1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Citroën C5 Break Ph2 2.0 HDi LP ‘de Walvis’
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 23 juni 2009 04:31 PM

Eindelijk even tijd om een topic te openenen voor mijn nieuwe Walvis. De Xantia was het me niet meer waard en ging iets eerder dan gepland kapot. Het idee was om deze aan het eind van het jaar te vervangen voor wat anders.

Het idee van de nieuwe voiture was dat ie veilig is en dat we er voorlopig toch even mee moesten kunenn doen. Liefst wilde ik een hydropneumaat in de C5 Phase 2 Break uitvoering. Verder had ik niet echt eisen maar ik had al een mooie C5 Break Ph2 in de HDi uitvoering gezien bij AutoVitel in Waalwijk. Op zaterdag 30 Mei 2009 zijn we naar Waalwijk getogen en na een proefrit in een andere HDi hebben we deze gekocht (hij stond tussen andere autos in). Op vrijdag 12 juni hebben we het ding opgehaald en meteen uitgetest naar Frankrijk, waar Wendela het ding voor het eerst op de foto gezet heeft:

Het is dus een 2005’er Citroën C5 Break 2.0 HDi 136pk Ligne Prestige met Pack Athena in de kleur Sable de Langrune met 167k op de teller. Het Pack Athena was een actiemodel is een Ligne Prestige met lederen bekleding en stoelverwarming voor en dat ziet er zo uit:

Verder zit er een VDO Dayton MS5400 Navi in die 2d navigatie doet. Is inmiddels vrijgeschakeld en ik ben voorzien van de laatste kaarten. Mn Navigon lijkt me fijner maar ik wil het toch eens proberen voordat ik er alles uit sloop.

Voor levering is er een compleet nieuwe distriset en trekhaak gemonteerd. Aanstaande maandag gaat de walvis naar Dereumaux in Waalre voor een grote beurt en voor het bij laten maken van een sleutel. Daarnaast moet er nog een nieuw setje Michelin Primacy HP’s onder want op dit moment rijd ik op winterbanden en dat is met deze temperaturen niet heel briljant. Verder bevalt me de 136pk HDi motor erg goed, lekker veel koppel en de 6-bak maakt cruisen op de snelweg rustig en comfortabel (voor zover dat kan met een C5 zou sans-pareil zeggen). De eerste 1500km in Frankrijk zijn probleemloos afgelegd en ik hoop dat zo te houden.

Zijn er ook dingen die me nog niet bevallen aan deze auto? Ja die zijn er. De krakende deuren die tupisch zijn voor een C5 Ph2 zijn aanwezig (niet heel erg) en er zit een kleine rammel in het stuur die ik heeeeeel af en toe bij richels of slechte weggetjes voel. Vanmorgen zag ik dat de voorbumper aan een kant niet helemaal goed aansluit op het zijscherm (wel als ik em omhoog duw) dus daar moet ik nog even naar kijken.

Enige waar ik me een beetje ‘druk’ om maak is de grijze wolk die achter me verschijnt als ik em vol op zn staart trap. Het ziet er niet dramatisch uit en ik heb geen FaP maar ik vraag me een beetje af in hoeverre dat goed is.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 23 juni 2009 07:27 PM
  [ # 1 ]

Lijkt me dat je gewoon nog even wat meer kilometers moet maken met deze prachtige voiture! Goed schoonbranden dat ding auf der Autobahn zou ik zeggen.

Veel veilige kilometers toegewenst.

Trouwens hoe ervaar je het comfort van deze C5 t.o.v. de Xantia?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7813
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 23 juni 2009 08:03 PM
  [ # 2 ]

Bij mij ook veel donkergrijze wolken bij plankgas, met name als ik een tijdje op de cruise heb gereden binnen het toerentalbereik waar de EGR haar werk doet (1500-2500 toeren geloof ik).

Ik kom ‘m binnenkort zeker een keer bekijken Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 23 juni 2009 09:55 PM
  [ # 3 ]
GW-tje schreef:

Trouwens hoe ervaar je het comfort van deze C5 t.o.v. de Xantia?

Over de vering ben er ik nog niet uit. De C5 is 200kg zwaarder (1300 vs 1500) dan de Xantia en ik heb het idee dat de ride daardoor wat stabieler is, maar of het ook beter veert dat durf ik niet te zeggen. Het rijgeluid echter is fenomenaal imho, althans ten opzichte van een Xantia. En minder rijgeluid vind ik vooral op langere stukken wel belangrijk, dan wordt je van herrie stiekem toch nog een beetje moe. Daarnaast heeft de C5 een airco (die had ik niet in de Xant) en dat is ook best prettig Smile

DigiDaan schreef:

Bij mij ook veel donkergrijze wolken bij plankgas, met name als ik een tijdje op de cruise heb gereden binnen het toerentalbereik waar de EGR haar werk doet (1500-2500 toeren geloof ik).

In dat toerenbereik rijd je vrij vaak in ja, vooral op de snelweg in de 5e en 6e versnelling.

DigiDaan schreef:

Ik kom ‘m binnenkort zeker een keer bekijken Smile

Is goed Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 23 juni 2009 10:11 PM
  [ # 4 ]

Had ik ook,destijds met mijn C5 ph II dat er bij plots gas geven of het pedaal in te trappen dat er een wolk achter me hing. Laughing
Ik had ook dezelfde motor,zonder FAP.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 24 juni 2009 12:29 AM
  [ # 5 ]

Walvis, die is toch blauw en staat bij mij voor de deur? Wink


Heel veel plezier ermee!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 24 juni 2009 01:05 PM
  [ # 6 ]
EW schreef:

Walvis, die is toch blauw en staat bij mij voor de deur? :wink

Klopt, maar deze heeft een levertraan kleur dus walvis is ook van toepassing Wink

Overigens heeft de dame nu al karakter, op het subframe drupt een olieachtige substantie over de gehele breedte van de auto die weer in kleinere plasjes (4-5cm) op de oprit lopen. Ik kan er nog niets van maken, de substantie heeft niet echt de geur van motorolie maar ook niet echt een kleurtje. Vandaag met beter licht eens kijken of ik kan zien wat het is, de dame gaat toch naar de dealer maandag maar toch.

EDIT: De voorzichtige eerste conclusie is dat de stuurbekrachtiging leiding wel eens lek zou kunnen zijn.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 25 juni 2009 12:12 AM
  [ # 7 ]

Is dat niet gewoon condens van de airco…? zeker nu het warmer is kan er makkelijk een plasje onder de auto ontstaan. Da’s volstrekt normaal! Eertste auto met airco zeker? :-p
Die leren bekleding is trouwens wel errug mooi! En de lakkleur overigens ook…

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 25 juni 2009 12:33 AM
  [ # 8 ]
Geo schreef:

Is dat niet gewoon condens van de airco…? zeker nu het warmer is kan er makkelijk een plasje onder de auto ontstaan. Da’s volstrekt normaal! Eertste auto met airco zeker? :-p
Die leren bekleding is trouwens wel errug mooi! En de lakkleur overigens ook…

Dank voor de complimenten Smile

Het is wel de eerste auto in eigen bezit met airco maar ik ben op de hoogte van plasjes van de airco. Alleen de plasjes die ik krijg zijn enorm vettig en ik kan me niet voorstellen dat dat van de airco is. Overigens net nu ik wilde checken wat ze lekte lekt ze niet, zal je altijd zien.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 juni 2009 12:37 AM
  [ # 9 ]

Boel even schoon maken, zodat je straks beter kunt zien waar iets lekt. Dan de auto starten, beetje aan het stuur draaien en kijken of je een lek kunt constateren.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 25 juni 2009 01:01 AM
  [ # 10 ]
garagestmarien schreef:

Boel even schoon maken, zodat je straks beter kunt zien waar iets lekt. Dan de auto starten, beetje aan het stuur draaien en kijken of je een lek kunt constateren.

Done that, op het subframe zat een oranje olie dus dat is LDS maar hij lekte niet meer zo dramatisch als gisteren. Karakter ofzo….

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 juni 2009 01:04 AM
  [ # 11 ]

Als die auto een dag stil staat is de druk natuurlijk wat gezakt….

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 25 juni 2009 01:36 AM
  [ # 12 ]
garagestmarien schreef:

Als die auto een dag stil staat is de druk natuurlijk wat gezakt….

Ook daar heb ik aan gedacht Wink Ik heb een rondje wentersel gedaan Razz

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 25 juni 2009 10:14 AM
  [ # 13 ]

Let je wel op dat er (als ik juist geïnformeerd ben) geen niveaubewaking op het LDS-vat zit?

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 25 juni 2009 10:15 AM
  [ # 14 ]

Heeft Plons onder de auto zitten plassen?

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 25 juni 2009 10:41 AM
  [ # 15 ]
EW schreef:

Let je wel op dat er (als ik juist geïnformeerd ben) geen niveaubewaking op het LDS-vat zit?

Klopt, welke achterlijke gladiool dat nu weer bedacht heeft mag jacques weten.

garagestmarien schreef:

Heeft Plons onder de auto zitten plassen?

Dat zou ook kunnen, dattie na alle worteltjes opeens oranje piest Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook