Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (36)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Grootste veiling Citroën-modellen
Zes jaar is zij te zien geweest in Maastricht: de grootste verzameling Citroën-modellen van Europa. Marc Hermans, samen met zijn broer Fabrice samensteller en eigenaar, weet niet precies hoeveel Citroëns er in de collectie zitten. "Het zijn er iets van 9000, ik ben een beetje de tel kwijt." Nu worden de vitrines leeggemaakt en wordt de verzameling geveild.
Op het architectenkantoor van Marc Hermans druipt de passie voor Citroën van de muren. Of beter, uit de kasten. Zonder enige poeha staat er een zeldzaam studiemodel voor de SM naast een uniek handgebouwd 1:5-model van een Traction. Gemaakt in de Tweede Wereldoorlog. Marc, naar eigen zeggen ongeëvenaard Citrofiel, is toch niet eenkennig. Op tafel staat een gietijzeren Tatra uit 1934. Het enige nog bekende afgietsel. En verder honderden autootjes uit de 3D-printer het logisch vervolg op een oude hobby, zou blijken. DSen, Eenden, Tractions, maar ook andere merken. “Tja, die modelletjes uit de printer,” verklaart Marc, “Dat is eigenlijk crisisdesign. Met A2 models probeer ik de crisis, die architecten echt hard treft, nog iets van een positieve draai te geven.”
En de verzameling die weggaat? Is dat ook de crisis? “Nee, daar heeft het eigenlijk niets mee te maken. Mijn passie voor Citroën gaat terug tot mijn kindertijd en we verzamelen al tientallen jaren schaalmodellen. Je kunt bijna zeggen dat de LHM ons door de aderen stroomt. Mijn vader reed al eind jaren 50 DS. Toen was een auto nog een uitzondering! Het klinkt raar, maar onze verzameling is zo groot dat de kick van het verzamelen langzaam verdwijnt. Aan de ene kant zijn we lang niet compleet, maar wat we missen is altijd zeldzaam en verschrikkelijk duur, en in 99% van de gevallen grijpen we mis. Aan de andere kant wordt vooral Frankrijk overspoeld door van die goedkope kiosk-series die in China worden geproduceerd. Als verzamelaar wil je dat natuurlijk ook hebben. Maar is het nog echt een kunst, als je alleen maar iedere maand een doos autootjes-in-grote-oplage laat bezorgen? Alles ertussenin hebben we. De praktische omstandigheden die voortzetting niet mogelijk maakten, waren slechts de laatste druppels.”
Het kost me ook minder moeite dan verwacht om afstand te doen. Natuurlijk is het even slikken als je zomaar happen uit je verzameling moet versturen, maar ze komen goed terecht dat geloof ik tenminste stellig. En de handvol autos waar ik echt aan gehecht ben, hou ik. Wel oppassen dat dat niet ook uit de hand loopt Ik heb trouwens bij het veilinghuis bedongen dat ik alle fotos krijg. Duizenden! Die kan ik lekker s avonds in bed doorbladeren. Dat is nog makkelijker ook, zegt Marc met een brede glimlach.
Wat ook helpt bij het afstand doen, is dat ik vaak meer geïnteresseerd ben in de verhalen dan in de objecten. De geschiedenis maakt dat zon wagentje echt gaat leven. Dat geldt ook voor de verpakking. Die is vaak mooier dan de inhoud; zon prachtig tijdsbeeld! Je kunt wel zeggen dat ik heel nostalgisch ben ingesteld. Als kind vond ik de verpakking ook al machtig interessant, en het mooist was het nog als er een transporteur in zat. Een oplegger of zo, met meerdere autos. Dat waren cadeautjes ín een cadeautje! Die hou ik trouwens ook. Mijn nieuwe en kleine verzameling heet: Citroën op transport. Opleggers, veerponten, dat werk. Er moet wel origineel een Citroën op staan; ik ga ze niet zelf samenstellen.
Ironisch genoeg maakte Marc al begin jaren 80 naam met juist het samenstellen van Citroën-bouwdozen. Onder de naam MH models en later Emache (een woordgrapje; opnieuw brede glimlach) verscheen een dozijn zelfontwikkelde modellen van types die nog niet in de handel waren. Marc pakt het prototype van een type 7000 oplegger uit de jaren 60 erbij. Zelf geboetseerd van plastic en hout en eindeloos geperfectioneerd. Zie je dat er koplampen van een Ami6 club op zitten, en handgrepen van de DS? Ze pakten gewoon wat er op de plank lag. In dit prototype alleen zit wel meer dan 100 uur werk. Studietijd natuurlijk hè, in het weekend deed ik weer andere dingen.
Behalve met spitsroedenverzamelen is Marc Hermans nog bezig met twee boeken over schaalmodellen. Een samen met Martin Boersma over DS-miniaturen en een over illegale kopieën van de bekende merken als Matchbox, Corgy, enzovoort. In Hong Kong, maar ook in Spanje en Griekenland, ontstond een heel schimmig handeltje in illegale kopieën. Ik heb ze ook nog: het origineel, de kopie en daar weer een kopie van, enzovoort. Onze verzameling heeft natuurlijk enorm geholpen om dat te onderzoeken. Ik heb nog overwogen om die kopiereeksen ook te houden, maar ja?
Delen van de verzameling van Marc en Fabrice Hermans zijn nog tot juni te zien in de parkeergarage onder de Markt in Maastricht. En daarna? Daarna kun jij misschien wel een deel van deze unieke verzameling bemachtigen. De modellen worden geveild door colletoys.fr. Daarna kun je natuurlijk ook nog napraten, liefst hier.
tekst en foto: Kunstenvliegwerk