Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Garage Johan Oldenhage schakelt soepel
Oldenhage in Nieuw-Vennep is voor veel Citroën-bezitters een begrip. Achter een familienaam gaan twee ondernemende broers schuil, van wie Johan zich toelegt op onderhoud. Vooral de Citroëns van 1990 (Xsara, Xantia, XM) tot nu (C1-C8) weten de weg naar Oldenhage te vinden. Schokt hun automaat, dan wordt het tijd dat die naar Oldenhage gaat. Daar staat een automaatspoelapparaat, uniek in Nederland.
Garage Johan Oldenhage bestaat pas twee jaar en toch is het zeker geen nieuwkomer in Citroën-land. Vader Oldenhage was al actief aan de Venneperweg 535-541 in Nieuw-Vennep en Johan zelf loopt al 17 jaar mee in het vak. Toen twee jaar geleden de opvolgingskwestie actueel werd, specialiseerde broer Kees zich samen met een partner in de verkoop en werd daarvoor de naam Autobedrijf van der Boon Oldenhage gekozen. Johan legde zich toe op onderhoud en nam de naam Garage Johan Oldenhage aan.
Johan houdt zich dus met het onderhoud van Citroën bezig: nu al 17 jaar en altijd met veel plezier. Dat plezier komt tot uiting in de kwaliteit van het afgeleverde werk: van APK, via onderhoud, reparaties en schadeherstel tot aankoopkeuringen. Dat plezier komt ook tot uiting in de open communicatie rondom dat werk en in een bijzonder hoge klanttevredenheid. Wanneer de klanten in de gratis leenauto of met de gratis leenfiets onderweg zijn, of wanneer ze hun tijd doorbrengen met winkelen in Nieuw-Vennep, weten ze dat hun auto in goede handen is.
Toen een aantal klanten vertelden over het schokkend schakelen van de automaat in hun C5, begon Johan zich daarin te verdiepen. Wat bleek? Vaak was dit te wijten aan versleten soloneïdekleppen, waar veel collega-garagisten zich niet aan waagden. Oldenhage heeft daarvoor een standaardprocedure met een standaardtarief ontwikkeld en laat graag zien hoe dat in zijn werk gaat: soloneïdekleppen vervangen. Bij het zoeken naar de oorzaak van de slijtage, kwam Johan bij de olie terecht. Sealed for life zeggen automobielfabrikanten van hun automaatbakken, maar bij het uitvoeren van de reparaties bleek toch dat de kwaliteit van de olie na vele tienduizenden kilometers te wensen overliet. Hoewel Johan nog druk bezig is om voor de verschillende automaatbakken en de daarin toegepaste smeermiddelen preciese verversingsintervals te bepalen, geeft hij graag als richtlijn mee dat automaatbakolie na zon 80.000km aan verversing toe is.
Automaatbakolie verversen is nog niet zo eenvoudig, juist omdat de bakken zogezegd levenslang gesmeerd zouden zijn. Na lang zoeken heeft Johan een apparaat gevonden waarmee het lukt om echt alle oude olie uit de bak te halen en te vervangen door nieuwe. Met speciale adapters lukt het zelfs om dit bij alle vaak voorkomende baktypes te doen (4HP18, 4HP20, AL4, AM6) en dus ook voor de meeste Citroën-modellen: niet alleen de generatie van XM, Xantia, Xsara, ZX en Evasion, maar ook die van C3, C4, C5, C6 en C8. Natuurlijk worden bezitters van Peugeots en Renaults met dergelijke automaten even hartelijk ontvangen. Ook deze ingreep is op video vastgelegd: automaatbakolie verversen. Deze aanwezigheid op internet zorgt er weer voor dat Garage Johan Oldenhage door Citroënnisten uit binnen- en buitenland gevonden wordt. Omdat geen enkele Citroën-dealer in Nederland over zon apparaat en over de kennis beschikt, hebben veel geschokte automaatrijders er graag een reisje voor over.
Zo zijn de automaten voor Oldenhage tot een internationaal succes geworden. Toch vergeet hij de klanten die hem op dit spoor gebracht hebben zeker niet. De C5-bezitters kunnen ook terecht voor de oplossing van andere problemen en probleempjes waarvoor veel andere garages terugdeinzen. Veercylinders, snelheidsmeters en sleutelbehuizingen zorgen bij ouder wordende C5en vaak voor ergernis, die Oldenhage graag wegneemt. En als die ergernis weggenomen is, is er weer ruimte voor gezelligheid, bijvoorbeeld voor de traditionele barbecue van de C5 Club. Op die barbecue wordt dan weer gesproken over de C5, over het schokkende schakelen van niet ververste bakken en over het zijdezachte zoeven van wel ververste bakken. En zo is de cirkel weer rond. Bij Oldenhage kun je terecht voor gezelligheid en voor vakmanschap, een vakmanschap dat op het gebied van automaatbakken in heel Nederland zijn weerga niet kent!
tekst: Johan Oldenhage, redactie: RensKorevaar
Dit voorpagina-artikel maakt onderdeel uit van een serie betaalde bedrijfsportretten. De opbrengst hiervan komt ten goede aan de aanstaande software-update van Citroën-Forum.nl.