LS, reeds 4 jaar rijd ik tevreden rond in mijn C4GP, een 2 ltr diesel Business versie.
Hierin is ook een panoramadak met zonnescherm ingebouwd. Tot voor kort werkte het openen en sluiten zonder problemen,echter nu is het zonnescherm geblokkeerd op ca 80 % dicht. Het zit vast, ik heb de zekering( F5, 30 A) al gecheckt, is goed. Ik heb al geprobeerd via de servicebox aan informatie te komen ,maar heb geen abonnement. Ben wel erachter gekomen dat de “motorreducteur” aan de voorkant zit, ergens achter de grote plafonnier. Maar krijg die plafonnier niet los, is wss een heel ingenieuse constructie.
Op het franse planet-citroen forum wel veel info over gebroken kabels gevonden, en tips om die kabel te repareren, maar de foto’s starten pas als de hemel al los ligt.
Er wordt ook over een TSB 9R40RP00 gesproken maar meer dan de eerste pagina vind ik niet.
Dus de vraag: hoe kan ik de grote plafonnier met de bediening van het zonnescherm los maken?
Jim
C5-PH2 Brk 2.0 HDI 16V BVM6 bj2005 2009-2014
P5008 GT 2.0 HDIF bj2010 2014-2019
C4 GP Buss 2.0HDIT BVA6 bj2017
Als je je VIN geeft zal ik dat voor je opzoeken op Service.Citroën.
Ik heb daar toegang, ook tot de TSB’s.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Via je VIN heb ik een serie documenten gevonden.
Die kan ik je sturen, geef dan even je mailadres via een PB. Dan gaan ze naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Een terugmelding van mijn ervaringen: dankzij de onvolprezen hulp/informatie van JW (heel veel dank) is het gelukt om de motor van het panoramadak los te maken. De plafonier zit geklikt op een aantal plaatsen, met dunne vingers en een paar platte lollystokjes komt ie wel los. Dan blijkt dat de in mijn geval 5 stekers allemaal verschillende vergrendelingen hebben. Opgelet dat de 2 noodgeval knoppen niet bediend worden, krijg je zo de hulpdiensten aan de lijn…
Om bij de motor te komen moet het subframe waar de plafonier op klikt ook losgemaakt; volgens de papieren is dit frame niet veel groter dan de plafonier, in mijn geval loopt het plastic frame van links naar rechts, 2 schroeven (T20) links en rechts en in het midden 3x geklikt.Daarna de hemelbekleding wat losmaken, en daaronder zit de motor.3 schroeven T25 en 1 connector.Middels dezelfde T25 is het panoramadak open en dicht te doen, in de motor zit een toegang tot het tandwiel wat de kabels bedient. Motor open gehad, dwz de plastic afdekking, daaronder zit de electronica en de 2 lippen van de motor zelf. Hierop 12V gezet en de motor loopt. Inmiddels alles op de motor na weer dichtgebouwd, had eigenlijk de ingebouwde motor rechtstreeks op 12V moeten zetten, om te controleren of het panoramadak zelf zwaar loopt. Misschien voor morgen.
Vraag: kan de motor cq diens electronica middels SW uitgelezen en gecontroleerd worden?
Wordt vervolgd.
Jim
C5-PH2 Brk 2.0 HDI 16V BVM6 bj2005 2009-2014
P5008 GT 2.0 HDIF bj2010 2014-2019
C4 GP Buss 2.0HDIT BVA6 bj2017
Vraag: kan de motor cq diens electronica middels SW uitgelezen en gecontroleerd worden?
Vermoedelijk wel.
Heb je de mogelijkheid om je auto aan Diagbox te hangen? Dan zal er wel ergens in het menu een punt te vinden zijn waar je dat kunt doen.
Vraag nog: heb je de inleerprocedure al gedaan, zoals beschreven in een van die documenten?
Het zou kunnen zijn dat er ergens een wat zwaarder punt zit in het sluiten van het scherm, dat kun je met de inleerprocedure wellicht oplossen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Hallo JW, ik heb geen Diagbox ter beschikking om los mee te spelen, mss kan ik bij mijn monteur terecht. Ik ga eerst proberen om de motor terug te plaatsen en rechtstreeks aan de 12V te hangen, kijken of het dan wel werkt. Zo ja ligt het wss aan de electronica van de motor zelf. Ik houd je op de hoogte.Groet Jim
Jim
C5-PH2 Brk 2.0 HDI 16V BVM6 bj2005 2009-2014
P5008 GT 2.0 HDIF bj2010 2014-2019
C4 GP Buss 2.0HDIT BVA6 bj2017
Mijn suggestie is om, na het terugbouwen, eerst de inleerprocedure nauwgezet te volgen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Hallo JW, de truc met de rech5tstreekse 12V werkt, gordijn gaat soepel open en dicht. Er is ook 12V op de connector vd motor. ook nog even de motor los en aangesloten dus zonder belasting van gordijn, maar ook dan geen enkele reactie. Mijn conclusie tot nu is dat de electronica vd motor kaduuk is, mss dat de diagbox nog meer duidelijkheid kan geven. ga nu bij mijn monteur navragen of dat hij een volledige diagbox ter beschikking heeft.
Groet Jim
Jim
C5-PH2 Brk 2.0 HDI 16V BVM6 bj2005 2009-2014
P5008 GT 2.0 HDIF bj2010 2014-2019
C4 GP Buss 2.0HDIT BVA6 bj2017
Heel veel van de elektronica in deze generatie Cits werkt via het CAN-Bus systeem.
Ik zal vanavond of morgenochtend de schema’s daarvan opzoeken, dan moet dat duidelijk(er) worden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Inmiddels het schema gevonden.
Dat blijkt een rechttoe-rechtaan besturing te zijn, zonder tussenkomst van CAN.
Ik zal het je zo sturen.
Vraag: ben je er zeker van dat de zekeringen oké zijn? Dus niet alleen F5 in het interieur bij de BSI, maar ook die in de BSM onder de motorkap?
En komt er spanning door op pin 2 van de stekker, bij ingeschakeld contactslot?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Hey JW, ik heb alleen de 2 pennen met dikke draad gemeten op de connector, p1 en p3.
P3 is geelgroen, vermoedelijk Gnd, en dan staat op P1 12V.
Heb via de DFU alleen F5 uit de onderste zekeringkast gevonden, welke zekering in de BSM hoort daarbij?
Fijn dat je er ook een schema bij hebt, zoekt gerichter.
Dank
Groet Jim
Jim
C5-PH2 Brk 2.0 HDI 16V BVM6 bj2005 2009-2014
P5008 GT 2.0 HDIF bj2010 2014-2019
C4 GP Buss 2.0HDIT BVA6 bj2017
Inmiddels ook het bedradingsschema gevonden en naar je toegestuurd.
Samen met de kleurcodes.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dag JW,
dank voor de schema’s, is duidelijk dat de plafonierknop en motorunit samen 1 unit vormen. Ik heb op de connector
voor de motor 12V gemeten, dus alle zekeringen zijn goed (F5 onder het dashboard en F6 in de motorruimte.
Blijft over een defect bij de knop (zo te zien meerdere soft switches als in normale AB) of toch de electronica in de motor.
Deze week verder geen gelegenheid om er in te duiken, wordt wel volgende week.
Wss geen detailschema’s van de knop 6838 en de electronica in 6821?
Ik houd je op de hoogte
Groet Jim
Jim
C5-PH2 Brk 2.0 HDI 16V BVM6 bj2005 2009-2014
P5008 GT 2.0 HDIF bj2010 2014-2019
C4 GP Buss 2.0HDIT BVA6 bj2017
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
En met je afstandbediening sluiten?, als je de sluitknop op de afstandbediening ingedrukt houd, dan gaan je ramen dicht (mits open staan) en je dak sluit dan ook.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Hallo Rene, al als eerste geprobeerd, maar helaas.
Jim
C5-PH2 Brk 2.0 HDI 16V BVM6 bj2005 2009-2014
P5008 GT 2.0 HDIF bj2010 2014-2019
C4 GP Buss 2.0HDIT BVA6 bj2017
Dat was een goeie, op die manier kun je checken of het aan de elektronica in de motor dan wel de bedieningsknop ligt.
Er even vanuit gaand dat het op die manier werkt, en dat er vanuit de BSI die aansturing komt. Dat zou dan moeten zijn via draad 68D7 die op pin 2 uitkomt van de stekker op de motor.
En of dat laatste echt zo is, kan ik niet zien.
Daarmee is nog niet duidelijk waar het probleem zit.
jimjim123 schreef:Dag JW,
dank voor de schema’s…...
Wss geen detailschema’s van de knop 6838 en de electronica in 6821?
Nee, helaas…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor