Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Tijdens de restauratie van mijn DS is het oude Franse nummerbord (met verf gestempelde letters op zwart plaatwerk) tevoorschijn gekomen: 200 W 84. Het departement is natuurlijk zo achterhaald, in mijn geval 84 (Vaucluse), maar ik zou er graag iets meer vanaf willen weten. Zo wist mijn garagist te melden dat het relatief lage beginnummer 200 kan duiden op iemand een belangrijk persoon, en dat wil ik natuurlijk graag geloven.
Weet iemand misschien een bruikbare link, er zijn vast genoeg nummerbordfetisjsisten out there
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
PB Wouter Bregman eens, (XBXG) hij heeft hier als ik mij niet vergis eerder nummerplaat-wijsheden geschreven.
Klopt, ik ben niet voor niets verzamelaar van oude kentekenplaten en connaisseur van voornamelijk het Franse kentekensysteem, zoals dat tot 15 april 2009 bestond.
Daarnaast ben ik lid van meerdere Franse kentekenverzamelaarsplaatsen zoals Francoplaque en SFPI .
84 staat inderdaad voor het departement Vaucluse .
De letter W staat voor een garagekenteken, zoals dat in Nederland de lichtgroene platen zijn met de letters HA, HF en FH.
Voor meer info over de W-platen, zie hier .
Het getal 200 zegt helemaal niks, behalve dat het de 200e garage in de Vaucluse is geweest die een garagekenteken aan heeft gevraagd. Alle auto’s die bij die dealer een proefrit hebben gemaakt, hebben dus het kenteken 200 W 84 gehad. De garagehouder heeft er vaak een heel stel klaarliggen.
Bij oudere auto’s, maar zelfs tot diep in de jaren ‘90, werd zo’n W-kenteken vaak met krijt op verf op de plaats gekalkt waar later de definitieve kentekenplaat zou komen. Op Franse sloperijen zie je dus vaak die garagekentekens weer tevoorschijn komen, wanneer de sloper de kentekenplaten van de auto afhaalt.
Zo kwam ik in de Haute Vienne (departement 87) ooit een Xantia tegen met garagekenteken 2 W 24 (uit het naastgelegen departement 24 = Dordogne):
Kortom: jouw 200 W 84 is dus niks speciaals, al is 200 wel een mooi rond getal.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Kijk, dat zijn antwoorden waar ik wat mee kan! Geweldig, dankjewel!
Weet je misschien ook of de naam van de betreffende garage (de 200e in 84) nog te achterhalen is? Want dat wordt dan mijn volgende missie natuurlijk…
Dat zal erg moeilijk worden. Het zal een kwestie worden van foto’s zoeken van te koop staande Citroëns in de Vaucluse, en dan hopen dat ie een W-kenteken heeft. En dan maar weer hopen dat je toevallig de 200 W 84 tegenkomt.
Al is die kans steeds kleiner aan het worden, gezien deze kentekens sinds april 2009 niet meer bestaan. Huidige occasions hebben nu, net als alle andere nieuwe auto’s in Frankrijk, een geheel nieuw kentekensysteem.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Is er ergens een site waar je de data van eerste toelating in Frankrijk kunt controleren aan de hand van het Franse kenteken van je Citroen?
Vergelijkbaar met de online voertuiggegevens op de site van het RDW?
Op de plaat op de voorbumper bvan mijn CX, waar de kentekenplaat op bevestigd is, is nl. met verf een kenteken geschilderd dat niet overeen komt met het oorspronkielijke kenteken. Ik vermoed dat er ooit een andere bumper op gezet is, maar ik ben benieuwd van welke CX die afkomstig was.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Ja hoor, een volledig overzicht van de Franse kentekenserie van 1 april 1950 tot en met april 2009 is hier te vinden.
Even op een decennium klikken en je ziet dan alle kentekens per departement op 1 januari van dat jaar.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Wouter,
Dank voor je sites, heerlijk zoveel detailinformatie! Ik heb het nummer van mijn wagen ingetiept in de zoekmachine van SFPI en daar kwam uit dat het al in 1951 afgegeven was aan de betreffende garage. Ik zal Yves Frelon van de Franse DS-kleuren-site http://www.nuancierds.fr ook weer eens een mailtje sturen hierover, misschien weet hij weer meer over garage nr. 200. Maar misschien stopt het ook wel hier, ook prima. In iede rgeval leuk om te weten uit welk dép. mijn wagen komt.
Wij zijn op onze ID toen we de kentekenplaten er voor het eerst afhaalden ook een geschilderd nummerbord tegengekomen. Mijn vraag is dan is het zo dat dit sowieso van een garage is geweest of kan het gewoon van een particulier zijn geweest? Het kenteken kwam uit Parijs(75), 1958
Indien het een W- of WW-kenteken is, komt ie gewoon van een garage vandaan.
Een particulier kan/mag dat niet hebben gedaan.
Ter info: een zeer groot gedeelte van de klassieke Franse auto’s heeft zo’n gestempeld nummer, voor proefritten, waarna de uiteindelijke kentekenplaat er gewoon overheen werd geplaatst.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
XBXG schreef:Ja hoor, een volledig overzicht van de Franse kentekenserie van 1 april 1950 tot en met april 2009 is hier te vinden.
Leuke site! Ik heb natuurlijk ook het kenteken van mijn France CX bekeken. Mijn kenteken is 612 NC 10; dat is een datum uit 1995. Dat komt overeen met het verhaal dat de vorige eigenaar mij verteld heeft. Heel leuk om te zien!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Je wilt niet weten hoeveel ‘gekken’ zich hierin interesseren en hoeveel forums en specifieke sites ervoor zijn.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Is er ook te achterhalen wat een auto als eerste kenteken had? Mijn nieuwe CX kreeg in 1979 het kenteken 1439 RF 30, uit de Gard dus. Maar toen ik aan de verkoper vroeg (hier in NL) van wie de auto oorspronkelijk was vertelde hij mij dat de eerste eigenaar volgens zeggen een ‘préfecture’ was. Als ik het goed begrijp had deze de auto in bezit tussen 1976 en 1979. Is hier meer info over te vinden of is dat allemaal niet meer te achterhalen? Ben erg benieuwd namelijk.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het hangt er van af of de auto toen een ” overheidskenteken” of een normale plaat had. Mijn 1970 Ds21 i.e. was van het ministerie van buitenlandse zaken geweest, en had een overheidsplaat. Niets meer van terug te vinden…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
De carte grise zit er niet meer bij begrijp ik?
Het gestempelde kenteken op mijn CX is inderdaad een garagekenteken:
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wij hebben een ami hier staan met een geschilderde nummerplaat. Een gewone nummerplaat. Dat had dus nooit gemogen?