Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Hoi,
Ik heb dit fenomeen al eens eerder gehad, een maand geleden.
De auto staat in de rijstand maar de achterkant blijft zoekend naar de juiste hoogte.
Deze gaat dan, met tussenpozen van enkele seconden, een centimeter of 5 omhoog en weer omlaag en weer omhoog en weer omlaag etc.
Ik heb al wat geroerd aan de hoogteregelaar en rek- en strekoefeningen gedaan maar dit mocht niet baten, de vorige maand wel, trouwens.
Als ik de motor uitzet zakt de achterkant binnen 10 seconden helemaal in.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring en weet iemand misschien een oplossing?
grR
Achterdraagarmlagers nog goed?
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Tja, de achterwielen staan niet scheef en de achtervering is soepel.
Vanuit de laagste stand stijgt de achterkant gelijkmatig.
En, daarbij, zoals ik al vertelde, heeft dit fenomeen zich een maand geleden ook 1 keer voorgedaan.
Zelf denk ik aan de hoogteregelaar die niet soepel meer loopt, maar weet dit niet zeker.
grR
Alle stangetjes die de hoogreregelaar bedienen gangbaar maken en smeren?
Blijft raar dat de achterkant binnen tien seconden zakt; hoogteregelaar zelf brak of heel erg vervuild?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik heb hem net nog even gestart en dan duurt het vrij lang voordat de achterkant stijgt èn ik krijg de melding ‘let op druk hydraulisch systeem’
Daarna hoor je telkens de pomp aanslaan waarna de achterkant 5 cm stijgt, de pomp slaat af en de achterkant daalt weer, waarna de pomp weer aanslaat om de bips weer omhoog te krijgen….
Bij motor af zakt ze direct langzaam weer tot op de aanslagrubbers.
de afdichtringen in je achterste hydractiefklep dichten niet meer af,
zie AE paar jaar geleden, artikel van Arthur over hydractivekleppen.
Greetz
Sjako
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Kep geen hydractief!
grR
dan spoelolie derin en ontluchten, je moet ergens beginnen he…
Heb je de filters al gereinigd in het LHM reservoir? Helpt eerst ook eventjes. Hoe oud zijn je bollen achter inclusief de centrale bol in het midden?
Zweven is leven
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
LHM heb ik vorig jaar ververst en natuurlijk de filters gereinigd, ik heb zelf alle bollen een half jaar geleden vernieuwd en een centrale bol heb ik niet want geen hydractief zoals ik al zei.
Ook al zijn de bollen plat dan nog gaat de achterkant er niet van wippen, veren doet ie dan ook niet meer maar pendelend op en neer gaan lijkt me er niets mee te maken te hebben.
groet
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Vandaag even bij de dealer langsgewipt om zijn wijze blik er op te laten werpen.
Ten eerste vond de monteur het wel een komisch gezicht en had dit nog nooit eerder gezien.
Zelfs dacht hij aan inwendige lekkage in een van de veerpoten, tja, kan maar zo, maar hoe controlleer je dat?
De HD pomp moet duidelijk alle zeilen bijzetten om de kont omhoog te houden, deze blijft maar aanslaan.
Contact af is direct inzakken geblazen.
Uitwendige lekkage is er iig niet.
Als is de hendel helemaal in de hooste stand zet blijft de achterkant iets achter en blijft zelfs een beetje veren.
Eerst maar eens spoelolie er in mikken dan, wat is wijsheid?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb hetzelfde verschijnsel wel eens bij de DS gehad. Oorzaak: lucht in de hoogteregelaar. Toen de lucht na een tijdje verdwenen was, verdween ook het verschijnsel. Waarschijnlijk blijft er bij jouw auto lucht in het systeem komen….
Citroen!
Als je op de achterkant duwt, pompt hij dan de kont wel weer omhoog? Of gebeurt er dan niks?
Ik verwacht dat het te maken heeft met de hoogteregelaar. Hij is of volgeslipt met troep waardoor hij niet meer juist werkt. Heeft een XM ook het beruchte witte plastic stangetje zoals bij een Xantia? Als dat los is geschoten of gebroken, krijg je ook dergelijke klachten.
Hoewel het ook de anti-zinkbol kan zijn. Dat zou ook verklaren waarom hij na het uitzetten van de motor vrij snel inzakt.
Tijd voor een inspectie bij Chyparse lijkt me zo.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
DriverD schreef:Heb hetzelfde verschijnsel wel eens bij de DS gehad. Oorzaak: lucht in de hoogteregelaar. Toen de lucht na een tijdje verdwenen was, verdween ook het verschijnsel. Waarschijnlijk blijft er bij jouw auto lucht in het systeem komen….
Ik zal hem zo eens ontluchten, kijken wat dit uithaalt….
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
PSA schreef:Als je op de achterkant duwt, pompt hij dan de kont wel weer omhoog? Of gebeurt er dan niks?
Pompt hem weer omhoog.
PSA schreef:Ik verwacht dat het te maken heeft met de hoogteregelaar. Hij is of volgeslipt met troep waardoor hij niet meer juist werkt. Heeft een XM ook het beruchte witte plastic stangetje zoals bij een Xantia? Als dat los is geschoten of gebroken, krijg je ook dergelijke klachten..
PSA schreef:Hoewel het ook de anti-zinkbol kan zijn. Dat zou ook verklaren waarom hij na het uitzetten van de motor vrij snel inzakt..
Dat gaat niet op denk ik, die bol werkt slechts als een buffer.
PSA schreef:Tijd voor een inspectie bij Chyparse lijkt me zo.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Het zou ook je debietregelaar kunnen zijn? Als die er op zit ?
Succes
tot XM
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “