Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (36)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Het IJzerplein, de Citroën-Kathedraal te Brussel
Begin november werden RensKorevaar en Bxsport in navolging van het gesprek met Anne Lobbes ontvangen door Luc Lion directeur Communicatie en Public Relations bij Citroën Belux die ons in eerste instantie het extravagante gebouw op het IJzerplein liet zien. Daarom dit verslag over de geschiedenis van dit bekende Brusselse gebouw.
De Société Belge des Automobiles Citroën werd op 31 januari 1924 gesticht door André Citroën en was het eerste filiaal buiten Frankrijk. In het begin van de jaren dertig werd een terrein langs het IJzerplein aangekocht. In 1933-1934 ontstond hier n van de grootste autoverkoop- en herstelplaatsen van Europa met een showroom naar Amerikaans model en een kantoorvleugel. Het complex aan het IJzerplein bestaat uit twee aangrenzende gebouwen die zich uitstrekken over 16.500 m?
Architecten van dienst waren Alexis Dumont en Marcel Van Goethem die onder supervisie werkten van de hoofdarchitect Maurice Ravaz?. De bouwwerken werden uitgevoerd door het Brusselse bedrijf Blaton-Aubert. De realisatie werd zowel in de Belgische als in de buitenlandse pers op heel wat lof onthaald.
Van 1940 tot 1944 nam het Duitse leger zijn intrek in het gebouw, daarna de Engelse troepen. Jarenlang denderden legertanks over de marmeren vloer van de toonzaal? U kan zich voorstellen dat het gebouw in een verschrikkelijke staat verkeerde. In 1947 heropende de garage haar deuren. In 1959 werd het interieur van de toonzaal grondig gewijzigd door de bouw van een interne structuur uit staal om wagens op vijf verdiepingen te stockeren. In 1958 vond in Brussel de Wereldtentoonstelling plaats. Om de verkeersdrukte te beheersen, werd een voorlopig viaduct aangelegd aan de Leopold II-laan, de bekende Belgische primeur van de stadsautosnelweg op pijlers. Het viaduct verpestte het uitzicht op de Citro?n-garage. In 1984 werd het gedrocht afgebroken om vervolgens verscheept te worden naar Bangkok waar ze nog altijd dienst doet als Thai-Belgian Bridge.
De laatste opfrisbeurt dateert van eind 2005. Zowel de voorgevel van de showroom als de ingang van de werkplaats werden toen in het wit geschilderd. Spots verlichten nu alle stalen pijlers die het gebouw ondersteunen en benadrukken bij valavond de enorme omvang van de showroom en de avant-gardistische stijl van zijn architectuur.
De Architectuur
Vanuit stilistisch oogpunt past het Citro?ngebouw volkomen in de functionalistische logica van de industri?le architectuur uit het interbellum. IJzer en glas zijn de voornaamste bouwmaterialen. De schaal en de grootte van het gebouw geven een grote expresiviteit aan het gebouw dat meer dan eens werd afgebeeld in publicitair materieel van Citroën. Inmiddels is het gebouw tot een synoniem geworden voor de importeur zelf. In het Belgische Citroën-netwerk wordt vaker over Het IJzerplein gesproken dan over Citroën Belux.
De Toonzaal
De toonzaal van 17 op 26 m was oorspronkelijk 25 m hoog en werd ontworpen als een monumentale vitrine zo vertelde Mr Lion ons, de komeetvorm van de showroom is als het ware de monumentale uitdrukking van de vooruitstrevende technieken die Citroën vrijwel als eerste constructeur toepaste in de automobielsector zoals zij ook tot uitdrukking komen in de Traction-Avant van 1934.
tekst: Bxsport