1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
de diff. keerring?
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 03 oktober 2014 08:31 PM

Beste mensen,
Al enige tijd gaat het remmen licht schokkend. (Dsuper5, 1973) En al snel constateerde ik op de versnellingsbakkant van de rechter remschijf een dun zwart vettig laagje. Gadver…. de schijf en het remblok schoongeveegd met wasbenzine en doek en weer heerlijk strak remmen. Maar ja, na 50 km voelde je dan weer licht schokken bij het remmen door het remblok dat uitglijdt over de schijf, dan weer even pakt en weer uitglijdt enz.
Al gauw vielen een paar verdachten af: het stuurhuis is helemaal kurkdroog en de HD pomp is een CX pomp die gewoon niet wil lekken. Dus blijft de keerring in het differentieeleindstuk over. En ja daar is het een vettige bende. Maar bij controle blijkt de versn. bak nog helemaal vol te zijn. Je ziet dan ook geen olie stromen, maar het is gewoon zwart en vettig op het diff.stuk en dat wordt rondgeslingerd tijdens het rijden en belandt op de remschijf. Verder zie je nergens weggeslingerd vet.
Ik ga er dus van uit dat de keerring in het diff.stuk aan het overlijden is.
Een paar vragen:
- Kun je zo’n keerring los kopen en kan ik dat ook zelf plaatsen in het diff.stuk?
- Je kunt een gereviseerd diff.stuk kopen bij het clubmagazijn en bij Citrotech. Is er verschil in kwaliteit? en prijs?
- Het plaatsen van een revisie diff. stuk is een kwestie van insteken in de bak en bouten vastzetten? Ik vraag dit omdat in het WPB een hele verhandeling staat over het uitklokken en opvullen in het differentieel, wanneer je een ander diff.stuk plaatst. Terwijl elders op dit forum (driverD) het nieuwe diff.stuk er zomaar ingestoken werd en vastgezet.
- Het beste is, denk ik, zowel links als rechts dit klusje aan te pakken, toch?

Binnenkort een week herfstvakantie. Ik wilde eigenlijk naar Bourgondië, maar ja….

groeten

Rinus

Rinus

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43113
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 oktober 2014 08:44 PM
  [ # 1 ]

Heb je niet gewoon een lekke ruimzuigerafdichting?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 oktober 2014 09:26 PM
  [ # 2 ]

ruimzuiger? Wink

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 03 oktober 2014 09:32 PM
  [ # 3 ]

Je bedoelt een lekke remzuiger? Nee, die zijn helemaal droog
gr rinus

Rinus

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 oktober 2014 09:38 PM
  [ # 4 ]

Ik heb wel eens koelvloeistof op de remmerij gehad.
De antivries kan ook wat vettig zijn…

Maar de olielekkage van de diff lagers zou je eigenlijk draaiend moeten kunnen zien.
Ik weet alleen niet hoe je dat zou moeten doen…

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 03 oktober 2014 09:40 PM
  [ # 5 ]

Rinus, ik heb precies hetzelfde met mijn DSuper, aan de rechterkant.
Daarbij heb ik dan ook nog het schokken van de aandrijving van het dif zelf.
Ook een van mijn schijven word snel vet en de wagen remt dan schokkend.
De hele zijkant van de bak rond het difstuk is vet.
Ook lekt er versnel. bakolie op de grond zelfs.
Ik ga de bak dan ook vervangen, maar ik herken je lekkage verhaal en de gevolgen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3570
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 oktober 2014 10:15 PM
  [ # 6 ]

Steek eens een staaldraad in de aansluiting voor het slangetje, dat zit waarschijnlijk dicht.
De keerring is nog een constructie uit de jaren 50, een keerring met een slingerplaat en een groef waardoor eventuele olie die door de keerring komt afgevoerd wordt naar de groef en dan: juist door dat slangetje.
Vervangen: Om het kort te houden: Nee, je kunt niet eenvoudig die keerring vervangen. Daarvoor moet je het huis compleet uitbouwen, dan de asmoer losdraaien, met een lange pijpsleutel van ik dacht 44 mm, en dan de as uit het lager persen. Dan kun je bij de keerring. Vastzetten: Moer moet erg vast , dus die speciale pijpsleutel heb je echt nodig.  Als je niets verder veranderd kun het je diff. huis met een nieuwe pakking terugzetten want je hebt de “diepte” die de differentieel lagers aandrukt niet veranderd.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 04 oktober 2014 01:13 AM
  [ # 7 ]

Ja, Ik ken die labyrinth-keerringen wel. Ik heb een aantal oude harley Davidsons uit de jaren 30 en 40, 1200 zijkleppers met zo’n ouderwetse keerring op de krukas. maar welk slangetje dan bij de DS is dat dan?
gr rinus

Rinus

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3570
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 oktober 2014 08:14 AM
  [ # 8 ]

Deze: Eerste foto zonder slangetje, tweede foto vetboel, goed kijken voor het slangetje.

Afbeelding Bijlagen
Diff Huis DS.jpgdiff huis vet.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 04 oktober 2014 12:09 PM
  [ # 9 ]

Ik kan op deze foto’s geen slangetje vinden. Is het slangetje te zien op de tekeningen in het WPB?
Overigens lekt mijn versn. bak geen olie. Het niveau blijft gelijk. In maart heb ik de olie ververst en daarna 10.000 km gereden. Gisteren stond het oliepeil nog helemaal gelijk aan de peilopening, er liep zelfs een beetje olie uit…. Toch is het rechter diff. eindstuk vet en wordt de remschijf aan de naar binnen gerichte kant ook vet. Het is absoluut geen koelvloeistof.
gr rinus

Rinus

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9322
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 04 oktober 2014 12:44 PM
  [ # 10 ]

Op de eerste foto kun je goed zien waar het slangetje aan moet.
Zit aan de onderzijde.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 04 oktober 2014 01:07 PM
  [ # 11 ]

Rinus, bij mij zakt het bakolie peil ook niet hard.
Enkele druppels kunnen de boel al vet maken.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9973
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 oktober 2014 01:09 PM
  [ # 12 ]

De 2 slangetjes horen aan de onderkant iets uit de beplating te steken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 04 oktober 2014 01:59 PM
  [ # 13 ]

Da’s mooie info. Ik had het pijpje op de foto van het schone diff.stuk over het hoofd gezien. Aan de onderzijde van mijn auto zijn geen slangetjes te zien. Ik ga dus eerst maar proberen om met een staaldraadje het pijpje schoon te krijgen. Kan ik daar zomaar bij als de onderplaten weg zijn of moet dan ook de remschijf worden verwijderd?
gr rinus

Rinus

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9973
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 oktober 2014 03:04 PM
  [ # 14 ]

Daar moet je volgens mij van onder af gewoon bij kunnen. Na het doorprikken slangetjes er op. Die zijn bedoeld om jouw euvel te voorkomen. En inderdaad, een paar druppels is genoeg.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 10 oktober 2014 07:16 PM
  [ # 15 ]

Vorige week zaterdag een slangetje geplaatst op het pijpje van het diff. eindstuk. Nadat ik met remmenreiniger de hele omgeving had schoon gepoetst. Het pijpje is gewoon open dus maar eens zien hoe alles er uitziet na een weekje rijden.
De afgelopen week 350 km gereden met de Dsuper5 en op dinsdag begon de voorrem weer iets te schokken. Da’s dan duidelijk he. Vanochtend de onderplaat weer weggehaald en gekeken met mn vingers en om een hoekje met een lampje, spiegeltje. (wat een capriolen onder die auto en dat op mijn leeftijd) Het slangetje is schoon, er hangt 1 druppeltje olie aan. Op de vloer is echter geen bakolie te vinden. De hele binnenzijde van het diff. stuk overgaand in de remschijf is weer flink vettig zwart.
Dat betekent dus dat de keerring in het diff.stuk aan zn eind is en dus vervangen moet worden. Dus het diff. stuk vervangen door een ruilding van de club of Citrotech.
Jammer… over een week heb ik een week herfstvakantie en was van plan om een week met de DS naar Bourgondië te gaan. Ik ga toch maar sleutelen…..en daar baal ik wel van.
Ik heb het stukje van Waterman over motivatie gelezen en herken helemaal de strekking van zijn verhaal. In 1968 kocht ik mn eerste DS voor honderd gulden. Een 56-er of 57-er was het met flink roest. Sleutelen op de stoep in Utrecht was geen punt, blok eruit, dezelfde dag erin en ‘s avonds met een grote grijns de Ds voor het cafe parkeren. Overigens presteerde ik het om die auto in twee maanden aan gort te rijden. Pas een aantal DS-en later kwam het besef dat het toch wel bijzondere wagens waren.
Rinus

Rinus

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook