Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen: lopen jullie Douvrin’s ook zo warm of is dat louter een 2L-kwaaltje?
Bij mij zakt de temperatuur (ook niet op de snelweg) niet onder de 90 graden (of ik moet de kachel opendraaien..), en bij 92 slaan de ventilatoren al aan.
Gevolg: om de haverklap draaien de ventilatoren, vooral in de stad….
Kan ik hier iets aan doen (andere thermostaat?) of kan het geen kwaad en hoort dat bij een Reflex/ Athena/ CX 20 (T)RE..?
Ik begreep namelijk dat een 22TRS (ondanks hetzelfde blok) hier minder last van heeft…
Ik heb al een grotere radiateur van een diesel/ GTI met twee ventilatoren, maar deze heeft minder inhoud dan de originele kleinere (deze is smaller).
‘Maya’ heeft bij haar koppelingswissel laatst uiteraard verse koelvloeistof gekregen.
Wie?
EDIT:
Mmm…een kleine check op HBase leerde dat de thermostaten voor alle typen gelijk is (Douvrin, niet-lichtmetaal) namelijk 0963.86J.
Er zit echter wel verschil in thermoschakelaars in de radiateur: bij de eerste types Reflex/ Athena en 20 TRE is dit een 85-80 graden dingesten, terwijl dit bij een 20RE en een 22TRS een 92-82 graden ding is…
Dan zou een 22TRS dus hetzelfde probleem moeten hebben dunkt me..
‘Spirit of avant-garde’
Als ik met de auto in de stad rijd of in de file sta loopt de temperatuur inderdaad op naar de 95 ‘C om vervolgens weer iets terug te zakken als de ventilator (eentje maar) aanslaat. Op de snelweg hangt de temperatuur tegen de 90 ‘C.
In het begin kreeg ik het daar inderdaad zelf een beetje warm van maar ik ben er nu aan gewend en heb er vertrouwen in gekregen dat het niet fout gaat.
Ik rijd overigens alleen bij mooi (dus vaak warm) weer.
Mijn advies: gewoon op de weg kijken en niet op het temperatuurmetertje.
Ik heb er geen metertje inzitten en vind ook niet dat ie snel warm wordt.
CX 20 uit ‘85.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90

- ID/DS DSuper
Ik word er niet benauwd van hoor; ik ben al blij als ik de ventilatoren hoor aanslaan (ik heb ze seriegeschakeld -> championnetje kortgesloten).
Kan me alleen niet voorstellen dat de motor zo’n kleine temperatuursmarge kent waarin ze moet werken, zeker als ik dat vergelijk met andere alu-motoren…
Misschien zie ik spoken…
‘Spirit of avant-garde’
Ligt ook voor een deel aan je temperatuurmeter denk ik, die wil naar ik heb gehoord ook nog wel eens een paar graden teveel of te weinig aangeven.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

- ID/DS DSuper
@Laurens: ik heb een niet-originele mechanische temperatuurmeter (analoog klokkie met vaste voeler dran die ik in m’n kachelslang heb gefrunnikt).
1) die is redelijk correct qua weergave,
2) ik zie en hoor toch wat er gebeurt? Ventilatoren die aanslaan, temperatuurmeter die iets zakt maar niet veel…?
De dikke-6-tons Reflex die momenteel voor een spuitbeurt wordt geprepareerd schijnt hetzelfde gedrag te vertonen, maar goed: zij is er al 6 ton oud mee geworden…
‘Spirit of avant-garde’
Ja ach, ik zou me niet zo veel zorgen maken zo lang ze in ieder geval stabiel blijft op die temperatuur en er verder geen lampjes gaan branden en er geen koelvloeistof verbruikt wordt. Alleen is het natuurlijk wel fijn als je fan zo min mogelijk aan gaat i.v.m. eventuele geluidsoverlast. Misschien je iets met de termoschakelaar doen waardoor wat langer aan blijft en dus minder vaak hoeft aan te gaan, maar precies weet ik dat ook niet.
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb een GTi, dus geen Douvrin, maar herken dit. In de stad draait de ventilator in de zomer eigenlijk wel continu op de langzame stand, en af en toe op de snelle stand. Maar, dit lijkt me heel normaal. Immers, je hebt niet, zoals bij een DS, een continue ventilator die lucht door de radiator trekt, dus als je voor een stoplicht staat moet er toch iets gebeuren om de koeling goed te houden.
Is 90 graden overigens niet de ideale watertemperatuur? Er is m.i. gewoon een nauwe temperatuurband waarin de thermostaat en ventilatoren hun werk doen.

- ID/DS DSuper
Kanonne, vandaag met dit weer werd ‘Maya’ op de snelweg met 120 gewoon 100 graden!
De ventilatoren sloegen zelfs aan, tijdens het rijden notabene!
Door met de ramen open te rijden, de kachel vol open en de blower aan kon ik het spul nog een beetje op een normale temperatuur krijgen.
Thuisgekomen koelwater gecontroleerd: er moest een liter bij!
Zit heel hard aan dit topic te denken http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=199866, en anders wordt het toch echt tijd voor een nieuwe waterpomp…
‘Maya’ heeft altijd wel wat waterverbruik gehad, dat zal wel horen bij zo’n warmlopende motor, maar dit is erg pittig…Zit er Gr%%$%& nèt een nieuwe koppeling in.
HBase geeft geen waterpomp-optie, welke heb ik nodig voor een Douvrin?
Bestaan er waterpompen met meer opbrengst/ debiet en kunnen die zonder gevaar gemonteerd worden?
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 1184
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb een xm td, dus eigenlijk is dat niet te vergelijken. Maar bij mij liep de motortemp op tot 110 graden bij 150km/u! Beide fans staan dan vol aan. Het bleek een verstopte radiateur te zijn, zowel binnen als buiten. Dus hoe is het met de jouwe? Word hij overal goed heet en zit er geen vuil in / op?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

- ID/DS DSuper
De radiateur zit er net een jaar in: een gebruikte, maar die is goed doorgespoeld voor montage.
Ik kan niets aan mijn waterpomp ontdekken, zie ook geen waterplas onder de auto, maar dit is zo ongeveer het enige onderdeel dat nog niet is vervangen (goed, en de koppakking dan).
De rest is losgeweest bij de koppelingswissel.
Ik zal het blok en het koelsysteem eens laten afpersen, misschien komt er zo meer aan het licht…
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:De radiateur zit er net een jaar in: een gebruikte, maar die is goed doorgespoeld voor montage.
Ik kan niets aan mijn waterpomp ontdekken, zie ook geen waterplas onder de auto, maar dit is zo ongeveer het enige onderdeel dat nog niet is vervangen (goed, en de koppakking dan).
De rest is losgeweest bij de koppelingswissel.
Ik zal het blok en het koelsysteem eens laten afpersen, misschien komt er zo meer aan het licht…
misschien wat ver gezocht, maar toch even het vermelden waard:
mijn dame verloor ook flink koelvloeistof, zonder dat ik ergens ook maar de kleinste lekkage ontdekte. Koelsysteem afgeperst: geen lekkage. Uiteindelijk bleek er een minuscuul gaatje in de achterste kachelslang te zitten, waardoor het koelwater op het blok sproeide en meteen verdampte, zonder een spoor achter te laten. De ontdekking werd gedaan door Bart Ebben, die blijkbaar de mogelijkheid heeft een koelsysteem warm onder druk te zetten ...
Overigens heeft Ebben ook vrij recent de waterpomp van mijn dame vervangen, door een (volgens zeggen) originele. Misschien eens een belletje plegen?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

- ID/DS DSuper
Ik heb een waterpomp besteld via RCR (zie advertentie MP) voor een 2/2,2L CX.
Lijkt me dus goed.
Overigens ben ik er al achter dat ik wat lekkage heb bij de kachel: ik heb laatst de slang losgehad om de sonde voor de temperatuurmeter erin te kunnen stuffen, en blijkbaar lekt er nu iets…
Mijn waterpomp heeft bloemkolen op het passingsvlak en bij de slangeklemmen; die lekt waarschijnlijk ook.
Gewoon uit zekerheid maar vervangen.
‘Spirit of avant-garde’

- ID/DS DSuper
Vandaag nogmaals het handschoenenkastje gedemonteerd en de diverse koelslang-slangeklemmen een slag of wat nagetrokken.
Daarna een stuk gereden, waarbij de temp opliep tot 95-96 graden (ventilatoren slaan aan).
Eenmaal rijdend op B-wegen zakt de temp. naar een 92 graden ongeveer.
Thuisgekomen motor afgezet, en de vloermat aan passagierszijde omhooggeklapt.
Nu maar wachten of er morgen weer koelvloeistof op de bodemplaat ligt of niet.
Ik wil sowieso een nieuwe waterpomp monteren, ik vertrouw deze voor geen meter…
RCR gaf me helaas te kennen dat er een verkeerde waterpomp in de doos zat, dus hun advertentie op MP klopt niet…
Ik koop er wel eentje via reguliere weg.
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 299
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
2 Weken terug een waterpomp op eday gekocht, voor een 22 dat is dacht ik dezelfde!? € 39,95 en hagelnieuw inclusief pakking!

- ID/DS DSuper
Even bij CitroVille het koelsysteem laten afpersen, wat blijkt: m’n kacheltje is lek…aaaahhhh!
Blij dat ik weet waar m’n waterverlies nu wegkomt, alleen vreemd dat ik er nooit wat van heb gemerkt (natte bodem, zoetige lucht, beslagen ruit).
Morgen zal ik het ding vervangen en er meteen een nieuwe waterpomp opzetten, dan heb ik voorlopig ècht wel alles gehad..
Duur jaartje dit…
‘Spirit of avant-garde’