3 van de 14
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
De Xm van Stalsie: TE KOOP
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 24 juni 2009 09:41 PM
  [ # 31 ]

daarnet passeerde ik voorbij een citroën garage waar 2 xm’s buiten stonden. Er even gestopt omdat er een cirkeltje uit m’n velgen kapot was. Heb gratis eentje meegekregen.

Kan eigenlijk wel besluiten dat ik gewoon rijwind binnenkrijg. Als ik hem in stilstand op toeren zet, wijzigt er niets aan de ventilatiesnelheid. Begin ik te rijden (ookal staat ventilatie uit), dan krijg ik véél wind binnen.
De monteur van bovenvermelde garage gokt ook op buitenwind die binnenkomt.

Nu heb ik wel niet echt een idee hoe dit te verhelpen is? Werkt dit met een soort klep en waar zou die dan zitten?

Groetjes!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 24 juni 2009 10:37 PM
  [ # 32 ]

En als je de luchtstroom naar de voeten richt?? Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 24 juni 2009 10:42 PM
  [ # 33 ]

Of als je de recirculatie knop indrukt(helemaal links onderaan op het paneeltje)en de fan op minimum zet, dan sluit je normaal de buitenlucht af. Wink

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 25 juni 2009 01:47 AM
  [ # 34 ]
Blooper1963 schreef:

Of als je de recirculatie knop indrukt(helemaal links onderaan op het paneeltje)en de fan op minimum zet, dan sluit je normaal de buitenlucht af. Wink

Ja dat is leuk voor foutzoeken, maar natuurlijk niet de oplossing. Want om nou de keuze te hebben tussen een storm van frisse lucht van buiten of lekker rustig de muffe lucht van binnen te recirculeren, mwoah.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 25 juni 2009 02:07 AM
  [ # 35 ]
Brian schreef:
Blooper1963 schreef:

Of als je de recirculatie knop indrukt(helemaal links onderaan op het paneeltje)en de fan op minimum zet, dan sluit je normaal de buitenlucht af. Wink

Ja dat is leuk voor foutzoeken, maar natuurlijk niet de oplossing. Want om nou de keuze te hebben tussen een storm van frisse lucht van buiten of lekker rustig de muffe lucht van binnen te recirculeren, mwoah.


Maar toch zit er in Bloopers verhaal wel een kern van waarheid, volgens mij is het ook buitenluchtklep geheel open of geheel dicht, een tussen weg is er niet.

Tenminste zo heb ik het in mijn dame ervaren tijdens de super hete terugrit vanuit Lyon Wink


Met sneller rijden meer wind door de haren lijkt me dan heel normaal.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 25 juni 2009 02:19 AM
  [ # 36 ]

Zonder ventilator een buitenlucht storm om je oren ? Lijkt me niet helemaal tof te zijn. Hel lijkt mij dat alle ventilatielucht ook daadwerkelijk via de blower moet binnenkomen. Aangezien je blower ook niet lijkt te doen wat íe moet doen, waarom bekijk je deze dan niet even ?
Misschien ligt er een luchtpijp af of los ergens, en dan kun je meteen de aansluitingen van je blower even controleren.
Je blower huist boven de bollige kartonachtige plaat bij de passagiervoeten.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 25 juni 2009 12:45 PM
  [ # 37 ]

Jongens,als julie even julie grijze hersencellen laten werken,weten julie maar al te goed dat er hier GEEN storing is.
Als de recirc.knop NIET ingedrukt is,staat de buitenluchtklep OPEN,dus met of zonder ventilator,komt er verse lucht binnen,welke er dan ook ergens uit moet!! Het is enkel bij rijden dat er lucht binnenkomt,zoals stalsie verteld,dus is dit gewoon rijwind,want gezegd dat de fan op minimum staat en er niet gereden word,blaast hij niet of zacht.Als de lucht er dus uit moet,komt die er dan uit waar de blaasmonden open staan.En,ze staan ALTIJD ergens open!! onder of boven.
@brian: Voor je iemand zen XM gaat afbreken,lees eerst eens goed wat er staat en probeer de werking van een ventilatie systeem eerst eens te begrijpen.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 25 juni 2009 01:18 PM
  [ # 38 ]

Volgens mij zit er in een normaal ventilatiesysteem toch wel een klep die regelt dat de hoeveelheid blaaslucht onafhankelijk van de rijsnelheid geregeld wordt. Bij mijn BX hebben we die klep eruit moeten halen omdat ie de verdamper van de airco zou doorsnijden, dus daar krijg je altijd wind binnen.

Maar normaal moet de hoeveelheid blaaslucht toch onafhankelijk van de snelheid te regelen zijn.

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 25 juni 2009 01:37 PM
  [ # 39 ]

weer even updaten..

Met recirculatie aan stelt het probleem zich niet,dus de recirculatieklep kan zich perfect afsluiten.

Met ventilator af en richting voeten : zelfde probleem => ventilatie meegaand met de snelheid van de wagen

Feit is volgens mij wel dat dit niet zo mag zijn? Misschien dat er een of andere klep té ver opgengaat?
Zal het straks eens nader bekijken en hou jullie op de hoogte.

Groetjes

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 25 juni 2009 02:09 PM
  [ # 40 ]
Blooper1963 schreef:

Jongens,als julie even julie grijze hersencellen laten werken,weten julie maar al te goed dat er hier GEEN storing is.
..............bla bla.

Ok, storm om je harses zonder vent is normaal, ik trek me terug…

Als jij nou voortaan als eerste gaat reageren op brigiies, komt alles goed en hoeven wij die paar grijze cellen niet te vermoeien….scheelt een stuk.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 25 juni 2009 02:40 PM
  [ # 41 ]
Blooper1963 schreef:

Jongens,als julie even julie grijze hersencellen laten werken,weten julie maar al te goed dat er hier GEEN storing is.
Als de recirc.knop NIET ingedrukt is,staat de buitenluchtklep OPEN,dus met of zonder ventilator,komt er verse lucht binnen,welke er dan ook ergens uit moet!! Het is enkel bij rijden dat er lucht binnenkomt,zoals stalsie verteld,dus is dit gewoon rijwind,want gezegd dat de fan op minimum staat en er niet gereden word,blaast hij niet of zacht.Als de lucht er dus uit moet,komt die er dan uit waar de blaasmonden open staan.En,ze staan ALTIJD ergens open!! onder of boven.
@brian: Voor je iemand zen XM gaat afbreken,lees eerst eens goed wat er staat en probeer de werking van een ventilatie systeem eerst eens te begrijpen.

Ik ben niemands XM aan het afbreken, ik heb ook geen idee, waar deze opmerking op slaat.

Ik probeer mee te denken en kom tot de conclusie dat wat stalsie beschrijft erg lijkt op mijn DS, daar is het inderdaad zo dat als je harder rijdt er meer lucht naar binnen komt. Daar zit de ventilator er alleen maar in om bij stilstand of lage snelheden toch frisse lucht naar binnen te krijgen.
In mijn XM is dat niet zo. Hoe hard ik ook rij, met de ventilator op zachtjes komt er maar een beetje lucht uit de ventilatieopeningen. Ik verwacht dus ook ergens een klep, zoals Harm die beschrijft.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 25 juni 2009 02:54 PM
  [ # 42 ]

Blooper, met alle respect, maar ik vind dit geen geweldige reactie op een forum! Voordat je zulke dingen roept, stap is in een goede xm! Een xm is zoals hierboven genoemd geen DS en heeft dan ook GEEN rijwind binnen als je de ventilator uitzet!!!
Er is hier dus wel degelijk sprake van een defect, waar dit zou kunnen zitten kan ik zo 123 niet zeggen..

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 25 juni 2009 04:15 PM
  [ # 43 ]

net weer even gesleuteld en zowel het linker-,rechterpaneeltje als het handschoenkastje eraf gehaald zodat ik alles goed kon zien.

De recirculatieklep zit boven de ventilator en zie ik mooi heen en weer bewegen als ik op beide knopjes duw.

Het motortje om de blaasrichtingen te bepalen werkt ook mooi en de ventilatorsnelheden werken ook goed en zonder opgelicht streepje staat die dus volledig stil.

Nu heb ik eens proberen zoeken waar die z’n lucht binnenhaalt, en ik zie ter hoogte van de aircocompressor 2 darmen naar binnen lopen.

Vroeger thuis altijd xm’s gehad en nooit opgemerkt dat de ventilatie meeging met de rijsnelheid, dus het is alleszins een probleem.
We zoeken dus verder, maar ik zou echt niet weten waar.

Met het handschoenbakje eruit meteen maar eens het hydraulisch pompje vervangen en nu blijft het klepje mooi omhoog staan Very Happy


ps: jullie moeten geen ruzie maken om mijn xm hoor Laughing

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 25 juni 2009 04:25 PM
  [ # 44 ]

Ik moet zeggen dat ik dit nooit gemerkt heb,maar heb je dan geen extra klep gevonden welke het debiet regeld? Wink
Die zal er namelijk niet zitten,want dan moet je hiervoor ook een regelknop hebben zoals in mijn C6. daar word het debiet geregeld,zowel automatisch als manueel mogelijk.
Sorry,Brian,ik dacht dat je mijn ex Xm wou afkeuren! Very Happy Verkeerd begrepen. Wink
Zand er over?...

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 25 juni 2009 04:39 PM
  [ # 45 ]
Blooper1963 schreef:

Ik moet zeggen dat ik dit nooit gemerkt heb,maar heb je dan geen extra klep gevonden welke het debiet regeld? Wink
Die zal er namelijk niet zitten,want dan moet je hiervoor ook een regelknop hebben zoals in mijn C6. daar word het debiet geregeld,zowel automatisch als manueel mogelijk.
Sorry,Brian,ik dacht dat je mijn ex Xm wou afkeuren! Very Happy Verkeerd begrepen. Wink
Zand er over?...

Zand erover.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
3 van de 14
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook