Dag lieve mensen,
Zo’n 3 weken voor ik op vakantie ging had ik voor mijn V6.24 type 2 een stuur met radiobediening ingebouwd, dat werkte allemaal prima en zonder problemen, maar 2 dagen later stapte ik in de auto om vanaf m’n werk naar huis te gaan: *snif snif* oh-oh… Auto gestart, daarna moest ik uitstappen omdat m’n ogen teveel prikten vanwege één of andere brandgeur, weer ingestapt, ramen opengedaan en aanjager vol aan, carpc werkte niet meer, knipperend airbaglampje, voorruit berookt (wat ik overigens niet meer goed schoonkrijg), wil ik wegrijden zit het stuur vast, een ruk eraan gegeven en er breken/vallen stukken plastic naar beneden achter het stuur vandaan, nouja, ik kon weer sturen, ging wel een beetje zwaar, en de richtingaanwijzer ging niet meer vanzelf terug.
Voorzichtig naar huis gereden (ik woon niet zo ver van m’n werk) en daar onmiddelijk gekeken wat er aan de hand was, uiteraard was de sleepring compleet aan gort, zowel gesmolten als in stukken gebroken, en de kabel van sleepring naar de radiobedieningskabel was grotendeels weg. Oude stuur weer ingebouwd, een paar zekeringen vervangen en alles werkt weer, ook de airbag, en m’n zelfgemaakte adapterkastje lijkt het ook overleefd te hebben.
Toch lijkt het erop dat er iets in de knopjes van de radiobediening zelf mis was, want daar zit nu ook een bruin spoor in één van de lintkabels die naar de knopjes gaan. En als die knopjes teveel stroom trekken kan ik me voorstellen dat het mis gaat met de sleepring.
Wat ik niet begrijp: Hoe kan het nu 2 dagen zonder problemen werken, om vervolgens binnen 3 uur compleet uit te fikken? En hoe kunnen die knopjes nou teveel stroom gebruiken? Er blijft wel spanning op de knopjes en de lampjes staan, zo werkte dat Sony adapterkastje ook dus heb ik overgenomen in m’n eigen adapterkastje - die overigens maandenlang prima gewerkt heeft in een andere auto - maar als de knopjes niet ingedrukt worden gebruikt dat spul geen stroom,
dus ik begrijp het niet helemaal.
Terwijl ik dit aan het typen ben bedenk ik dat er wél stroom gaat lopen als er een knopje besluit zomaar contact te gaan maken… maar dan is het nog steeds vreemd dat er maar één spoortje bruin is geworden.
Ik zal binnenkort foto’s plaatsen van de ravage en nagaan hoeveel stroom er maximaal door de knopjes loopt.
Groetjes Erik!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
dit riekt eerder naar een kortsluiting…......
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9296.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mark Nijenhuis schreef:dit riekt eerder naar een kortsluiting…......
![]()
![]()
Idd. Lijkt me onmogelijk dat bij gewoon contact maken van een knopje er zo veel stroom gaat lopen dat de sleepring wegsmelt.
Er zit een bruin spoor in de lintkabel in het stuur, en de kabel van sleepring naar radiobediening gesmolten. De radiobedieningskabel zelf is nog goed? Dan moet de kortsluiting tussen de connector en het stuur zitten. Sleepringkabel ergens tussen gekomen en doorgesleten?
Nou, de sleepringkabel was ook weggesmolten, dus heb niet kunnen oordelen of die ergens tussen gezeten heeft. Wat ik wél weet is als op die plek kortsluiting was opgetreden, de sleepring nooit weggesmolten was.
Er zijn 2 knopjes met een weerstand van 0 Ohm. In mijn zelfgemaakte kastje zitten 2 spanningsdelers om de verschillende weerstanden van de knopjes goed te kunnen onderscheiden.
Ik ben de weerstand van de spanningsdeler nagegaan en die is 1000 Ohm, dus als U=I*R en U = 14V dan is I 0,014 ofwel 14 milliampère in het ongunstigste geval. Daar krijgen we geen brand van.
Dan moet er toch iets misgeweest zijn met die knopjes. Het is volgens mij heel simpel: als ergens kortsluiting ontstaat, zal er enkel iets in rook opgaan tussen de plaats van de kortsluiting en de stroombron, want voorbij de kortsluiting kan er geen stroom meer lopen; daar heet het kortsluiting voor. Of typ ik nu iets raars?
Er is nog één andere mogelijkheid: één (of twee, dat zou het enkele bruine spoortje verklaren) van de signaaldraadjes van de sleepringkabel heeft sluiting gemaakt met aarde én één van de knopjes is blijven hangen…
Groetjes Erik!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9296.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Lampie schreef:als ergens kortsluiting ontstaat, zal er enkel iets in rook opgaan tussen de plaats van de kortsluiting en de stroombron, want voorbij de kortsluiting kan er geen stroom meer lopen; daar heet het kortsluiting voor. Of typ ik nu iets raars?
In principe juist. Daarom mijn opmerking dat er ws ergens tussen het stuur en de connector tussen de 2 kabels sluiting is ontstaan.
Twee kanttekeningen:
1. Eigenlijk hoort er een zekering door te branden bij kortsluiting.
2. Helaas is dit niet altijd zo, zeker bij knutselwerk. En dan kunnen kortsluitingen op onverwachte plaatsen rook veroorzaken.
Mja, da’s waar. Maar daar kan ik ook weer 2 kanttekeningen bij plaatsen:
1. zekering van de audioinstallatie is er ook uitgegaan, maar toen was de schade al gedaan. Want de zwakste zekering van een XM is 5 Ampère, da’s veel te veel voor die zielige draadjes en sleepring van de radiobediening, als je het mij vraagt gaat dat al stuk bij een stroom van 1A, ik zal het dus ook zeker af gaan zekeren want ik wil dit niet weer meemaken.
2. voor zover ik weet zit bij een originele radio de radiobediening zo in de radio gestoken, dus ook afgezekerd op de zekering van de radio van 10 A?
Groetjes Erik!
Theorie:
Ergens kreeg je kortsluiting, die op zich wel meeviel maar omdat deze niet gezekerd was, en dus te lang door kon gaan, leidde tot een volgende kortsluiting, etc?