Vanmiddag kwam ik erachter dat de constante stroomdraad op mijn 7 polige stekkerdoos niet werkt.
Nu heb ik niet zoveel kaas gegeten van electra maar ik zag dat de constante stroomdraad afgetapt is van een knipperlicht waar volgens mij geen constante stroom aanwezig is?
Volgens mij is het een originele citroën trekhaak met draadboom.
Nu heb ik geprobeerd om een draad vanaf de kofferbakverlichting rechtstreeks door te verbinden naar de stekkerdoos , echter als ik de kofferbak sluit is staat er na enige tijd helemaal geen spanning meer op de draad.
Iemand een idee waar constant stroom op staat in de kofferbak?
Arjan
Gewoon even een draadje rechstreeks naar de accu trekken.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Tuurlijk, rechtstreeks naar je accu, caravan erachter, gezellig onderweg lekker brunchen, starten, hmmm hij heeft het wel wat moeilijk, maar hij loopt… snif snif wat ruikt het hier verschroeit… oops, de auto heeft stroom getrokken vanuit de caravan accu door dat dunne constant + draadje omdat de accu van de auto wat leeg was door het slurpen van de koelkast in dezelfde caravan.
Je hebt er uitstekende blokjes voor te koop die dit voorkomen. Maar is een XM niet voorbereid? Dat er ergens een zekering is tbv van je caravan?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Zoveel stroom zal ie niet gaan trekken, ik gebruik de stroom alleen voor een lampje aan te doen als ik op een parkeerplaats overnacht.
De koelkast doet weinig tot niets op 12 volt dus die laat uit.
Heb overigens een zweefzekering tussen de draad gezet.
Rechtstreeks een draad vanaf de accu is me te veel werk (ik ga voor makkelijk) , er moet toch een mogelijkheid zijn om ergens stroom af te tappen?
Zoveel stroom zal ie niet gaan trekken, ik gebruik de stroom alleen voor een lampje aan te doen als ik op een parkeerplaats overnacht.
De koelkast doet weinig tot niets op 12 volt dus die laat uit.
Heb overigens een zweefzekering tussen de draad gezet.
Rechtstreeks een draad vanaf de accu is me te veel werk (ik ga voor makkelijk) , er moet toch een mogelijkheid zijn om ergens stroom af te tappen?
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Je kunt de stroom wel aftappen van je kofferbak verlichting, maar dan voor de schakelaar. Feit is wel dat er nog elektronica tussen zit, dus ik raad het zeker af.
Ik zie ook geen andere optie dan een draadje trekken.
Je zou stoom kunnen aftappen bij de midden console. Dan ben je al een eind op weg. Daar is genoeg te vinden, denk aan stoelverstelling en sigaretten aansteker.
Wegfikkende kabels ga je natuurlijk niet krijgen als je geen accu in je caravan hebt en de boel goed afzekert.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
bsa schreef:Zoveel stroom zal ie niet gaan trekken, ik gebruik de stroom alleen voor een lampje aan te doen als ik op een parkeerplaats overnacht.
De koelkast doet weinig tot niets op 12 volt dus die laat uit.
Klopt dat de koelkast op 12 volt weinig of niets doet.Het verwarmingselement die de koelkast doet koelen i.c.m.het amoniak in de condensor gebruikt wel:98Watt!Dus dat is met ongeveer 13,.5Volt nog altijd bijna 8Amp.,dus een kabel van 6mm2 zal je zeker moeten trekken rechtstreeks van de accupool(+) naar je 7-13polige trailerdoos.Zoveel werk is het niet:de kabel kan je leiden langs de HP leidingen ONDER de wagen die je vastzet met tirewraps.Gebruik wel een (zwevende)zekering van 20Amp.!Als je ooit een stopkontaktje in de bagageruimte wilt maken e/o een subwoofer heb je i.i.g.een voldoende dikke kabel waarop jouw (caravan)koelkast prima onderweg koelt met 5’C!Deze vorm gebruik ik al 35jaar met div.auto’s en enkele jaren met een compressorkoelkast+vaste huishoud-accu die onderweg ook opgeladen word via een scheidingsrelais.succes.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Euhm 4mm2 volstaat al tot en met 35A waarom nog zwaarder?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
GoodOldDiesel schreef:Euhm 4mm2 volstaat al tot en met 35A waarom nog zwaarder?
Tja,dan heb je na +/- 6-7mtr ongeveer: 10.5 Volt,door de dunne kabel kweek je een spanningsverlies!
En dat heb je niet of nauwelijks met 6-8 mm2,probeer maar uit…...,zelfs met een stevige subwoofer heb je op de condensator van 1 microfarad een dig.voltmeter die exact de spanning aan.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
GoodOldDiesel schreef:Euhm 4mm2 volstaat al tot en met 35A waarom nog zwaarder?
Tja,
Waarom zijn draaddikte en draadlengtes bij stroomvoorziening in de caravan (en de auto) belangrijk?
http://caravanhandboek.biod.info/fvv/draaddiktelengte.htm
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Spanningsverlies van maarliefst 2 tot 3 V over 6 tot 7 meter???
Laat maar ik praat wel met een boom….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:Spanningsverlies van maarliefst 2 tot 3 V over 6 tot 7 meter???
Laat maar ik praat wel met een boom….
Nee hoor, praat maar hier, ik vermaak me wel.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Regino schreef:GoodOldDiesel schreef:Euhm 4mm2 volstaat al tot en met 35A waarom nog zwaarder?
Tja,dan heb je na +/- 6-7mtr ongeveer: 10.5 Volt,door de dunne kabel kweek je een spanningsverlies!
En dat heb je niet of nauwelijks met 6-8 mm2,probeer maar uit…...,zelfs met een stevige subwoofer heb je op de condensator van 1 microfarad een dig.voltmeter die exact de spanning aan.
dan praat je over 70 meter zoveel verlies op zon kort stukje geloof ik NIKS van.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Peteryed schreef:Als je constant stroom zet op een 7 polige stekker heb je geen ruimte meer voor het aansturen van je mistlicht. en deze is wel verplicht.
Mistachterlicht aanhangwagens en caravans
Aanhangwagens met een maximum massa van 751 kg of meer
Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg moeten één of twee mistachterlichten hebben, als de datum eerste toelating op het kentekenbewijs ná 31 december 1997 is. Als de aanhangwagen eerder is toegelaten is een mistachterlicht niet verplicht.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Wat een onzin. Als er geen mistachterlicht op een oude aanhangwagen zit dient deze er alsnog op gemonteerd te worden. Mistachterlichten zijn verplicht op iedere aanhanger ongeacht leeftijd.
Dus als je ook nog constante spanning naar je caravan wilt trekken zul je naar een 13-polige aanhanger-koppeling moeten overgaan.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton