Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën, maar dan anders: japv?s Xantia Exclusiver

Citroëns die niet meer origineel zijn, maar door hun eigenaars radicaal aan hun persoonlijke wensen zijn aangepast. Wat zijn dat voor autos en wat is er allemaal aan veranderd? Wie zijn hun eigenwijze eigenaars? Hoe reageert de Citroën-gemeenschap? In deze aflevering: Jochem en zijn Xantia Exclusiver.
Originaliteit of persoonlijkheid
Op de diverse subfora van historische Citroëns wordt veel gediscussieerd over originaliteit. Zelfs discussies over detailvragen, bijvoorbeeld of een buitenspiegel voor een bepaalde combinatie van modeljaar en uitvoering nu verchroomd moet zijn of gematteerd, worden met religieus vuur gevoerd. Er zijn echter ook Citroën-rijders die zich van deze religieuze originaliteit niets aantrekken en hun autos radicaal aan hun eigen wensen aanpassen. Sommigen zullen het fout vinden, anderen moedig. De redactie van het Citroën-Forum heeft enkele van deze foutmoedige forumleden aan de tand gevoeld.
Jochem Veenstra
Jochem Veenstra woont in Zwolle en is kartograaf bij het kadaster. In zijn vrije tijd fotografeert hij graag. Zijn Citroën-fotos zijn op het forum niet onbekend. Van dit forum is hij sinds 2008 lid; we kennen hem onder de naam japv.
Jochems Xantia
In december 2008 heeft Jochem een Xantia 1.8i X aangeschaft. Vuurrood, uit bouwjaar 1993, met 187.000 kilometer op de teller, maar in een goede staat van onderhoud, was deze auto zijn prijs van slechts enkele honderden euro voor Jochem meer dan waard. De X in de type-aanduiding staat voor de basisuitvoering en een Xantia X bleek wel heel erg basis te zijn: in het interieur waren in plaats van knopjes slechts afdekplaatjes te vinden en aan het uiterlijk ontbraken niet alleen sierelementen, maar zelfs ook de achterruitewisser.
Van niX naar VSX en verder
Al in de openingspost van zijn topic Jochems rode Xantia 1.8i X geeft Jochem aan dat hij de uitrusting van zijn Xantia wil verbeteren, maar in de eerste reactie wordt hij al gewaarschuwd dat de kabelboom in de vroegste Xantias even kaal is als de uitvoering zelf. Jochem heeft zich hierdoor niet laten afschrikken en de auto voortdurend verrijkt met elementen uit luxueuzere versies. Over 41 bladzijden biedt zijn forumtopic een chronologisch overzicht van al deze veranderingen en van de reacties van forumgenoten. Wie meer in het resultaat geïnteresseerd is dan in de geschiedenis, kan ook terecht op Jochems blog. In een heel fraaie opmaak staat daar een lijstje van de uitrusting bij aankoop, waarin je vooral dingen vindt die er niet inzaten, en een lijstje van alle dingen die er sindsdien zijn ingebouwd. Enkele hoogtepunten uit deze lange lijst: een achterruitewisser, een spoiler met derde remlicht, velgen van de ZX Volcane, centrale vergrendeling, xenon-verlichting, breedstralers en houten dashboarddelen. De nieuwste verrijking betreft een leren interieur met verwarming en electrische bediening. Allemaal zelf gedaan, vermeldt Jochem met gepaste trots, En alles zoals het hoort volgens het electrische-schemaboek dat ik op de kop heb weten te tikken.
Exclusiver dan Exclusive
Natuurlijk is Jochem niet de enige die een van oorsprong eenvoudige Citroën voorziet van opties uit luxueuzere versies. De Citroën-gemeenschap heeft hiervoor zelfs een werkwoord: verpallassen. Wat Jochems Xantia van andere projecten onderscheidt, is de vasthoudendheid waarmee gestreefd wordt naar de rijkst uitgeruste Xantia, de keuze voor originele Citroën-onderdelen in plaats van tuning-elementen en de zeer nauwgezette realisatie. Het resultaat is een Xantia die kenmerken van een serie 1 en een serie 2 met elkaar verenigt en die niet overeenkomt met welke oorspronkelijk geleverde uitvoering dan ook. Zeker sinds de inbouw van het lederen interieur is hij exclusiever dan een Exclusive. Jochem geniet van het comfort dat al deze extras bieden: Lekker op de snelweg de achterraampjes op een kiertje kunnen zetten zonder allerlei gymnastische oefeningen. Toch gaat het hem om meer dan alleen zijn eigen comfort: Ik vind de Xantia als liefhebbersauto nog altijd erg ondergewaardeerd. Door mijn akties kan de Xantia eens in het zonnetje gezet worden. En zon vuurrode Xantia in het zonnetje tovert een glimlach op het gezicht van iedereen die toekijkt. Daarvoor zorgen de fotos op het forum en in de blog, maar de auto zelf doet dat in het echt nog veel beter. Bij alle evenementen ontlokt deze auto positief commentaar. Jochem zelf is nog niet helemaal tevreden; hij wil de stoelverwarming tot leven wekken en is ook nog op zoek naar zwarte hemelbekleding. Wij hopen dat Jochem nog lang doorgaat met het verwerkelijken van zijn droom-Xantia en dat hij ons op de hoogte blijft houden!
Citroën, maar dan anders
In de serie Citroën, maar dan anders hebben wij eerder Rees trax behandeld. Komen nog aan bod: een buitengewoon sportieve AX en een zo mogelijk nog sportievere CX, maar ook een groene e-CX. Heb je zelf een Citroën die vergaand gemodificeerd is, of ken je iemand anders met zon Citroën die wel wat aandacht verdient? Dan stellen we je mailtje aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) zeer op prijs.
tekst: RensKorevaar, foto: japv/Jochem Veenstra