets met de vering te maken? Ik kan anders ook geen reden meer vinden….

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 januari 2017 11:57 AM
  [ # 5 ]

Mogelijk iets wat tegen/op de koets klappert?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Marien
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-2011

Gepost: 27 januari 2017 12:20 PM
  [ # 6 ]

Hij staat weer bij de dealer. Het geluid is pas gekomen nadat ze de uitlaat gelast hebben, dus ze gaan nu de uitlaat loshalen, kijken of er iets in zit wellicht. Er zat nog een kapje los onder de auto en nog een stukje plastic wat strakker gezet wordt. Qua vering e.d. was er niets te zien, dus het is echt lastig te vinden waar het vandaan komt.

Profiel  
 
Gepost: 28 januari 2017 10:07 AM
  [ # 7 ]

De beschermplaat van de schijfremmen willen ook wel eens loskomen en dan ergens tegen aan trillen.

Profiel  
 
Marien
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-2011

Gepost: 06 februari 2017 01:19 PM
  [ # 8 ]

Probleem zat hem in de dorpel, dus niet de plastic sideskirt. Blijkbaar iets geraakt of geschaafd waardoor metaal zat te klapperen in de wind. Vastgemaakt/gekit etc, ook de sideskirt weer vast gezet en het geluid is weg.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 februari 2017 07:34 PM
  [ # 9 ]
René Jongejan schreef:

Mogelijk iets wat tegen/op de koets klappert?

Zat er dus niet veel naast. Wink

Maar goed dat het is opgelost!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook