




























Totaal aantal Berichten: 10473
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Han S schreef:Arjan Verkade schreef:DOT4 in een remsysteem moet je meestal elke 2 jaar vervangen, eigenlijk ook als je er weinig met rijdt, juist ook omdat het hygroscopisch is.
Staat dat voor je koppeling niet voorgeschreven?
Ik ben het helemaal met je eens en ik ga het remsysteem ook totaal verversen.
Maar de koppeling heeft lang die druk niet nodig en zal ook geen last hebben van kookverschijnselen, dus vraag ik me af of het niet beter is om daar geen DOT4 in te hebben.Stel je voor dat de rubber cupjes bestand zijn tegen LHM, waarom zou je dat er dan niet in mikken? De kans dat de cilinderwandjes worden aangetast is dan nul komma niks.
Het is mijn probleem hoor, mijn hele werkzame leven oplossingen moeten vinden voor technische problemen en ik kan het niet laten.
En zo’n slave cilinder er onder vandaan sleutelen is een eitje, maar die master cilinder is een h**renklus, typisch Engels.
Je kunt ook overwegen het remsysteem geschikt te maken voor LHM. Houdt je van de straat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Goed plan Jan, maar ik heb het remsysteem ververst en dat is een behoorlijke publieke vrouwenklus bij de XJ6 en ik zal je vertellen waarom: de achterste schijven zitten tegen het differentieel en daar is heel weinig ruimte.
Ik heb een mooie wartelsleutel maat 10 en 11, maar die is te lang om daar een slag mee te maken want er zit ook nog van alles in de weg. En een kort steek/ringsleuteltje is 12 kantig en een van die ontluchtventieltjes zat muurvast en ik ben er zeker van dat die dat ventieltje had gesloopt.
Dus zoals ik gewend ben een oplossing zoeken. Ik heb een kleine doppendoos en die doppen zijn zeskantig en daar zit een kruiskoppelingetje bij en op dat vierkante stukje dat in de dop gaat past een steeksleuteltje.
Dus de dop op dat ventieltje, kruiskoppelingetje en in gefrot op een klein stukje na, steeksleuteltje er op geknoeid met die kolenschoppen van me in dat stukje ruimte van niks en verdomd, hij kwam los.
En zo ben je dan bezig, maar het houdt je van de straat en Yuri gaat langzaam maar zeker ook van zijn Jaguar houden.
Want hoe ze dat spul bedacht hebben kun je je afvragen, maar wat een geweldig mooie machines zijn het en dan moet je die zes in lijn horen lopen en meemaken wat een soepele motor dat is.
En dan heb ik het niet over de tijdloze lijnen van de MK1 en 2 en de oer XJ6 en 12.





























Totaal aantal Berichten: 10473
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, die manier van sleutelen herken ik.
En als je een benzineslurper wil hebben: 10 keer liever zo’n Jag als jullie dan een SUV.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De koppeling werkt nog prima met de krik olie.
Ik ben dus wel arrogant, maar niet de beste.
Heb geen opleiding op het gebied van auto of motortechniek, maar krijg tot nog toe alles voor elkaar en bouwde ooit een 500cc racemotor welke sneller was dan die van de kampioen nationale klasse.
Het zal talent zijn vermoedelijk.
Ik kom even terug op de DOT4 vervangen met LHM:
Dat is een keuze die ik je kan afraden:
Het rubber materiaal dat als sinds jaren gebruikt wordt met DOT 3 en 4 en 5.1 systeem is gebaseerd op EPDM ( natuurlijk zijn daar ook varianten van). Ethyleen Propyleen Di- Monomeer)
Als je die rubber met LHM gaat gebruiken is het belangrijkste probleem dat ze na verloop van tijdzichter worden, maar ook gaan zwellen.
LHM rubbers zijn meestal gemaakt van NBR ( Nytril Butyl Rubber) of HNBR ( Hydrogenated NBR, verder bewerkt zeg maar)
Die kunnen matig tegen DOT3/4 vloeistoffen, ze worden zachter, en ook dat merkt je pas na een tijdje..
Voor je koppeling kun je als alternatief DOT5.0 gebruiken ipv DOT4, dat is “siliconenolie”.
Anti-hygroscopisch ( de druppels blijven gewoon zweven in de vloeistof) werkt met zowel EPDM als NBR rubber.
Nadeel: Relatief duur, geeft een iets “sponzig” gevoel, want is enigszins comprimeerbaar onder hogere druk, en als je veel water en lucht in je systeem hebt kun je zelfs roest krijgen.
Het blijft jouw keuze.
En Chapeau voor je inzet, en het delen van je jaren ervaring.
To err is human, not to err is divine.
Dank je wel voor het compliment en je advies. Ik ben mijn hele werkzame leven een probleemoplosser geweest, maar neem ook graag wat van de ander aan.
Ik heb die koppeling begin oktober aangepakt en ik heb toen een remcupje in een potje met krikolie gelegd en dat een paar weken aangekeken.
Dat cupje ligt nu nog steeds in die olie en ik heb zojuist even gekeken, het is niet zacht geworden en lijkt nog als nieuw. Ik ben wel altijd benieuwd, dus ik ga een busje LHM halen en leg een remcupje in de LHM, een cupje dus welke bedoeld is voor Dot4.
Ik zie vandaag op facebook een herinnering van alweer twee jaar geleden, toen ik de motor en bak van de Renault Estafette er uit heb gesleuteld omdat hij uit de derde versnelling sprong. En daar kwamen veel reacties op.
Lang verhaal kort: dat uit de versnelling springen komt vaak voor bij de Estafette, dus je zou kunnen spreken van een ontwerpfoutje en de oorzaak van het probleem is een veertje van 18 mm die eigenlijk 19 of 20 mm zou moeten zijn.
Dus dat heb ik opgelost en zo is de technicus altijd bezig en dat is leuk en aardig en bespaart je vermogens.
En gelukkig heb ik met mijn leeftijd van 82 jaar nog geen enkele moeite met sleutelen en onder auto’s kruipen.