Nou, op vakantie heeft de auto het goed gedaan, was erg prettig rijden! wel zonder radiobediening op stuur, maar da’s weer een ander verhaal.
Gedurende zo’n 3000 km geen airbaglampje meer gezien, wellicht had de ABS last van het oude wiellager ? Of het stekkertje/sensortje was vuil, dat kan ook.
Wat me eigenlijk tegenviel was de power van deze 24V (ik heb verder in geen enkele andere 24V gereden), in de eerste versnellingen trekt-ie op als een beest, maar als ik de verhalen van Citrophile zo lees moet-ie toch ook redelijk snel naar de top doorstampen, maar boven de 200 km/u accelereert ie hooguit net zo snel als de V6.12 automaat, heb ik het idee… En in D’ld invoegen met 130 km/u ging ook niet, hooguit met 100, maar dat kan door mijn (gebrek aan) schakelkunsten komen , maar wat geeft dat ding een mooi sportief ronkje! maar eigenlijk vind ik ‘m nogal grommen in de lage toeren
Ik ben niet verder dan 230 km/u gekomen, maar dat was de top nog niet…
Auto was verder wel erg stabiel en rustig op hoge snelheden, m’n vriendin piepte dit keer niet als ik 200+ reed…
Verbruik is op het moment 1:9, dat was op de heenweg nog minder gunstig trouwens, is dit normaal voor een 24V?
En ik heb een heel groot nadeel ontdekt aan deze auto: Je komt stil te staan op een helling van 20% naar boven en wilt weer wegrijden…dat maakt bij een automaat niet uit…
Maar voor de rest rijdt de auto fantastisch hoor, ook een heerlijk soepel pookje, ik hoop met deze auto een lange tijd uit te zingen!
Groetjes Erik!
Lekker hoor, lekker knallen naar de vakantiebestemming?
Ging je over DER AUTOBAHN of zat je de snelheidslimiet te overschrijden?
Ook nog in een leuke file gestaan? Als het maar lang genoeg duurt
verlang je ook wel naar een automaat
Groetjes Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Nee, ik ben naar Italië geweest, inderdaad via Duitsland. Daarom kon ik de top ook niet bereiken: of er was teveel verkeer, of een bocht, of een rood omcirceld bordje met ‘120’ of zoiets erop… ik hou me graag aan de regels en van onnodige risico’s houd ik al helemaal niet!
File? Ja, wel wat gehad op de terugweg, tijdens zware regenval. Wat zal ik ervan zeggen? Het is niet zo ontspannen filerijden als in de automaat, net als het stadsrijden eigenlijk, maar daardoor leer ik ook weer filerijden en blijf ik wakker - zoveel mogelijk in één versnelling blijven rijden en het liefst nog met constante snelheid ook. De hydraulisch bediende koppeling maakt het al een stuk makkelijker dan de oude XM’s.
Groetjes Erik!
En ik heb een heel groot nadeel ontdekt aan deze auto: Je komt stil te staan op een helling van 20% naar boven en wilt weer wegrijden…dat maakt bij een automaat niet uit…
Klopt, alleen daarom zou ik al niet graag een XM handbak willen. Door dat idiote voetpedaal als handrem moet je bij een hellingproef altijd eerst bak in vrij, koppeling los, handrem intrappen, koppeling weer in, bak in 1.
Ach, als ik het écht helemaal zat word en deze auto blijkt voor de rest ook in goede conditie te zijn wil ik nog wel eens overwegen een gereviseerde automaat in te bouwen, maar dat is sowieso toekomstmuziek en daarbij wil ik eerst genieten van de auto zoals ie is, zo erg vind ik het ook niet om te schakelen, het heeft wel wat
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Als hij echt zo traag is zou ik eens controleren of de vacuumpotjes van de acav wel werken. Citrophile heeft hier op het forum wel eens over uitgeweid op het forum.
Groet,
L
Afgelopen week is de XM voor de APK geweest, afgekeurd op de linker stuurhuishoes. Verder helemaal in orde, alleen een héél klein lekje ergens bij het achterste uitlaatspruitstuk. Ik begrijp dat de 22 en 18mm spoorstangen (en dus stuurhuishoezen) door elkaar gebruikt zijn?
Gisteren maar de olie ververst, met volsyntetische 5W40. Tijdens het verversen zag ik ook wat anders, namelijk dat alle koppelingen van het aircosysteem groen uitgeslagen waren (fluor). Met remmenreiniger maar even schoongemaakt, kijken hoe snel het weer terugkomt.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Dus je airco lekt als een zeef….......
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Dus je airco lekt als een zeef….......
Of bedoeld hij de 2 vul koppelingen? Maar als het de leidingen zelf zijn, niet schoonmaken, dan weet de aircoboer straks niet waar het gas er uit is gelopen.
Hm, dat spul nevelt een beetje dus de precieze lek is onduidelijk, maar bij de vuldoppen is het groen, bij de aansluitingen van de pomp ook, rond de poelie van de compressor, de druksensor/schakelaar op het filter en de aansluitingen op het schutbord. Het zou me niets verbazen als het achter het dashboard ook allemaal groen is. Ik heb het schoongemaakt, maar ten eerste is dit binnen 3000 km gebeurd, en ten tweede weet ík waar de lekkages zijn. Het leek wel schimmel, zo dik zat het erop.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als de airco heel lang niet is gebruikt kan het zijn dat alle rubbers zijn uitgedroogd. Als je vervolgens vult loopt je systeem idd weer leeg, en wel bij de koppelingen waar die rubbers zijn uitgedroogd.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Daar ben ik mooi klaar mee dan; die rubbers zijn nog wel te doen, de pomp is minder leuk, maar ik mag natuurlijk het dashboard gaan slopen…
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Lampie schreef:Daar ben ik mooi klaar mee dan; die rubbers zijn nog wel te doen, de pomp is minder leuk, maar ik mag natuurlijk het dashboard gaan slopen…
moet ik ook nog doen. Een lekje in de verdamper. A.s. vrijdag laat ik toch eerst maar eens de airco vullen voor de vakantie, dan doet ze het weer eventjes, en hopelijk voor wat langer, want…. ze hadden goede ervaringen met een lek stoppend middel, ik zal vrijdag wel even navraag doen. En ik laat wel even weten wat mijn ervaringen er mee zijn.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Afgelopen weekend de XM APK-waardig gemaakt, door de linker stuurhuishoes te vervangen. Bij aanvang van de operatie bleek dat ik de verkeerde hoes van de dealer had gehad, namelijk de rechter. Gelukkig had ik mazzel, de oude hoes was al eens ‘gerepareerd’ met een hoes die aan de ene kant groot is en aan de andere kant op de spoorstang aansluit. Was dus een klusje van niets, die grote hoes schuift zo over de stuurkogel heen, was alleen even wriemelen om die reparatiehoes op de goede plek te krijgen.
Airco is overigens aardig leeg… maar ik heb nog een automaat met airco
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik hoor mijn naam , een PRV 24v hoort in 1 stuk met kracht opbouwend naar de top te versnellen. De acav kleppen helpen inderdaad de koppelopbouw te verwezelijken.
Mijn 24v was ook niet echt snel toen ik haar had gekocht, dat veranderde pas toen ik de imitatie Walker uitlaat (midden + einddemper) ging vervangen door de originele uitlaat. De diameter van de pijpen zijn groter en daarmee kan de motor nu veel meer lucht aanzuigen. Door de originele uitlaat is de auto ook veel stiller.
Lampie, heb jij ook een imitatie uitlaat onder je 24v? Zoals jij het beschrijft reed mijn XM in het begin ook.
Het is dat ik eerder met een andere 24v heb gereden, anders had ik het ook niet beter geweten. Mijn XM voelt nu ongeveer aan als een CX turbo.
Misschien een idee om eens met mijn 24v te rijden
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !