1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Twijfelende achterkant
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 19 november 2006 05:29 PM

Hoi,

Ik heb dit fenomeen al eens eerder gehad, een maand geleden.
De auto staat in de rijstand maar de achterkant blijft zoekend naar de juiste hoogte.
Deze gaat dan, met tussenpozen van enkele seconden, een centimeter of 5 omhoog en weer omlaag en weer omhoog en weer omlaag etc.

Ik heb al wat geroerd aan de hoogteregelaar en rek- en strekoefeningen gedaan maar dit mocht niet baten, de vorige maand wel, trouwens.

Als ik de motor uitzet zakt de achterkant binnen 10 seconden helemaal in.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring en weet iemand misschien een oplossing?

grR

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 november 2006 05:34 PM
  [ # 1 ]

Achterdraagarmlagers nog goed?

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 19 november 2006 05:40 PM
  [ # 2 ]

Tja, de achterwielen staan niet scheef en de achtervering is soepel.
Vanuit de laagste stand stijgt de achterkant gelijkmatig.

En, daarbij, zoals ik al vertelde, heeft dit fenomeen zich een maand geleden ook 1 keer voorgedaan.
Zelf denk ik aan de hoogteregelaar die niet soepel meer loopt, maar weet dit niet zeker.

grR

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 19 november 2006 05:47 PM
  [ # 3 ]

Alle stangetjes die de hoogreregelaar bedienen gangbaar maken en smeren?
Blijft raar dat de achterkant binnen tien seconden zakt; hoogteregelaar zelf brak of heel erg vervuild?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 19 november 2006 06:36 PM
  [ # 4 ]

Ik heb hem net nog even gestart en dan duurt het vrij lang voordat de achterkant stijgt èn ik krijg de melding ‘let op druk hydraulisch systeem’

Daarna hoor je telkens de pomp aanslaan waarna de achterkant 5 cm stijgt, de pomp slaat af en de achterkant daalt weer, waarna de pomp weer aanslaat om de bips weer omhoog te krijgen….

Bij motor af zakt ze direct langzaam weer tot op de aanslagrubbers.

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 19 november 2006 10:56 PM
  [ # 5 ]

de afdichtringen in je achterste hydractiefklep dichten niet meer af,
zie AE paar jaar geleden, artikel van Arthur over hydractivekleppen.

Greetz
Sjako

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 19 november 2006 11:06 PM
  [ # 6 ]

Kep geen hydractief!

grR

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 19 november 2006 11:23 PM
  [ # 7 ]

dan spoelolie derin en ontluchten, je moet ergens beginnen he…

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 20 november 2006 12:18 AM
  [ # 8 ]

Heb je de filters al gereinigd in het LHM reservoir? Helpt eerst ook eventjes. Hoe oud zijn je bollen achter inclusief de centrale bol in het midden?

Zweven is leven

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 20 november 2006 12:48 AM
  [ # 9 ]

LHM heb ik vorig jaar ververst en natuurlijk de filters gereinigd, ik heb zelf alle bollen een half jaar geleden vernieuwd en een centrale bol heb ik niet want geen hydractief zoals ik al zei.

Ook al zijn de bollen plat dan nog gaat de achterkant er niet van wippen, veren doet ie dan ook niet meer maar pendelend op en neer gaan lijkt me er niets mee te maken te hebben.

groet

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 20 november 2006 05:02 PM
  [ # 10 ]

Vandaag even bij de dealer langsgewipt om zijn wijze blik er op te laten werpen.
Ten eerste vond de monteur het wel een komisch gezicht en had dit nog nooit eerder gezien.
Zelfs dacht hij aan inwendige lekkage in een van de veerpoten, tja, kan maar zo, maar hoe controlleer je dat?

De HD pomp moet duidelijk alle zeilen bijzetten om de kont omhoog te houden, deze blijft maar aanslaan.

Contact af is direct inzakken geblazen.
Uitwendige lekkage is er iig niet.

Als is de hendel helemaal in de hooste stand zet blijft de achterkant iets achter en blijft zelfs een beetje veren.
Eerst maar eens spoelolie er in mikken dan, wat is wijsheid?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 20 november 2006 05:34 PM
  [ # 11 ]

Heb hetzelfde verschijnsel wel eens bij de DS gehad. Oorzaak: lucht in de hoogteregelaar. Toen de lucht na een tijdje verdwenen was, verdween ook het verschijnsel. Waarschijnlijk blijft er bij jouw auto lucht in het systeem komen….

Citroen!

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 20 november 2006 05:35 PM
  [ # 12 ]

Als je op de achterkant duwt, pompt hij dan de kont wel weer omhoog? Of gebeurt er dan niks?

Ik verwacht dat het te maken heeft met de hoogteregelaar. Hij is of volgeslipt met troep waardoor hij niet meer juist werkt. Heeft een XM ook het beruchte witte plastic stangetje zoals bij een Xantia? Als dat los is geschoten of gebroken, krijg je ook dergelijke klachten.

Hoewel het ook de anti-zinkbol kan zijn. Dat zou ook verklaren waarom hij na het uitzetten van de motor vrij snel inzakt.

Tijd voor een inspectie bij Chyparse lijkt me zo.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 20 november 2006 05:40 PM
  [ # 13 ]
DriverD schreef:

Heb hetzelfde verschijnsel wel eens bij de DS gehad. Oorzaak: lucht in de hoogteregelaar. Toen de lucht na een tijdje verdwenen was, verdween ook het verschijnsel. Waarschijnlijk blijft er bij jouw auto lucht in het systeem komen….

Ik zal hem zo eens ontluchten, kijken wat dit uithaalt….

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 20 november 2006 05:45 PM
  [ # 14 ]
PSA schreef:

Als je op de achterkant duwt, pompt hij dan de kont wel weer omhoog? Of gebeurt er dan niks?

Pompt hem weer omhoog.

PSA schreef:

Ik verwacht dat het te maken heeft met de hoogteregelaar. Hij is of volgeslipt met troep waardoor hij niet meer juist werkt. Heeft een XM ook het beruchte witte plastic stangetje zoals bij een Xantia? Als dat los is geschoten of gebroken, krijg je ook dergelijke klachten..

PSA schreef:

Hoewel het ook de anti-zinkbol kan zijn. Dat zou ook verklaren waarom hij na het uitzetten van de motor vrij snel inzakt..

Dat gaat niet op denk ik, die bol werkt slechts als een buffer.

PSA schreef:

Tijd voor een inspectie bij Chyparse lijkt me zo.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 20 november 2006 06:03 PM
  [ # 15 ]

Het zou ook je debietregelaar kunnen zijn? Als die er op zit ?
Succes Wink

tot XM Cool

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook