Goed, die kilometerteller word een steeds vreemder verhaal. De tellerbak is denk ik een keer gewisseld, want er zit er 1 in van een 95’er. Die mist dus bijvoorbeeld het diagnoselampje voor de airbag. Volgens de NAP klopt de kmstand wel. Ik ga iig dus op zoek naar de goede tellerbak
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Die heb ik wel liggen. Wat geef je er voor?
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Vandaag de tellerbak bij bovenstaande forummer opgehaald en gelijk ingebouwd. De kilometerstand klopte niet, dus die heb ik vanmiddag bijna 30k opgekrikt. Ik stond er echt van te kijken hoe makkelijk dat dus gaat. Anyway, ik heb nu weer een werkende dagteller, kilometerstand en controlelampjes.
Voor:
Na:
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Het is weer eens wat anders dan de km stand terug draaien
Schijt aan originaliteit.
Zojuist het ding eens grondig gewassen. 1 dezer dagen de pot commandant maar weer eens uit de mottenballen halen, want een grondige poetsbeurt kan het ding wel gebruiken.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Vandaag een distributiesetje van mijn werk meegenomen. Onder de motorkap van het prul zit namelijk een sticker dat deze bij 116k vervangen is. De teller staat inmiddels op bijna 220k dus het word hoog tijd. Aangezien ik over een paar weken met dit prul naar Italië ga, niet onverstandig. Ik heb een riem en 2 rollen in de doos zitten. De staat van de waterpomp beoordeel ik wel als de oude riem + rollen er af zijn. Is deze nog acceptabel dan blijft hij zitten, zo niet dan haal ik ook nog een waterpomp. Ik heb volgende week lekker 4 dagen vrij, dus ik ga dit lekker op mijn gemakkie doen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
En de traditionele koppelingswissel dan?
Die trend is doorbroken met de aanschaf van het vorige prul. Hoewel deze binnen de komende 80k wel een keer aan vervanging toe zal zijn. Vooralsnog werkt het ding perfect.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Die trend is inderdaad doorbroken, in mijn “nieuwe” Xantia zit ook al een goede koppeling, is pas vervangen door de vorige eigenaar .
Nou, morgen gaat het dan eindelijk gebeuren. Ik ga dan de DB-riem vervangen. Heb me net even uitgebreid ingelezen, en het lijkt me niet echt een moeilijke klus (*klop*klop*).
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Succes met de klus!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
En de riem is vervangen! Waterpomp was nog ok, dus die heb ik dan ook lekker laten zitten. Spanrollen wel vervangen. Nadat ik de riem had vervangen en ging tornen ging de motor echter niet rond. Hierbij verdacht ik gelijk al de krukaspoulie, nader onderzoek wees ook uit dat dat klopte. Na wat dealers rond gebeld te hebben is mijn pa met de motor een nieuwe poulie gaan halen in Hoogeveen, aangezien dat de enigste dealer in de wijde omgeving was die zo’n poulie op voorraad had liggen. De verschillen lijken me duidelijk:
Goed, na de nieuwe poulie gemonteerd te hebben het zaakje weer op tijd gezet en nu klopte het zowaar. Overigens viel het me niks tegen, zeker bij dit motortype is het echt een eitje om de DB-riem te vervangen. Mits je dus geen verlopen krukaspoulie hebt
Plaatjes .
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Uhm, volgens mij hebben we hier met een kenner te maken, hulde, want ik ben dat zeker niet! Mocht je nog eens een keer gaan touren met het ding, rij dan ook eens langs Heerde, da’s aardig in de buurt en vanaf Elburg ook nog eens prachtig rijden door de bossen!
Mooi werk overigens met die teller…
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Mooi gedaan L.J. Heb je de krukas nog geblokkeerd of hoefde dat niet? En hoe heb je de spanrol op spanning gezet?
De krukas blokkeer je dus met de poulie. Echter zit het gat om hem te blokkeren in de buitenste ring. Als het gevulkaniseerde rubber dat tussen de binnenste en buitenste ring zit dus gaat verteren, kan de poulie gaan slippen zoals bij mij is gebeurd. Dan staat de krukas in geblokkeerde positie dus niet meer op tijd. Na montage van de nieuwe poulie dus wel. De spanrol is overigens op gevoel op spanning gezet. Als stelregel heb ik aangehouden dat de riem tussen de 2 nokkenaspoulie’s tussen duim en wijsvinger zo’n 45 graden gedraaid moet kunnen worden. Zo staat het ook in de haynes beschreven.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005