Zoals je kan zien (link) zijn alle drie de draden zwart en hebben ze blauwe hulsjes/stekkertjes. Die van mij is uit 72. Maar dat zegt ook niet alles, omdat aan vrijwel iedere SM wel enigzins geknutselt is onder de motorkap.
http://picasaweb.google.nl/niekotte/Printen#5350557774833622434
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Niek,het is zoals Citroensmgz zegt en zoals ik ook al zei in een eerdere post!
Mijn SM is ook een grens geval. Die is gebouwd in Juli 1971,en ik heb maar 3 draden. Een +12V op de weerstanden een - 12V op de bobijnen rechtstreeks,en op 1 bobijn de toerenteller. Heb jij dan nog een 4de draad??? Want ik begrijp Uw vraag niet eigenlijk zo goed.
Maak eens een duidelijkere foto van wat jij bedoelt met die “module” want als dit niet de weerstand is,zoals Citroensmgz bedoelt,dan weet ik niet wat dit zou kunnen zijn?
Blooper, Zoals je ziet (link) zijn er 3 zwarte draden uit een bundel. Van links naar rechts 1st op de linker bobine, 2de op de rechter bobine en de rechter op de weerstand?? Er staat op bijde bobine’s geen + of - wel BAT en RUP.
http://picasaweb.google.nl/niekotte/MijnSM?authkey=Gv1sRgCLyE6b_XuISj0gE#5350999967329711122
Thanks!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
BAT is de +12V kant van de bobijn! RUP is de -12V kant of de pulskant(RUP = rupteur =>onderbreker.)
Goed: ik zal even zeggen hoe het is volgens het schema van de manual.
1) de +12V uit de draadbundel,gaat naar de weerstand.Nu kan het zijn dat je de bundel wat moet strippen en kijken waar ze de verbinding hebben gemaakt voor de 2de +12V voor de 2de bobijn.
2) van de andere kant van de weerstand,gaat men naar de BAT kant van de bobijn,dus de +12V kant.
3) Op de minkant van de bobijn(RUP) komt een draad van de verdeler,zijnde de draad van de ontstekingspunten plus dat er op één van de bobijnen(RUP kant) een draad zit,welke weer naar de draadbundel gaat, zijnde de draad van de toerenteller.
Een goede raad: zorg er voor dat je van die stoftape hebt en strip de draadbundel iets of wat verder om de onnodige draden weg te nemen,dan ga je al wat een klaardere kijk hebben op de situatie.
Monteren is gemakkelijk. De +12V welke op de weerstand kwam,komende van het contact,gaat nu op de nieuwe bobijn op de + kant of de kant met 15 opgedrukt.
De mindraad gaat naar de - kant of RUP of op de kant met 1 opgedrukt.
de toerenteller draad komt ook op een van deze stekkers.
Heb je het nu beet??
Als jij dan nog een draad meer hebt,weet ik ook niet wat dit zou kunnen zijn.
Beet !
Thanks Blooper!
Ik ga komend weekend proberen de onsteking af te stellen. Wellicht kan ik hem binnenkort eens gaan starten met mijn (gejatte) ontsteking. Er hoeft immers alleen nog benzine in de tank, voor de rest is ie motorisch gereed. Voor als nog denk dat ik hem eerst met een 123 onsteking ga laten draaien. Als ie dan goed loopt kan ik gaan experimenteren de ontsteking.
Nogmaals bedankt
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Wij horen het graag,als Uw U-Niek(e) ontsteking werkt.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Niek,wat ga jij doen om de toerenteller juist te laten werken??
Ik denk dat ik de Waterman methode ga toepassen. Met het weerstandje van 10 cent.
Het is overigens geen U-niek(e) ontsteking. Alle benodigde informatie om deze onsteking te maken komt van de mensen op dit forum.
Totaal aantal Berichten: 25567
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb succesvol de unit van brodie erin geschoefd. Werkt heel mooi. Kost wel 45 euro maar dan blijft alles in tact.
Voor de weerstand moet de toerenteller open. Daar zitten meer weerstanden in…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ok ik ben om, doe ik ook. Kan er ook niks kapot gaan. Heb je een bestelnummer o.i.d.?
B.v.d.
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
10 cent weerstand doet het al 70k….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25567
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja maar jij weet niet waar je die erin moet solderen en of het wel steeds de zelfde moet zijn. ik zou een draaibare erin maken naar voorbeeld van de unit vanjou…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25567
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
U-Niek schreef:Ok ik ben om, doe ik ook. Kan er ook niks kapot gaan. Heb je een bestelnummer o.i.d.?
B.v.d.
even mailen naar Andrew!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als ik die toerenteller nou eens uit mijn sm haal, dan weten we allemaal waar welke weerstand in moet Maar ja, ik heb eigenlijk helemaal geen zin om de boel weer te moeten slopen… het zit zo mooi
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste