EINDELIJK:
Waterpomp is inderdaad helemaal los gekomen na een paar rake klappen met een groot blok hout!
Nu beland ik in een keer in het volgende euvel:
De waterpomp kan ik niet eraf halen omdat het nu tegen de grote PULLEY van het motorblok aan komt.
Als enige optie zie ik 4 stuks draadeind afzagen…
Want ze zijn minimaal 10mm te lang!
Boutje erop draaien, afzagen, boutje er weer af.
Goed idee? Of toch net zolang aan het draadeind proberen te draaien totdat ook deze loskomen?
Dank jullie allemaal!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
slogica schreef:EINDELIJK:
Waterpomp is inderdaad helemaal los gekomen na een paar rake klappen met een groot blok hout!
Nu beland ik in een keer in het volgende euvel:
De waterpomp kan ik niet eraf halen omdat het nu tegen de grote PULLEY van het motorblok aan komt.Als enige optie zie ik 4 stuks draadeind afzagen…
Groot blok hout goed bewaren voor de volgende keer
Als ik me niet vergis kan de pulley als de moer eraf is net genoeg opschuiven (naar voren) dat de waterpomp van 4 tapeinden af kan, en dan kan draaien om de 5e, en dan er af. Klopt het dat je tapeinden verschillende lengte hebben? Dus 4 gelijke en eentje langer?
slogica schreef:De waterpomp kan ik niet eraf halen omdat het nu tegen de grote PULLEY van het motorblok aan komt.
Moer van de pulley er af en de pulley 10 mm naar voren schuiven
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Egbert schreef:
Moer van de pulley er af en de pulley 10 mm naar voren schuiven
Ha, was je nét voor
vlietmansje schreef:
Ha, was je nét voor
Ik zag het, 1 minuut eerder
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Geen ruzie maken wie er nou eerst was heren!
Ik maak de pulley los EN kantel de pomp over het laatste draadeind!
Nooit op gelet welke kant ik de DEZE pulley-moer moet draaien. maar zoek ik wel uit met ventilator-blaasrichting.
“nieuwe” pomp geregeld, Ventilator netjes gemaakt (alle plastic slierten eraf gesneden met mesje, de boel in sop schoongemaakt (ziet er weer top uit)
Ik ga nu ook vervangen:
-1x Waterpomp Pakking (tips??)
-2 x Snaren naar LHM pomp (oude waren HE-LE-MAAL op! misschien nog nooit vervangen!) Ook heel graag tips voordat ik wat stoms doe!
-2x snaren waterpomp (ook op..!, maar dat lukt mij wel)
-1x klem waterpomp
-Alle moeren (10x) Of is het in DS land: een moer is een moer en zo min mogelijk oude onderdelen weggooien?? Moeren zien er redelijk uit…
Bedankt heren:!:
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Zoek even op forum om tips te vergaren over de leiding die van de LHM-pomp vertrekt heel te houden.
Rubbertje in leidingbeugel controleren, moet goed zijn, eventueel nieuw rubbertje in leidingwartel van de pomp.
De pulley zit met rechtse draad op de nokkenas, dus ‘gewoon’ los te draaien, handigheidje gebruiken (gaten in de pulley) om tegen te houden.
V-snaren niet te strak om lager van waterpomp niet te zwaar te belasten.
Nu ben ik vast weer de eerste, half negen ‘s ochtends
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Let op: M8 moeren op een DS hebben géén 13mm kop zoals normaal, maar een 12mm kop. Met een 13mm moer kom je vaak erg lullig weg met je (dop)sleutel. Beter is het om alle oude, originele, 12mm M8 moeren te bewaren, deze zijn vrijwel nergens meer te koop namelijk….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De nieuwe pomp as vullen met motor olie door het kleine gaatje boven op. Uit laten lekken en paar keer draaien, Monteren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Goede tips allemaal (half 8 sochtends):
-V-snaren niet te strak om lager van waterpomp niet te zwaar te belasten.
-De nieuwe pomp as vullen met motor olie door het kleine gaatje boven op. Uit laten lekken en paar keer draaien, Monteren.
: Maar: VLIETMANSJE: wat bedoel je hiermee (ik zag het ook elders een keer staan, maar WAAR gaat dit over, ik zie niet WELK rubbertje dit is??)”Rubbertje in leidingbeugel controleren, moet goed zijn, eventueel nieuw rubbertje in leidingwartel van de pomp.”“
Welke pomp? LHM-pomp?
Groet,
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je eerder berichtje goed (her)leest: van de LHM-pomp vertrekt een stalen leiding over de versnellingsbak heen naar de HD-regelaar. Deze leidng zit vast met beugeltje(s), de leiding moet daar in een rubbertje gevat zijn tegen doorslijten.
De leiding zit verder in de LHM-pomp gemonteerd met speciaal afsluitend rubbertje, dit is een soort tonnetje. Als je de nieuwe V-snaren van je LHM-pomp wil monteren moet de leiding eraf, dan kun je lekkage krijgen als je het rubbertje niet vervangt.
Vatszetten van de leiding doe je pas als de snaren op spanning staan.
Duidelijk, nu?
Duidelijk!
Bedankt!
Nog een laatste vraag:
ik heb een PAKKING voor de waterpomp.. Maar kreeg het advies om ook licht een vloeibare pakking te gebruiken. Dus allebei.
Goed idee? :
slogica schreef:Duidelijk!
Bedankt!
Nog een laatste vraag:
ik heb een PAKKING voor de waterpomp.. Maar kreeg het advies om ook licht een vloeibare pakking te gebruiken. Dus allebei.
Goed idee? :
Officieel hoeft het niet, maar het kan ook weer geen kwaad zolang je er niet enorme klodders op doet (zoveel dat het in de pomp komt). Ik zou het dus mooi doen, weet je zeker dat het voorlopig weer goed zit
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vlietmansje schreef:. Als je de nieuwe V-snaren van je LHM-pomp wil monteren moet de leiding eraf, dan kun je lekkage krijgen als je het rubbertje niet vervangt.
Vatszetten van de leiding doe je pas als de snaren op spanning staan.Duidelijk, nu?
Leiding hoeft er niet af. Wel moet je hem lossen voor je de pomp kantelt om de snaren te monteren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
JoostDSuper5 schreef:Officieel hoeft het niet, maar het kan ook weer geen kwaad zolang je er niet enorme klodders op doet (zoveel dat het in de pomp komt).
Ik vond bij demontage (tbv temp. sensor monteren) een rupsje blauwe silicone pakking in de luchtschuif-unit (IE). Mijn waterpomp was met veel vl.pakking gemonteerd want had aan de buitenkant ook rupsjes pakking. Dezelfde hoeveelheid die aan de buitenkant er tusssen uit wordt geperst gaat ook naar binnen mag je aannemen!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!