4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 

Snelheidsovertreding in Belgie
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168

Gepost: 29 juli 2005 04:08 PM
  [ # 46 ]

Om even verder te gaan op een aantal commentaren die hogerop in dit draadje gegeven werden: wanneer je als Nederlander in België een verkeersovertreding begaat, speelt de Nederlandse politie jouw gegevens door aan de Belgische. Omgekeerd geldt dat ook: een Belg die in Nederland een snelheidsovertreding begaat, krijgt een bekeuring in de bus, die hij dan kan betalen met een overschrijving naar een rekeningnummer bij een Belgische bank. Ook wanneer je in Frankrijk een overtreding begaat worden je gegevens door de Franse politiediensten aan de Nederlandse doorgespeeld. Indien je niet betaalt, dan kan jou overkomen wat hogerop al is aangehaald, maar de kans dat justitie je in Nederland vervolgt is ook niet uitgesloten. Onlangs zijn hiervoor wederzijdse akkoorden gesloten tussen België, Nederland en Frankrijk.

Normaal kan je in België voor snelheidsovertredingen van meer dan 40 km/h nooit in aanmerking komen voor een onmiddellijke inning. Voor buitenlanders kan het parket de politiediensten opdracht geven om wel een onmiddellijke inning voor te stellen; in dat geval zal de boete € 300 bedragen. Wanneer er geen onmiddellijke inning kan gebeuren, zal de rechtbank je een boete opleggen die ergens tussen € 55 en € 2750 ligt. Je zal sowieso tussen 8 dagen en 5 jaar niet het recht hebben om in België een voertuig te besturen. Mogelijk kan daarbovenop nog je rijbewijs worden ingetrokken, wat dus betekent dat je, na afloop van het verval van het recht tot sturen, opnieuw je rij-examen moet afleggen.

Je hebt wel pech dat je proces-verbaal van het parket van Dendermonde komt: dit parket is zowat het strengste van België voor snelheidsovertredingen, en stelt nogal dikwijls als eerste een “voorbeeld” dat later door andere parketten overgenomen wordt (bv. nultolerantie, boete vanaf de 1ste km te snel, enz.)

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  

_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577

Gepost: 29 juli 2005 04:23 PM
  [ # 47 ]

In Nl is het rijden zonder rijbewijs geen misdrijf. Ik heb er iig geen strafblad aan overgehouden enkel een boete(Mulder).

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 29 juli 2005 04:40 PM
  [ # 48 ]
_Razkin_ schreef:

In Nl is het rijden zonder rijbewijs geen misdrijf. Ik heb er iig geen strafblad aan overgehouden enkel een boete(Mulder).

Hangt er vanaf. Rijbewijs verlopen of niet bij je hebben is alleen een overtreding. Met een ingetrokken rijbewijs gaan rijden is iets heel anders.
Het rijden met een rijbewijs van de verkeerde categorie wordt ook zwaar aangerekend maar in de toelichting wordt niet expliciet over een misdrijf gesproken. Wel een forse boete.

Zie hier, als bron het openbaar ministerie. Dit is natuurlijk wel de Nederlandse referentie. Aangezien je het heeft over wet Mulder lijkt me het wel toepasselijk om de Nederlandse situatie erop na te slaan.

OM Boetebase www.boetebase.nl

Verkeer op de weg
Auto
Eisen aan bestuurder
Rijbewijs
Rijden terwijl rijbewijs is ingevorderd/ingenomen ingevolge de wet Mulder
Boete: €255
Opmerkingen: NB: Als het rijbewijs is ingevorderd/ingenomen op grond van de wegenverkeerswet is sprake van een misdrijf. Daar staan hogere straffen op

Verkeerde categorie
Boete: €200
Opmerkingen: 2e overtreding binnen 4 jaar na afdoening van de eerste 220 euro en voorwaardelijke hechtenis 3e maal binnen 4 jaar na afdoening van de eerste, dagvaarden; eis: onvoorwaardelijke hechtenis.

Verkeer op de weg
Auto
Eisen aan bestuurder
Rijbewijs
Is verlopen
Boete: €30

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 29 juli 2005 07:15 PM
  [ # 49 ]

Ga zoiezo even langs een advocaat. Vergeet niet dat het eerste uur consult ALTIJD gratis is!!!  Wink
Deze kunnen heel snel voor je opzoeken wat de mogelijkheden zijn en of je er evt. werk van kunt maken.
Niets doen is in ieder geval GEEN optie!!!

Profiel  

wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 202

Gepost: 29 juli 2005 07:42 PM
  [ # 50 ]

Geen beter vermaak dan leedvermaak toch?  Ik denk dat iedereen het er wel over eens dat het niet zo handig is om het zo te doen.

Surprisedops: 
Bij deze mijn excuses, wil de discussie niet vervuilen. Het enige waar ik ZX voor wil behoeden is nog meer stront door met valse getuigenverklaringen e.d. te gaan werken, voor een rechter dan, bij de politie mag je zeggen wat je wil. (In Nederland)
Een rechtsbijstandverzekering zal denk ik niet snel iets doen, staat vast ergens in de kleine lettertjes. Is tenminste mijn ervaring.

Ik ben ook geen heilig boontje in het verkeer

Ik ook niet, heb een standaard bezwaarschrift om te zieken, stuur ik altijd, vraag ook altijd foto´s op. Ik betaal echter wel. Het had mij dus ook kunnen gebeuren.

Juist met dit soort consequenties zul je de stappen goed moeten overdenken. Maar met leedvermaak en betweterigheid schiet je ook niks op.

Ik weet, ik weet, ik hou echter van zelfreflectie, mis ik dit in een situatie, dan moet ik altijd snel lachen, vervelende eigenschap, ik werk eraan, sorry.
ZX succes en ik sluit me aan bij WYD, onderneem in ieder geval actie.
groet Johan (niet betweterig bedoelt!)

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 29 juli 2005 07:58 PM
  [ # 51 ]
wannabee schreef:

...Ik weet, ik weet, ik hou echter van zelfreflectie, mis ik dit in een situatie, dan moet ik altijd snel lachen, vervelende eigenschap, ik werk eraan, sorry.
ZX succes en ik sluit me aan bij WYD, onderneem in ieder geval actie.
groet Johan (niet betweterig bedoelt!)

Och, zelfreflectie is op zich een gezonde eigenschap die meer mensen wel zouden mogen bezitten. En een gezonde dosis gevoel voor humor houdt het luchtig. Je reactie is nu verklaard, hopelijk kwam ik zelf niet al te bozig over. Ik vond het gewoon nogal lullig voor Sohail, zeker gezien het feit dat hij altijd voor anderen klaar staat (ook al heb ik hem nooit persoonlijk ontmoet), vandaar.  Wink

Profiel  

_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577

Gepost: 29 juli 2005 08:28 PM
  [ # 52 ]

Ik had geen rijbewijs, maar dat vind ik niet terug in de boetebase. Lijkt me opzich een zwaardere overtreding dan met ingetrokken rijbewijs de weg op gaan.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 juli 2005 11:55 PM
  [ # 53 ]

Wat een reacties zeg allemaal, mijn dank en ik voel me door geen enkele reactie aangesproken hoor Wink

Voor mijn huidige werkgever hoef ik echt niet naar Belgie, ik rij alleen in de omgeving van Gouda rond.
De rechtsbijstandsverzekering had me al een keer verteld dat ze geen hulp verlenen in strafzaken zoals deze.

Ik heb dus het vonnis gekregen wat gedateerd is op 01 april en de brief van de Belgische deurwaarder, welke gedateerd is ergens begin mei. Deze combinatie is al 2 keer aangetekend aangeboden, maar er is niet getekend voor ontvangst en de brief is retour gegaan. Uiteindelijke heb ik dit in een envelop van de Rotterdamse Rechtbank in de bus gekregen, waarbij ik moet opmerken dat Rechtbank Rotterdam doorgetreept was met een dikke viltstif.

Tot nu toe heb ik dus verder niets gehoord over hoe en wat, dus ook niets over het betalen of inleveren van het rijbewijs.

De E17 was al weken klaar en er was geen kip meer aan het werk, alleen hadden ze de borden nog niet weggehaald, dat ze daar nu over lopen te zeiken Evil or Very Mad

PS: De tip van een internationaal rijbewijs aanvragen en opsturen is een leuke, waar vraag ik zoiets op Confused:

Profiel  

wannabee
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 202

Gepost: 30 juli 2005 12:17 AM
  [ # 54 ]

Nog 1x een reactie. ZX 1.4i ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen. Ik hoop voor je dat je er niets meer van hoort. Ik heb vanuit mijn werk te maken met mensen die door Nederlandse justitie worden gezocht. Op dit moment maak ik mee dat mensen zich moeten verantwoorden voor (Mulder)feiten (verkeersboetes/katvangers) die gepleegd zijn in 1999/2000. Inmiddels zijn we vijf jaar verder. Ik hoop voor je dat de Belgische justitie minder vasthoudend is. De struisvogelmethode heeft bij hen in ieder geval niet geholpen. Wink

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 juli 2005 04:10 AM
  [ # 55 ]
wannabee schreef:

Nog 1x een reactie. ZX 1.4i ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen. Ik hoop voor je dat je er niets meer van hoort. Ik heb vanuit mijn werk te maken met mensen die door Nederlandse justitie worden gezocht. Op dit moment maak ik mee dat mensen zich moeten verantwoorden voor (Mulder)feiten (verkeersboetes/katvangers) die gepleegd zijn in 1999/2000. Inmiddels zijn we vijf jaar verder. Ik hoop voor je dat de Belgische justitie minder vasthoudend is. De struisvogelmethode heeft bij hen in ieder geval niet geholpen. Wink

Ik hoop ook dat het diep wegzakt in de administratieve rompslomp daar.
Wat bedoel je eigenlijk met de “struisvogelmethode” Confused:

Profiel  

zandvoorta
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2039

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 30 juli 2005 11:22 AM
  [ # 56 ]

Kop in het zand steken en maar hopen dat het overwaait…... :neenee

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 30 juli 2005 03:47 PM
  [ # 57 ]
zandvoorta schreef:

Kop in het zand steken en maar hopen dat het overwaait…... :neenee

Die methode heb ik meerdere malen uitgeprobeerd en ik kan je verzekeren, het werkt niet.

Ambtelijke molens draaien altijd. kan ff duren , maar uiteindelijk draaien ze toch jou kant uit. En moet ook stellen dat het gevoel niet echt lekker is hoor. Onbewust heb je toch een beetje het over je schouder blijven kijken gevoel.

Regel het!
Voor die pijn van het betalen heb je mastercard, de opluchting is onbetaalbaar Razz

Profiel  

ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3779

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 30 juli 2005 04:00 PM
  [ # 58 ]
gompy58 schreef:

Regel het!

Hear hear!

Profiel  

Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246

Gepost: 30 juli 2005 05:47 PM
  [ # 59 ]

Had je al op het Forum van http://www.wegcode.be gekeken? Ik heb daar wel een keer nuttige info van gehad! Ik heb ooit eens een onterechte bekeuring gehad (afleesfout) uit Belgie en hoewel het uiteindelijk simpel was op te lossen (je moet wel ff er achter aan bellen en een briefje sturen met wat bewijsstukken) moet je wel actie ondernemen anders krijg je big shit.

Op autotrader heb ik toen de topsnelheid opgevraagd van de door jou bestuurde Peugeot. Die bleek veel lager dan de in België gemeten snelheid.

Ik adviseerde je toen al om gewoon naar de rechtzaak te gaan. Kat in’t bakkie Wink  Een beter tegenbewijs had je niet.

Nu, zoals reeds gemeld, gewoon dokken…. Of toch nog aanvechten???

Profiel  

paz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44

Gepost: 30 juli 2005 06:07 PM
  [ # 60 ]

aantekenen beroep

In dit geval was volgens mij het helemal niet onhandig om de aangetekende brieven te weigeren. De brief die uitendelijk bij jou in de bus is gekomen, is door de griffier (van Rotterdam) bezorgd op het adres waarop jij bij de burgerlijke stand staat ingeschreven. De datum van die brief geldt nu als de datum waarop jij op de hoogte bent gesteld van het vonnis, dus gaat je beroepstermijn pas vanaf die datum in.
Wat ik zou doen:
- Onmiddellijk beroep aantekenen tegen het vonnis
- Aanvoeren (indien dit het geval is, wat ik wel heb begrepen), dat jij niet weet of jij de bestuurder was op dat moment, aangezien je niet de enige bestuurder was van de auto, en dat er geen sluitende administratie is van het gebruik.
In het recht (m.n. het strafrecht) geldt de regel “wie stelt, bewijst”. In dit geval zegt het Beligsch OM dat jij de auto hebt bestuurt. Hiervoor hebben ze geen bewijs. Je verklaring dat je wel eens in belgie rijdt en dat je ook wel eens op zaterdag in de auto rijdt is nog steeds geen bewijs dat je op de bewuste zaterdag ook hebt gereden. Zeker wanneer je een rechtsbijstandsverzekering hebt (en dus geen advocatenkosten), zou ik e.e.a. lekker door de gerechtelijke molen trekken. Waarschijnlijk hoef je zelf niet eens die kant uit, omdat je toch niets nuttigs te verklaren hebt (je weet niet of jij op die dag in die auto daar hebt gereden).

In zo’n geval is (in elk geval volgens NL recht) degene op wiens naam de auto staat aansprakelijk, dus in dit geval je ex-werkgever…

Succes, Paz

Profiel  

4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook