Januari in Retrospectie


Januari in Retrospectie

Terwijl Koning Winter met harde hand over de lage landen regeert, houdt ondergetekende zich warm met de vele interessante nieuwe en nog niet zo heel erg oude informatie die het grote Citroën-Forum.nl ons biedt. Tijd om het slot van de stalen archiefkast te ontdooien en de maand januari samen te vatten in hapklare brokjes. Volgt u mij even naar de zolderetage, dan leg ik u kort uit hoe het werkt.

Zo kun je bijvoorbeeld niet met je Saxo door de wasstraat om de pekel af te spoelen, zonder dat je eerst je antenne aan een grondige revisie onderwerpt. Het is tenslotte niet de bedoeling dat er twee straten verder ijspegels aan de binnenspiegel hangen. Dat zou zijn alsof je even een lekke uitlaatpakking van je DS gaat vervangen en vervolgens wekenlang bezig bent met het herstellen van afgebroken tapeinden in de inmiddels gedemonteerde cilinderkop. Nee, dan kun je beter dromen dat je AX GTi nog leuker zou worden als je er de techniek van een Saxo VTS op, in en onder prutst. Of dat je je helemaal vast bijt in de redding van een Visa die een half jaar geleden al op een sloop werd gespot. Blijkbaar is de haastige spoed toch niet zo belangrijk als de typenaam doet vermoeden.

Van de DS3-clan weten we inmiddels dat ze graag uitvoerig overleg voeren over de te kiezen uitvoering, kleuren, bestickering en wat zo meer. Afgelopen maand leek dit een beetje over te slaan naar de tweedehands C4 Grand Picasso-markt. Maar liefst twee topics van twijfelkonten die heel graag net dat duwtje in de rug zouden krijgen om de stap naar hun volgende auto te zetten. Een GS-koper deed daar niet zo moeilijk over en reed met zijn breakje van de ene kleinigheid in de andere. De meest intrigerende vraag vond ik dan weer die aangaande de verkoopsstrategie van Citroën voor de C5. Niet onterecht werden er vraagtekens gezet bij de magere mogelijkheden die de configurator nog biedt voor dit toch nog tamelijk verse model. Met de C1 timmert ons merk dan wel weer flink aan de weg. Een gefacelifte versie op het Autosalon in Brussel en een extra korting voor iedereen die de verschillen ziet zonder oud en nieuw naast elkaar te zetten. Of de oude C4 Picasso binnenkort in de schaduw van een nieuwe versie staat is nog de vraag. Een topicstarter beweert hierover serieuze informatie te hebben, maar Citroën en de internationale pers laten ons nog volledig in het ongewisse.

Hoe lang gaat de gemiddelde uitlaat mee en wat zijn de verwachtingen hieromtrent van de koper? Acht jaar voor een C3 HDi die voornamelijk korte stukjes rijdt lijkt achteraf redelijker dan op het eerste gezicht. Een slecht functionerende kachel in een relatief nieuwe C5 is dan weer minder aannemelijk, behalve wanneer het slechts een losse luchtslang blijkt te zijn. In de C6 wereld begint de angst voor klein malheur ook te groeien, gezien de initiatieven die de eigenaren tussen twee rondjes golf beginnen te ontplooien om tot een, misschien niet zo heel grote familie, te worden. Zolang ze maar niet met zijn allen achterin een auto gaan zitten, want voor je het weet hangt zelfs een C6 net zo door als een C4 met een lpg-tank onder de kofferbodem. Misschien dat de buren nog niet meteen de stadswacht bellen als je C6 een week op dezelfde plek staat met een druppeltje LHM eronder, maar je weet nooit wanneer een Citroën de BX-status bereikt.
En zo zijn we ongemerkt nog even in het kaartenbakje met klusprojecten beland. Om te beginnen in het hele hoge noorden. Vanuit Noorwegen wordt er bericht over de opknapbeurt van eerst een, maar eigenlijk toch twee eendjes die de donkere Skandinavische dagen moeten verlichten. En dat terwijl ook in ons eigen land gewoon in een moordend tempo wordt doorgesleuteld om een ooit allereerste eend na vele jaren weer mooier en beter dan nieuw te maken. Waar je de wartels van het DS-leidingwerk beter met een goede leidingsleutel te lijf kunt gaan dan met een slecht passende steeksleutel en het sleutelen aan een Saab-versnellingsbak meer steek houdt dan verwacht. Terwijl de een zijn busje op een kasteel zet ter roestoratie, gaat de ander er doodleuk mee kamperen. Ja, ze zijn nog zo serieus te nemen niet, die Citroën-Forum.nl leden…

Tekst: Marc Zaan
Foto: Martijn van Well

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook