2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
distrubutie riem 1600 motor
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 juli 2005 03:55 AM
  [ # 16 ]
Bertje Hdi schreef:

Op dit soort dingen moet je absoluut niet bezuinigen, voor 60 000 nieuwe dis.


Als je dan zelfs de mensen van de Citroendealer (Oldenhage) niet meer gelooft dan vervang je toch je distributieriem, maar hij mag 120.000 blijven zitten of 10 jaar,mits het originele onderdelen betreft.

Grappig is wel dat sommige dealers (niet de slechtsten volgens mij) 5 jaar als termijn hanteren en dat dat uit eigen ervaring (riem van die leeftijd die behoorlijk verdroogd was) helemaal geen rare veel te korte termijn bleek; eerder te lang.
Toegegeven, de auto in kwestie was een tijd gestald geweest (bij de dealer) en rubber kan dan rare dingen doen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 30 juli 2005 07:16 PM
  [ # 17 ]

heb mijn riem op 175K vervangen, omdat ik de bx pas had (voor de zekerheid) en vervangen kostte E80 (misschien ander blok duurder??). het stickertje met de km stand ‘adviseert’ over 60000 km weer een nieuwe… voor dat geld vind ik dat wel ok. ben al eens een polootje verloren door te lang te wachten met vervangen…

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 30 juli 2005 07:35 PM
  [ # 18 ]
voge schreef:
oldenhage schreef:
Ijs schreef:

Als deze garage de schade vergoed vind ik het best .. Rolling Eyes

gebruik nu eens je verstand, dit forum wordt door zoveel mensen gelezen, dan ga ik toch geen onzin verkopen….. en collega’s in de problemen brengen…

Nou wordt je naam zo vaak genoemd in ‘t grote pluim topic, geloven ze je nog niet Wink
Ijs, koop een echte oude liggende 1.4, die heeft een distributieketting!!!  Wink  Cool

Snap sowieso niet dat niet alle auto’s met een ketting zijn uitgerust Rolling Eyes
Veel makkelijker en onderhoudsvrijer.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 30 juli 2005 08:38 PM
  [ # 19 ]

Het schijnt duurder te zijn, ketting, hydraulische spanrol e.d.

Profiel  
 
citrofiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 03-02-2004

Gepost: 30 juli 2005 09:56 PM
  [ # 20 ]

Als de originele riem na 1995 is vervangen, kan ie 120.000 km blijven zitten. Moet je hem toch vervangen neem dan gelijk de spanrol mee, die moet ook weer 120 dkm meedraaien en check de waterpomp dan ook gelijk, kleine moeite om die meteen mee te pakken. Mocht ie de km’s nog niet hebben en zit ie al een jaar of 5, 6 zou ik em vervangen

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 30 juli 2005 11:55 PM
  [ # 21 ]
oldenhage schreef:
Ijs schreef:

Op dit soort dingen moet je absoluut niet bezuinigen, voor 60 000 nieuwe dis.

maar ach je bent wel welkom als klant, want op remmen en banden moet je ook niet bezuinigen, dus die vervangen we dan ook vroegtijdig, of niet??

Oke, sta ik even voor lul in dit topic, denk dat wat ik heb gezegd maar moet intrekken Wink , mijn excuses Laughing

Profiel  
 
ericbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 07-07-2005

Gepost: 31 juli 2005 03:11 AM
  [ # 22 ]

Ik heb de chic nu 4 jaar , toen ik hem kocht bij citroen garage v.Beek in roosendaal had de wagen 106 000 km gelopen . bij aankoop zijn we toen overeen gekomen dat de wagen een beurt kreeg en dat de distributie riem en de spanrol vervangen werd.Inmiddels staat ie op 170.000
Daarom wilde ik ook weten of de riem wel of niet vervangen moest worden. Ik doe normaal al mijn onderhoud zelf maar moest wat hebben bij de garage ,o ja hoe was dat ook al weer met de dist riem dacht ik toen.Ik vroeg dit aan de balie medewerker (amper iets ouder dan de BX)
deze keek in zijn computer en zei 60.000 km , een oudere monteur zei toen ; nee joh dat is 120.000 geworden waarop de de andere weer zei dat het duidelijk in de computer stond .
Ja ,en toen was de twijfel daar!

In iedergeval zeggen oldehage en de citrofiel 120 .
Ik ga zelf morgen even de bovenste bescherm kap eraf halen en
kijk even hoe de riem eruit ziet . Als ik geen scheurtjes,rare dingen of rafels zie. dan mag ie lekker blijven zitten

MVG; Eric Smile  Smile  Smile

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 augustus 2005 01:20 PM
  [ # 23 ]
Ijs schreef:
oldenhage schreef:
Ijs schreef:

Op dit soort dingen moet je absoluut niet bezuinigen, voor 60 000 nieuwe dis.

maar ach je bent wel welkom als klant, want op remmen en banden moet je ook niet bezuinigen, dus die vervangen we dan ook vroegtijdig, of niet??

Oke, sta ik even voor lul in dit topic, denk dat wat ik heb gezegd maar moet intrekken Wink , mijn excuses Laughing

Naar aanleiding van een discussie in een ander topic wil ik hier nog wat aan toevoegen.

Oldenhage,

Remmen kun je heel gemakkelijk controleren. De blokjes hebben nog zoveel mm en de schijven hebben nog zoveel dikte en zijn wel of niet flink gegroefd. Daar zit geen chinees bij. Ik bezuinig in die zin op de remmerij dat ik alles zelf monteer, maar ik bezuinig beslist niet op materiaal.

Bij een distributieriem kun je al een stuk moeilijker zien. Scheurtjes? Dan was je dus eigenlijk al bijna te laat. Je moet de riem eraf halen om tek unnen kijken of aan de binnenkant de tandjes nog hard en soepel zijn. Wel eens een riem gezien die aan de buitenkant nog goed lijkt maar waar aan de binnenkant de tandjes aan het verpulveren waren. Dat zie je bijna niet als de riem gemonteerd is. Kortom: ik vind je vergelijking iets te gemakkelijk. Spanrollen zijn ook weer zo lastig “in place” te inspecteren. Als je ze loshaalt kun je een iets betere indruk krijgen, maar het blijft koffiedik. Ik ben eens de boot ingegaan met een kapotte spanrol waarbij het gelukkig net goed ging (riem is blijven zitten toen de spanrol kapot liep). De spanrol “leek”  nog prima bij montage van een riem pakweg 30.000 daarvoor. Doen we dus ook maar niet meer op bezuinigen (schade en schande).

Kortom: als jij als dealer deze termijnen denkt aan te kunnen houden en je hebt weinig last klanten met gebroken riemen en je helpt ze netjes als de riemen toch voortijd breken (zie jij die klanten ook nog of lopen ze tegen die tijd al ergens bij een vakgarage?) dan vind ik het best maar als hobbyist zit ik zelf met de gebakken peren als het misgaat. Deze discussie heb ik trouwens ook al eens gevoerd met Jan Weijer op BXNL. Blijft interessant.

Profiel  
 
musketierz
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 24-12-2006

Gepost: 19 februari 2008 11:02 PM
  [ # 24 ]

Nou ik ben ook benieuwd hoe je de krukaspoelie makkelijk vast kan zetten om hem te verwijderen…

—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 19 februari 2008 11:27 PM
  [ # 25 ]
exvw schreef:

Das een duidelijke discussie.
Mijn BX 1.6 TRI break uit 1987 heeft 187.000 gelopen, en bij 100.000, jaren terug is een nieuwe d-riem gehad. Ik wil zelf gaan vervangen. Lijkt me best te doen als ik er de tijd voor neem. Enige is dat ik geen speciaal gereedschap heb om de krukaspoelie tegen te houden om de bev. bout los te kunnen draaien. In Haynes las ik iets over klem zetten op de starterkrans of zo, begreep het niet helemaal.
Wie van de zelfdoeners geeft een tip weg?????

Of staat er ergens een duidelijke beschrijving van op internet?

Alvast dank!

Ik heb ooit een driem vervangen en de krukaspoelie vast gezet met een bout die precies in past. Niet draaien, gewoon er in zetten. Past als het goed is (?) in een gaatje welke in het blok zit. Correct me if I’m wrong

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 19 februari 2008 11:42 PM
  [ # 26 ]

klopt bij een tu, is niet het geval bij een xu

maar het is toch niet erg als de krukas meedraait, als je de poelie van de multieriem/v snaar er af wil halen, want de dis snaar zit er gewoon nog om heen, verder kan je de nokkenas blokkeren, de krukas is niet zo nodig omdat die toch niet verdraait, desnoods een streepje zetten

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 20 februari 2008 05:26 PM
  [ # 27 ]
Visa Ventje schreef:
exvw schreef:

Das een duidelijke discussie.
Mijn BX 1.6 TRI break uit 1987 heeft 187.000 gelopen, en bij 100.000, jaren terug is een nieuwe d-riem gehad. Ik wil zelf gaan vervangen. Lijkt me best te doen als ik er de tijd voor neem. Enige is dat ik geen speciaal gereedschap heb om de krukaspoelie tegen te houden om de bev. bout los te kunnen draaien. In Haynes las ik iets over klem zetten op de starterkrans of zo, begreep het niet helemaal.
Wie van de zelfdoeners geeft een tip weg?????

Of staat er ergens een duidelijke beschrijving van op internet?

Alvast dank!

Ik heb ooit een driem vervangen en de krukaspoelie vast gezet met een bout die precies in past. Niet draaien, gewoon er in zetten. Past als het goed is (?) in een gaatje welke in het blok zit. Correct me if I’m wrong

Niet de krukaspoelie los draaien met een bout erdoor!! Dan breekt er een hoek van het onderblok af! Dan heb je een veel groter probleem. Krukaspoelie los draaien en daarna de boel op tijd zetten. Zitten vaak wel merktekens op het blok geschilderd.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook