Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën en Bose: een gelukkig huwelijk?
De redactie van Citroën-Forum.nl heeft het nieuws over Citroëns beloofde revolutionaire veersysteem doorgegeven. In ons volgende artikel onderzoeken we de techniek van het Bose Suspension System. Nu vragen we ons eerst af of Citroëns revolutie wel van Bose afkomstig is.
Geruchten over een geheel nieuw veersysteem voor PSA zingen al langer rond. Ze staken vooral de kop op rond de presentaties van de studiemodellen Metropolis (2010) en Numéro 9 (2012). Beide worden gezien als voorstudies voor de toekomstige DS 9, vandaar dat dit veersysteem vaker in verband gebracht werd met DS dan met Citroën.
Het Britse Autocar heeft op de Shanghai Motor Show in april 2015 met DS-directeur Yves Bonnefont gesproken en citeert hem als volgt: “Technology is opening up opportunities and we are determined to take advantage. I cannot talk about specifics, but, yes, there is something sophisticated with the advanced engineering department at the moment that we hope will work with all of our potential platforms. Zijn referentie aan alle platforms sluit in ieder geval het merk Citroën niet uit. Waar Yves Bonnefont in mei nog enkel en alleen over de interne ontwikkelingsafdeling sprak, wordt Linda Jackson in het door iedereen overgenomen artikel van Autocar geciteerd met de uitspraak dat de ontwikkeling samen met een toeleverancier gebeurt. Zo komt de vraag op: wie is die toeleverancier?
Een van de eerste links met het Bose Suspension System komt van het Italiaanse magazine Omniauto. Zij beroepen zich in een artikel uit mei 2015 op “een bron dichtbij PSA”, wat dat ook moge betekenen. Meer over de relatie tussen Citroën en Bose is te vinden in een business case van de Tuck School of Business at Dartmouth College. Dr. Amar Bose kocht in 1967 een DS en onderzocht mogelijkheden om het hydraulische veersysteem te verbeteren. In 1975 groeit uit zijn persoonlijke fascinatie een zakelijk onderzoeksproject dat in 1980 afgesloten wordt met de conclusie dat noch hydrauliek, noch lucht de toekomst heeft, maar dat alleen elektromagnetisme de spagaat tussen comfort en handling kan maken. Bose heeft al in februari 2009 gemeld dat het systeem in samenwerking met een autofabrikant productierijp gemaakt zou moeten worden. De business case uit 2012 sluit af met de observatie dat het Bose nog niet gelukt is om acceptatie van zijn veersysteem door de automobielindustrie te verzekeren.
Wat we uit het bovenstaande kunnen afleiden, is dat zowel Citroën als Bose een partner wenst, maar wensen zij elkaar? We raadplegen nog een universitaire bron: de Tech van het MIT in Boston, waar Dr. Bose professor was. Daarin leren we dat Bose van 1980 tot en met 2007 al meer dan USD 100 miljoen in het project gestoken had. Bose had met alle “premium” (waar kennen we dat woord ook alweer van?) autofabrikanten gesproken, maar geen enkele partij kunnen overtuigen. Aan Citroën had Bose niet eens gedacht, ervan uitgaand dat Citroën bij zijn hydropneumatische veersysteem zou willen blijven. Nu, dat obstakel is inmiddels uit de weg geruimd!
Bose zoekt sinds 2004 een partner voor zijn veersysteem en van Citroën weten we sinds kort dat het een partner voor een revolutionair veersysteem gevonden heeft. Hebben Citroën en Bose elkaar gevonden? Wij vermoeden van wel. Het gaat in de uitlatingen van Citroën om een revolutionair nieuw alternatief voor hydropneumatiek. Luchtvering en actieve veercilinders met variabele demping worden al op redelijk grote schaal toegepast en zijn dus niet meer revolutionair nieuw. Het enige veersysteem dat voor dit predikaat in aanmerking komt, is het Bose Suspension System. De bruidsschat zal aanzienlijk lager gewaardeerd zijn dan de USD 100 miljoen die hij Bose gekost heeft, want de vrijers stonden niet bepaald in de rij. Indien het systeem nu productierijp is en de kosten per voertuig duidelijk onder die van Hydractive III+ liggen, kan een huwelijk tussen Citroën en Bose een gelukkig huwelijk worden.
Hoe het Bose Suspension System werkt, lees je in ons volgende voorpagina-artikel. Denk jij ook dat Citroëns nieuwe comfortonderstel op het Bose Suspension System gebaseerd is of heb je juist aanwijzingen dat het om iets heel anders gaat? Reageer hier!
tekst: RensKorevaar, foto’s: Citroën Communication, Bose Corporation