Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën, maar dan anders: Ree’s trax

Citroëns die niet meer origineel zijn, maar door hun eigenaars radicaal aan hun persoonlijke wensen zijn aangepast. Wat zijn dat voor autos? Wie zijn hun eigenwijze eigenaars? Wat is er allemaal veranderd? Hoe reageert de Citroën-gemeenschap? In deze eerste aflevering: Raymond en zijn Traction, oftewel Rees trax.
Originaliteit of persoonlijkheid
Op de diverse subfora van historische Citroëns wordt veel gediscussieerd over originaliteit. Zelfs discussies over detailvragen, bijvoorbeeld of een buitenspiegel voor een bepaalde combinatie van modeljaar en uitvoering nu verchroomd moet zijn of gematteerd, worden met religieus vuur gevoerd. Er zijn ook Citroën-rijders die zich van deze religieuze originaliteit niets aantrekken en hun auto’s radicaal aan hun eigen wensen aanpassen. Sommigen zullen het fout vinden, anderen moedig. De redactie van het Citroën-Forum heeft enkele van deze foutmoedige forumleden aan de tand gevoeld.
Raymond van der Meij
Raymond van der Meij woont in Delft en is al sinds 2004 lid van het forum, waar hij zich Ree noemt. Zijn eerste auto was een ID, gevolgd door een HY, een Acadyane en een XM. De HY is gebleven en later is daar een CX 25 GTi bijgekomen. In mei 2010 werd de verzameling uitgebreid met een Traction Avant, maar niet met een gewone
Rees trax
De eerste zin van het draadje over Rees Trax luidt vrolijk: Kijk eens wat er bij mij voor de deur staat. Dan volgt een serie fotos van een ongewone Traction Avant en een verhandeling over een ongewone aankoopprocedure. Ree had de auto in mei 2010 voor de deur staan en kon er een week mee proefrijden voordat hij de beslissing nam om hem te kopen. Het gaat hier om een heel laat exemplaar uit 1955 dat in 1973 naar Nederland is geïmporteerd. In 1980 is de auto gerestaureerd en gemodificeerd.
Vaarwel originaliteit
De restauratie in 1980 was niet zuinig met aanpassingen. Veel van die aanpassingen waren erop gericht om de auto technisch geschikt te maken voor dagelijks gebruik. Zo is er een ID-motor met een vierversnellingsbak ingekomen, een verwarming met aanjager en een 12-volt installatie. Daarbij is ook voor extra comfort gezorgd door het inbouwen van DS stoelen met leren bekleding en een schuifdak. Het oog wil natuurlijk ook wat en in dit geval wilde het oog iets anders dan het typische zwarte Traction-beeld. Dus is de auto metallic grijs geworden, heeft hij getint glas gekregen, een opvallend zoeklicht en diverse details voor zescylinder Tractions, zoals sierlijsten en koplampen. Sinds Ree de auto in bezit heeft, is hij nog verder voor dagelijks gebruik geschikt gemaakt. Hij is verrijkt met een RVS uitlaat, electronische ontsteking en een electronische spanningsregelaar. Terwijl we dit schrijven, wordt er nog aan een vervangende carburateur gewerkt. Inmiddels zullen alle lezers begrepen hebben dat het hierbij niet om een originele carburateur gaat
Een perfecte auto voor dagelijks gebruik
Gevraagd naar zijn tevredenheid over al deze modificaties, zegt Ree: De auto is een echt gebruiksvoorwerp. De vierbak maakt de auto geschikt voor dagelijks gebruik. Het 12-volt systeem is vooral makkelijk omdat alle huidige elektrische apparatuur ook op 12 volt draait. Ik heb de auto niet gekocht om af en toe uit de stalling te halen, maar om lekker veel mee te rijden. Dat gaat perfect. Het afgelopen jaar heeft de Traction me twee keer naar de Elzas gebracht, twee keer naar Parijs en een keer naar Zuid-Frankrijk. Over een paar weken gaan we op vakantie naar Zweden. En hoe overtuigend de Traction in de Elzas en in de Vogezen gereden heeft, dat hebben alle deelnemers aan Le Citron Pressé 2011 kunnen zien. Het commentaar dat Ree van anderen krijgt, is heel positief. Ree vat dit als volgt samen: Het wordt gewaardeerd dat je een Traction gebruikt net zoals deze vroeger gebruikt werd. Zelfs degenen die hun best doen om hun eigen auto zo origineel mogelijk te houden, vinden het prachtig dat een Traction gebruikt wordt zoals ik dat doe. Deze mensen geven wel vaak te kennen dat ik wat aan de roest moet doen. Ook op het forum zijn de reacties lovend. Inmiddels zijn er al 43 paginas met enthousiast commentaar over deze ultieme ghetto-trax geschreven.
Citroën, maar dan anders
In de serie Citroën, maar dan anders komen nog aan bod: een buitengewoon sportieve AX en een zo mogelijk nog sportievere CX, maar ook een groene e-CX. Heb je zelf ook een Citroën die vergaand gemodificeerd is, of ken je iemand anders met zon Citroën die wel wat aandacht verdient? Dan stellen we je mailtje aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) zeer op prijs.
tekst: RensKorevaar, foto: Frank Greiner http://www.frankfoto.nl