74 van de 74
« Eerste  < Vorige 72 73 74
   
Het BMWerk van Penny Lane!
ansarin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 111
Geregistreerd: 22-06-2021

Gepost: 01 april 2025 07:30 PM
  [ # 1096 ]

Derk, ik snap het helemaal. Destijds voor mijn DSuper ook mooie RVS exemplaren gevonden en dat toont zoveel beter dan die verweerde zwart gespoten dingen.

Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1407
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 01 april 2025 08:11 PM
  [ # 1097 ]

Die blinkers zijn het allermooiste. Helaas zie je ook vaak dat die (NOS) rubbers versleten zijn en dat de “pootjes” dan krassen op de ruit veroorzaken. Goed in de gaten houden of ze niet krassen.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11821
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 april 2025 11:13 PM
  [ # 1098 ]

De Bosch wisserbladen die ik eerst geprobeerd had waren perfect en dat was ook echt NOS uit begin jaren ‘80 of zoiets ergens. Het past alleen niet goed genoeg, anders hadden die er allang op gezeten. De wisserbladen die er daarom dus uiteindelijk vandaag op gegaan zijn, zijn gewoon nieuw van recente productie. Komt dus allemaal gewoon goed.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43363
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 april 2025 11:14 PM
  [ # 1099 ]

Helemaal mooi zo!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11821
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 april 2025 11:22 PM
  [ # 1100 ]

Overigens, nog even wat betreft krassen: dat gebeurt dus ook als je je zwarte wisserbladen te lang laat zitten, want op de laklaag en de wat goedkopere staalsoort en een plastic montage-adaptertje na zijn die constructief gewoon hetzelfde als die van RVS. Dus wat dat betreft is er helemaal niks nieuws onder de zon.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6187
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 02 april 2025 10:45 AM
  [ # 1101 ]

Het zijn dat soort details die zo’n auto “af” maken. Gaaf.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11821
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 april 2025 07:01 PM
  [ # 1102 ]

Het rechter raammechaniek, dat ik na vervanging van dat portier had hersteld, heeft ‘t toch maar weer opgegeven. Ik heb een nieuwe besteld, want we kunnen wel stellen dat het mechaniek dat erin zit dan dus nu ook echt helemaal opgebruikt is. Tijd om dat in de ijzerbak te pleuren en er wat goeds weer in te zetten.

Met een beetje geluk komt dat binnen tegen de tijd dat er weer sleutelweer verwacht wordt (tweede helft van de komende week) en dan is dat verder ook geen al te grote klus om erin te zetten. Is dat ook maar weer ‘voorgoed’ opgelost. Tot die tijd is het vooral een kwestie van het rechter raam niet open maken, want de kans wordt te groot dat-ie dan niet meer dicht kan. Maar daar is om deze tijd van het jaar nog wel een paar dagen mee te leven, het is nog niet zo gillend heet dat je de ARKO altijd vol aan moet hebben.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11821
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 april 2025 07:30 PM
  [ # 1103 ]

Intussen de normale service-items ook maar eens in huis gehaald (olie, oliefilter, luchtfilter). Blijkt dat Kroon de Classic 20W50 eindelijk ook in 5-liter blikken levert! Driewerf hoera, dat maakt het aanvoeren van olie en het afvoeren van lege verpakkingen enorm veel makkelijker Cool

Voorheen was er de keuze uit 1-liter blikken of 60-liter blikken. Het eerste levert onhandig veel van die mooie ouderwetse blikken op om weg te pleuren, het tweede krijg je bij normaal gebruik niet op voordat de inhoud terug vervallen is tot ruwe olie. Of erger… Dat er nu dus 5-liter blikken van bestaan is serieus een zegen. Een waarvoor de firma Kroon zonder meer een niet onaanzienlijk veer ergens in verdient. Al valt het een beetje onder ‘beter laat dan nooit’...

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11821
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 mei 2025 06:17 PM
  [ # 1104 ]

Vandaag kwam het nieuwe raammechaniek binnen. Zoals altijd vlot & zeer netjes afgehanded door Walloth & Nesch. Het mechaniek ziet eruit alsof ‘t een goed ding is, en dat is erg prettig.

Het oude mechaniek was dus gewoon versleten. De draaipunten tussen de hevels die nog niet vervangen waren zijn allemaal enorm ruim en het kleine tandkransje is ranzig geworden door alle scheve slijtage. De laatste reparatie heeft gelukkig wél gewoon stand gehouden, dat is op zich wel lekker om te zien. Het nieuwe mechaniek er dus maar in gevochten (er is eigenlijk net niet helemaal genoeg ruimte in de deur om ‘m er lekker in te kunnen lepelen) en daarmee is die hele kermis ook opgelost. Het nieuwe mechaniek loopt prachtig soepel en geruisloos, dus dat was allemaal gewoon een goeie actie.

Daarna de olie maar eens ververst, uiteraard met filter en luchtfilter. Filters wederom Mann+Hummel, olie wederom Kroon Classic 20W50 en deze keer dus uit een 5-liter blik Cool

Zo’n blik is natuurlijk weer erg mooi en alvast een enorme verbetering ten opzichte van het gepiel met 1-liter blikjes. Maar het is geen briljant handig ding om het blok van een 02 mee vol te gooien omdat je met het volle blik niet lekker kunt manoeuvreren in de niet al te ruime motorruimte van een nultwee. Gelukkig is er dan nog een periode-correct oliekannetje van 1 liter.

Sta je dus nóg per liter af te vullen, maar soit. Dat kannetje hoef je naderhand niet weg te mikken en anders gooi je bij elke verversing weer een stapel van die 1-liter olieblikken weg. Op zich, na de eerste anderhalve liter ongeveer, kun je de rest er ook gewoon uit het blik in mikken zonder ‘t ernaast te gooien.

Op eerste gelegenheid zal ik dan de klepspeling nog even nalopen en dan is het onderhoud aan de 1602 wel weer bijgespijkerd. Allemaal eigenlijk weer ouderwets makkelijk.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11821
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 mei 2025 02:13 PM
  [ # 1105 ]

En dus de klepspeling nog even nagelopen. Ik heb twee klepjes iets nauwkeuriger ‘in spec’ gesteld, maar in werkelijkheid was het verloop sinds vorig jaar gewoon nul of in ieder geval niet betrouwbaar meetbaar met gewone voelermaten. Dat leidt tot de nodige tevredenheid.

Verder de moeren van de brandstofpomp nog een klein slagje na gegeven wegens olie zweten, evenals 1 boutje van het aandrijfhuisje van de verdeler. En dat mag ook: alles is vorig jaar los geweest en dat mag tijd nodig hebben om weer te settelen. Daar verbaast mij helemaal niets aan.

Dan nog een moer onderop m’n periode-correcte Lucas hoofdschakelaar verhervastgedraaid (gelukkig heb ik sleuteltjes 7/16AF en 1/2AF gewoon in huis) om een lichtelijk wankel contact van de massakabels naar koets & blok te verhelpen. Lucas elektrische onderdelen die doen wat ze moeten, kortom. Maar het ding werkt nog steeds gewoon goed als je oplet dat alles ook vast zit zoals het hoort, dus het zij The Prince of Darkness maar weer eens vergeven.

En zo kunnen we dus weer vol goede moed door met ‘t ouwe gevaarte!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
74 van de 74
« Eerste  < Vorige 72 73 74
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook