Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Le Burton Presse’
Sommigen komen bij Le Citron Pressé met rijdende kantoren aan de start, uitgerust met dashboards als vergadertafels waarop wegenkaarten uitgespreid kunnen worden, ruime zetels en airconditioning. Zo niet Christel en Henk Mensink. In hun Burton zelfs geen mogelijkheid om even een routeboek weg te leggen: het zou direct wegwaaien of wegregenen. Juist die wind en die regen maken van de Burton de auto met wellicht de grootste snelheidsbeleving van het hele deelnemersveld.
Christel en Henk Mensink zijn het grootste deel van het jaar onderweg voor de Holland-Amerikalijn. s Zomers kunnen zij een paar maanden aan wal doorbrengen en dan zijn zij het liefst in hun Burton Special Black Bes onderweg. Aan deze auto ligt een 2CV6 uit 1969 ten grondslag die in 2008 volledig nieuw is opgebouwd. In die opbouw zijn veel persoonlijke ideeën van Christel en Henk verwerkt: de twee tonen zwart, de hardtop met vleugeldeuren, het dashboard met de klassieke instrumenten, enzovoorts, enzovoorts. De keuze voor een Burton werd evenzeer ingegeven door de mooie vormen, waarin de liefhebber die van de nobelste sportwagens als Jaguars en Bugattis kan herkennen, als door het gebruiksgemak. Waar die nobele sportwagens moeten rijden, kan de Burton maandenlang blijven staan en is hij daarna toch weer 100% geschikt voor gebruik. Gezien de veelvuldige afwezigheid van de Mensinks is dit een belangrijk voordeel.
Sinds Christel en Henk in 2008 hun Burton in ontvangst konden nemen, rijden ze er samen een tiental rallies per zomer mee. Ze roemen vooral de sensatie van snelheid: In deze auto hoef je niet als een bezetene 200 km/h te rijden om de sensatie van snelheid te ervaren. Je zit laag en open en kunt er al bij 70km/h van genieten hoe de motor en de uitlaat muziek maken. Als je je warm en regendicht kleedt, kun je ook bij minder goed weer open rijden. Alleen bij harde regen wordt een hard- of softtop nodig, maar daarmee kun je geen rallies rijden: het in- en uitstappen duurt dan te lang.
Tijdens Le Citron Pressé 2012 mogen Christel en Henk op vele positieve reacties rekenen; zowel op mededeelnemers als op toeschouwers maakt deze sympathieke equipe van piloot, navigator en voertuig veel indruk. De punten vallen hen wat tegen, want de vele korte weggetjes, de dorpskernen en de landbouwvoertuigen verhinderen hen om binnen de tijdslimieten te blijven. Toch stappen zij steeds breed grijnzend uit hun Burton en worden zij met even brede grijnzen teruggegroet.
Gevraagd naar zijn toekomstplannen, antwoordt Henk vastbesloten: De Burton blijft! Henk volgt de ontwikkelingen bij de Burton Car Company op de voet: de turbo en de elektronische ontsteking zouden volgend jaar serierijp moeten zijn. In combinatie met modificaties aan de remmen, de versnellingsbak en het differentieel zou de auto dan klaar zijn om 60pk te leveren, een heel verschil met de huidige 29pk. Of ze dan ook weer Le Citron Pressé rijden? Henk: Le Citron Pressé trekt ons enorm aan, maar we zouden ook weleens Liège-Brescia-Liège willen rijden. Twee meerdaagse rallies in ons korte seizoen wordt teveel. De keuze zal niet gemakkelijk worden. Wij hopen dat Christel en Henk de juiste keuze maken en zullen hun plannen en belevenissen op hun Burton-blog blijven volgen!
Reacties zijn hier welkom.
tekst: RensKorevaar, foto: Henk Mensink