beste mensen,
ik vrees dat ik een lekkage heb in het stuurhuis van mij v6 (diravi)
aan de rechterkant is het rubber en de stang groen van de LHM. heb al gekeken of het niet van boven via een leiding komt maar daar is alles droog.
Nu gaat mijn stuurbekrachtiging ook veel te zwaar, bollen en olie zijn allemaal okay.
Dussss, ben ik toe aan een nieuw stuurhuis?
zoja, is dit met een beetje sleutelervaring en brug zelf te doen?
of zijn de kosten te overzien als ik dit bij een specialist laat doen.
gr pieter
Wat bij mij erg goed hielp: een flesje LeakLock in het veersysteem. Ik had ook een lekkend diravi stuurhuis, na LeakLock erin gedaan te hebben stopte het helemaal met lekken.
Vervangen is namelijk geen fijne klus, volgens mij moet zo’n beetje de motor eruit.
Hmm zwaar sturen betekent ook interne lekkage, bij externe lekkage aan één kant gaat het sturen naar één bepaalde kant alleen zwaarder, dus dat zal inderdaad een nieuw stuurhuis worden.
De voorpijp moet eraf heb ik begrepen, en het subframe moet een stuk zakken dus alles van het subframe aan de kant van het stuurhuis moet los, stuurhuis moet losgekoppeld worden van stuurstang, de slangen en leidingen moeten eraf en dan moet het stuurhuis gedraaid worden en er via het ‘gat’ van de voorpijp uit. Zo te lezen heeft forumlid Brian ervaring met deze grap, al gaat het daar wel om een Dirass stuurhuis. Geen fijn klusje, en niet zonder brug te doen lijkt me.
Ik heb weleens gelezen over iemand die het stuurhuis heeft laten vervangen, was een paar jaar geleden zo’n 600 euro en moest ie zelf nog het nieuwe stuurhuis aanleveren…
Groetjes Erik!
Op een diravi stuurhuis zit een enorme ketel, dus dat is nog wat moeilijker dan bij een dirass stuurhuis…
Mocht je besluiten het zelf te gaan doen, ik kan nog wat uit het werkplaatshandboek scannen voor je…
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bij een Dirass stuurhuis kan je deze nét door de rechter wielkast naar buiten halen. Aangezien bij DIRAVI het om een ‘iets’ groter gevaarte gaat is dat een onbegaanbare weg. Ik denk dat het er idd op neer komt dat je het subframe moet laten zakken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Lampie schreef:Mocht je besluiten het zelf te gaan doen, ik kan nog wat uit het werkplaatshandboek scannen voor je…
ik heb de komende weken zeker geen tijd voor deze klus, maar zou graag je scan ontvangen, kan ik me alvast over deze materie buigen.
bedankt.
de snelste manier om het stuurhuis te vervangen is om de motor uit te bouwen.het werkplaats handboek zegt om het sub-frame te laten zakken,maar je zit gigantich met de leidingen te tobben.
de motor ligt er in 3 uurtjes uit,en je kan dan overal heel makkelijk bij.
als ik dit zo lees denk ik dat het sowieso handig is dat ik de Haynes ga aanschaffen, hierin wordt toch ook de V6 12v beschreven? kan iemand dat bevestigen alvorens ik deze ga aanschaffen. thanks
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
pieter v6 schreef:als ik dit zo lees denk ik dat het sowieso handig is dat ik de Haynes ga aanschaffen, hierin wordt toch ook de V6 12v beschreven? kan iemand dat bevestigen alvorens ik deze ga aanschaffen. thanks
Nope, geen V6 in de Haynes
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Lekkage aan de rechterzijde betekend een lekkende cilinder, deze zit ingebouwd in het stuurhuis. Dit deel is wel te vervangen, ik heb het destijds door Civer in Den Haag laten doen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Er is een Engelstalige sleutelhandleiding, met de V6 erin. Van Russek of zoiets meen ik. Kun je bestellen bij een werkplaatshandboeken zaakje in Assendelft; valt wel ergens op het internet te vinden.
Een v6 in drie uurtjes eruit halen vind ik heel erg knap! Als je het nog nooit gedaan hebt; reken dan op anderhalve dag, rustig aan doorwerken. In een dag kan het ook wel, maar dan moet je al wel weten hoe het zit, anders red je dat niet.
En daarna moet ie natuurlijk weer terug
Er is ook een Duits sleutelboek voor de XM met een beschrijving van de XM. Moet je wel het Dutis machtig zijn…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Willem schreef:Lekkage aan de rechterzijde betekend een lekkende cilinder, deze zit ingebouwd in het stuurhuis. Dit deel is wel te vervangen, ik heb het destijds door Civer in Den Haag laten doen
heb eerder gelezen dat slecht functioneren van stuurbekrachtiging wordt veroorzaakt door interne lekkage, is zeker niet te zeggen of deze ook is verholpen bij vervangen van de cilinder?
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
XMTurboCT schreef:Moet je wel het Dutis machtig zijn…
Wat voor streektaal is da ?
Das de taal die ze bij jou in de buurt spreken… ops:
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!