Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Sinds vandaag heb ik een ratel in m’n V6 automaat. Het klinkt als het het ratelende geluid van een diesel die net koud start wel iets minder maar vergelijkbaar, of ernstig tikkende kleppen (maar dan slechts 1 klep die tikt). Volgens de garage zit het in de motor. Uitlaat is helemaal heel, kleppen zijn het ook niet.
Het geluid is alleen hoorbaar als de motor koud is. Bij warme motor verdwijnt het weer. Mijn garage heeft Citroen Nederland gebeld. Die zeggen dat het een bekend probleem is bij PH1 V6 motoren. Ze hebben het vaker gehoord, weten niet precies wat het is en ze hebben er nog nooit wat aangedaan. Gewoon doorrijden zeggen ze.
Auto heeft 130.000km op de klok en altijd netjes onderhoud gehad en dus ook de distributieriem vervangen eind vorig jaar.
Toch vind ik het een gek verhaal en ik hou niet van ratelende tikkende geluiden uit de motor.
Is dit fenomeen bij iemand bekend en enig idee wat het zou kunnen zijn?
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Een hydraulische klepstoter?
Die durven wel eens de geest geven.
Zelfde aan de hand hier!
Eerst de klepstoters vervangen, een veel voorkomend probleem. Nu is de tik veel zachter, toen is de motor gespoeld. Ook een veel gedane behandeling bij deze motor volgens de citroen expert.
Nu lijkt het te hangen op de nokkenaswielen van de variabele nokkenassen.
Deze willen uitslijten en tikken. Dit gaat vaak gepaard met koud ook inhouden…
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Doet die van mij dus ook, maar alleen toen ik hem heet wegzette en 10 minuten later startte. Al vermoed ik dat ‘ie wel een sloot verse olie kan gebruiken…..
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
In zo`n ES9 V6 hoort ook 5W30 motorolie in. Hopelijk zijn het puur vervuilde klepstoters die herrie maken. Dan is het op te lossen door te spoelen met de juiste motorolie als er nog geen klepstoter slijtage is.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Op de laatste bon staat dat er 5w40 olie is ingegaan, dat verklaart het
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Re: Ratelend geluid in Motor V6
mel schreef:Sinds vandaag heb ik een ratel in m’n V6 automaat. Het klinkt als het het ratelende geluid van een diesel die net koud start wel iets minder maar vergelijkbaar, of ernstig tikkende kleppen (maar dan slechts 1 klep die tikt). Volgens de garage zit het in de motor. Uitlaat is helemaal heel, kleppen zijn het ook niet.
Het geluid is alleen hoorbaar als de motor koud is. Bij warme motor verdwijnt het weer. Mijn garage heeft Citroen Nederland gebeld. Die zeggen dat het een bekend probleem is bij PH1 V6 motoren. Ze hebben het vaker gehoord, weten niet precies wat het is en ze hebben er nog nooit wat aangedaan. Gewoon doorrijden zeggen ze.Auto heeft 130.000km op de klok en altijd netjes onderhoud gehad en dus ook de distributieriem vervangen eind vorig jaar.
Toch vind ik het een gek verhaal en ik hou niet van ratelende tikkende geluiden uit de motor.
Is dit fenomeen bij iemand bekend en enig idee wat het zou kunnen zijn?
Ik weet niet of dit hetzelfde is,
maar onze C5 heeft ook een ratelend geluid.
Beetje alsof de Uitlaat ergens tegen aan trild.
Als ie warmer wordt wordt het minder,
we hebben de Citroëndealer laten bekijken.
Bleek iets te zijn in de inlaat wat vastgelast moet worden.
Hebben meer Citroën/Peugeots last van.
Heb je hier iets aan?
Wij moeten er zelf nog maar eens kijken of het kunnen oplossen
want het klinkt enorm goedkoop.
Groeten Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Een V6 is een ander blok…..
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Bij de 1e serie’s V6 waren kantelende zuigers ook een probleem.
Tot ‘92 geloof ik.
Volgens het boekje mag in een V6 ook best wel 5W40. 5W30 wordt als “zuinigheidsolie” genoemd.
In warme landen mag zelfs 5W50
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
hier hetzelfde probleem en is inderdaad de klepstoter
rijd nu met 5w30 en tikt soms nog wel is maar aanzienlijk minder dan met andere olie en ze doet het al 2 jaar nu!
Greetz Martijn
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
+1
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Tijdens de vakantie in Frankrijk ging de ratel zich steeds luider openbaren en ook bij warme (zeg maar hete) motor. Omdat alles leek te blijven functioneren hebben we de gok genomen en zijn met caravan doorgereden naar de eindbestemming in de Dordogne.
De dag na aankomst toch maar een citroen garage gezocht. Hij adviseerde geen meter meer te rijden. Gelukkig weet de man niet dat we de dag er voor 424 km gereden hebben met caravan.
Het bleek de “pompe direction” oftewel de stuurbekrachtingspomp te zijn die de ratel voortbracht. Deze citroenist heeft een nieuwe besteld en na montage en aftikken van 450 Euro reden we weer ratel vrij.
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior