Van der Laan maakt klassieke Citroëns betrouwbaar


Van der Laan maakt klassieke Citroëns betrouwbaar

Het kleine dorp Abbenes is buiten de Haarlemmermeer nauwelijks bekend, behalve onder Citroën-liefhebbers. Autobedrijf Van der Laan geeft Abbenes een trotse plaats op de Citroën-wereldkaart. Van der Laan sleutelt aan allerlei moderne en klassieke Citroëns en bedenkt oplossingen om het Citroën-erfgoed in binnen- en buitenland nog lang op de weg te houden, liefst betrouwbaarder dan toen het nieuw van de band rolde.

Autobedrijf Van der Laan is in 1967 opgericht door Willem van der Laan. De garage stond toen in een weiland op het Kagereiland. In die begindagen werd er vooral aan Tractions gesleuteld. Hoewel het heel romantisch lijkt, sleutelen aan auto’s op een eiland, was het ook heel lastig om steeds met het pontje over te moeten. Daarom liet de verhuizing naar het dorp Buitenkaag op het vasteland niet lang op zich wachten. Ook daar stond de brug eerst nog buiten op het erf. Langzaam maar zeker werden het bedrijf en de uitrusting professioneler. De grootste stap in deze professionalisering werd gezet in 1998 bij de verhuizing naar het huidige adres aan de Hoofdweg 1802 in Abbenes. In Abbenes heeft Van der Laan de beschikking over een goed uitgeruste garage met vijf bruggen, een groot magazijn en een ruim parkeerterrein.

Waren het aanvankelijk de Tractions die voor werk zorgden, zo werd het te onderhouden wagenpark gaandeweg complexer. De D-modellen werden steeds belangrijker en vanaf het moment dat SM’s op de Nederlandse wegen verschenen, wisten ook zij de weg naar Van der Laan te vinden. De dorpsbewoners met een ander merk dan Citroën waren vanaf het eerste uur welkom bij Van der Laan voor hun onderhoud en kunnen er ook vandaag nog terecht voor de APK. De bezitters van moderne Citroëns komen al uit een grotere cirkel rond Abbenes naar Van der Laan. Toch zijn het vooral de klassieke, hydraulisch geveerde Citroëns die zich er thuis voelen. Van der Laan geldt als dé klassieke Citroën-garage tussen Den Haag en Amsterdam. Onder SM-bezitters geniet het bedrijf zelfs internationale bekendheid.

Die internationale bekendheid is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Daarvoor is er bij Van der Laan veel aan klassieke Citroëns gesleuteld en nagedacht. Nagedacht over hoe die auto’s op een zinvolle manier op de weg te houden en over hoe ze betrouwbaarder te maken. De lijsten met modificaties voor DS, SM en CX zijn heel indrukwekkend. Zo heeft Van der Laan het nu algemeen gangbare navullen van veerbollen bedacht en is hij al heel vroeg begonnen met hydraulische kettingspanners voor de SM. Lekkende Diravi’s hebben veel XM’s op de sloop doen belanden. Tot Van der Laan ook daarvoor een doeltreffende en betaalbare oplossing bedacht.

De voortdurende zoektocht naar beter, betrouwbaarder en sneller houdt alle medewerkers bezig. Evert-Jan “sans-pareil” Duindam, eigenaar van de garage sinds 2009, zet het pionierswerk van Wim van der Laan voort en gaat hierin zelf heel ver. Sans-pareils CX is een rijdend laboratorium, waarvan het aantal paardenkrachten met de dag toeneemt. Niet alleen geïnteresseerden in moderne motormanagementsystemen volgen de ontwikkelingen nauwlettend, maar ook voor degenen die alles liever origineel houden, is het goed om te weten welke krachten hun standaard blokken en aandrijflijnen kunnen verwerken. Moderne of klassieke Citroëns, origineel of gemodificeerd, uit de polder of van ver weg, ze worden bij Autobedrijf Van der Laan allemaal goed verzorgd!

tekst: RensKorevaar, foto: Black Bath Towel Photographers

Dit voorpagina-artikel maakt onderdeel uit van een serie betaalde bedrijfsportretten. Met de opbrengst hiervan kan Citroën-Forum.nl de op handen zijnde software-update mede financieren.

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook