Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik ken het systeem niet echt, maar het lijkt me dat alle lucht via de ventilator motor gaat. Zou het dan zo kunnen zijn, dat bij een goed systeem de ventilator de instromende lucht ook afremt, en dat bij stalsie de ventilator gewoon mee gaat draaien met de lucht.
Dus dat de ventilator afgeremd zou moeten worden? Op de elektromotor misschien, dus dat de streepjes niet de spanning op de motor regelen, maar het toerental.
Een beetje een wild idee, maar je weet maar nooit.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Blooper1963 schreef:Ik moet zeggen dat ik dit nooit gemerkt heb,maar heb je dan geen extra klep gevonden welke het debiet regeld?
Die zal er namelijk niet zitten,want dan moet je hiervoor ook een regelknop hebben zoals in mijn C6. daar word het debiet geregeld,zowel automatisch als manueel mogelijk.
Sorry,Brian,ik dacht dat je mijn ex Xm wou afkeuren! Verkeerd begrepen.
Zand er over?...
Wat heb ik allemaal gevonden:
- de ventilator met een klep erboven die reageert op de recirculatieknop
- motortje met tandwielen dat beweegt met de knopjes voor blaasrichting
- 2 grijze erg warme buizen ; voor de verwarming, vermoed ik?
- een hele hoop draden
Wat ik nog gemerkt heb: de linkerkant van de motorkap zit de ruitensproeiertank, rechts zit hier gewoon een gat. Zou het daardoor kunnen komen? Zal het even afdekken met een beetje karton, moet toch een lange rit maken straks.
Gr!
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
stalsie schreef:Wat ik nog gemerkt heb: de linkerkant van de motorkap zit de ruitensproeiertank, rechts zit hier gewoon een gat. Zou het daardoor kunnen komen? Zal het even afdekken met een beetje karton, moet toch een lange rit maken straks.
Gr!
Zou niet best zijn als daar de lucht door naar binnen komt. Volgens mij zelfs geheel onmogelijk, als er niks is doorgerot
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ik volg dit ook met veel interesse want mijn waggie heeft hier ook last van. Er komt ook een koude windstroom over de middenconsole geblazen. Moet je ook maar eens voelen of je dat ook hebt. Zou me niets verbazen als er ergens een afdicht ring is verdroogd ofzo.
De lucht wordt aangezogen onder de paravanafdekking (het stuk plastic tussen de motorkap en de voorruit). Als je die eraf haalt, zie je aan de bijrijderskant een roostertje zitten met direct daaronder de ventilator.
Daar zit volgens mij nog een klep boven (dus onder het rooster), die de toevoer van lucht van buiten af kan sluiten.
Ik vraag me alleen af of die niet gewoon samen met de recirculatieklep onder het dashboardkastje mee open of dicht gaat.
In dat geval kan ie alleen open of dicht zijn, en niet een beetje open of dicht. Dan zou er dus in het kachelhuis nog een klep moeten zitten die dat wel kan.
Kijk maar eens naar dit plaatje van service.citroen.com:
Volgens mij zitten in nummer 1 twee kleppen: eentje om aan te zuigen onder het dashboard, en eentje om van buiten aan te zuigen. Als de ene open gaat, gaat de andere dicht.
Nummer 4 noemen ze een “motorreductor”, dus ik kan me voorstellen dat die de luchtstroom moet reduceren.
kan de afbeelding helaas niet openen
heb ‘t aangepast
Wat kost onderdeel nummer 4 daar?
(het servo’tje)
Geen idee, maar daar heb ik er nog 4 van liggen denk ik… gratis!
Harm schreef:Geen idee, maar daar heb ik er nog 4 van liggen denk ik… gratis!
Ik heb er nu 1 nieuwe in zitten, nummer 2 is besteld. (niet via citroen)
nu, die grote rechthoekige klep heb ik vanmorgen zien bewegen met de knopjes van de recirculatie.
Wil je voor mij evt. zo’n onderdeeltje 4 opzij houden aub? ops:
Zal even verder zoeken m.b.v. het plannetje.
Gr!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Motorreductor? valt dit niet uit te lezen??
Ik heb de XM laten uitlezen voor dat ze verkocht is,en er zat enkel een misfire storing in,maar dat kan kloppen,met de panne welke ik gehad heb. ops:
Blooper1963 schreef:Motorreductor? valt dit niet uit te lezen??
Het is een servo-motortje, wat 3 keer in de ’ climate-control’ zit.
Hier valt niets aan uit te lezen.
Wil je voor mij evt. zo’n onderdeeltje 4 opzij houden aub?
Wees gerust, die lopen niet zo hard