Hallo,
Na al mijn avonturen met de cilinderkop en carterpan (lekt nog steeds een beetje)
Heb ik nu eigenlijk al weken geen echte klachten (hij start goed, trekt redelijk, al denk ik dat ik niet het volle potentieel haal… (hoogste snelheid tot nu op de GPS is 177 km / u geweest, met 2 personen aanboord.)
Vorige week een lekkende brandstofslang (dat scherpe bochtje naar het filter toe.
Verbruik ligt zo rond de 1 op 12.
Echter, er is 1 ding waar ik me wel een beetje zorgen over maak en dat is het volgende:
Wanneer ik heel langzaam rol (naar het stoplicht, in de file etc.) dan hoor ik een duidelijke TIK. Het lijkt uit de voorkant te komen en je kunt hem ook voelen in het stuur/vloerpanneel.
De tik is er NIET als je instuurt, en ook niet als je sneller dan zeg, 10 km/u rolt… echt alleen als je heeeeel langzaam rolt. Zowel voor als achter uit.
Iemand een idee waar ik kan zoeken naar de oorzaak hiervan? De apk is nog geen 2 maandan oud en daarbij is wel een hoop andere klein dingen vastgesteld maar geen speling of iets dergelijks.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Heb je een spijker oid in een van de banden…?
Echt, het is meestal iets heel simpels Theo..
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Heb je een spijker oid in een van de banden…?
Echt, het is meestal iets heel simpels Theo..
had ik ook bedacht, banden zijn schoon…
het lijkt wel erger te worden…
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Wiel lager? Zet hem op een krik en even voelen aan de veren terwijl je het wiel draait
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Bedankt voor het mee denken zover..
Ik zal even uiteenzetten wat ik tot nu toe gedaan heb…
De auto op de krik (officiële krik en krik punt):
- wielbouten gecontroleerd (zitten vast, op moment)
- wiel in verticale richting bewogen (geen speling)
- wiel in horizontale richting bewogen (geen speling)
- wiel gecontroleerd op “vreemde objecten (spijkers. Etc)” niks gevonden
- wiel draaien geen zware punten, geen gekraak en geen getik
- auto aan de andere kant op gekrikt, zelfde ritueel, geen problemen.
Wat ik nog kan doen (om iets wat IN de band zit, dus waar de lucht ook zit) uit te sluiten, het wiel van de auto nemen, en goed schudden….
Verder is het misschien een idee om beide wielen van de grond te krijgen (voor) om zodoende uit te sluiten dat het in het differentieel zit.
Zijn er nog meer ideeën?
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Ik denk niet dat je het in de band hoefd te zoeken. Want dan moet het wel een heel zwaar opject zijn wil je dat voelen.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
jaimieberkhout schreef:Ik denk niet dat je het in de band hoefd te zoeken. Want dan moet het wel een heel zwaar opject zijn wil je dat voelen.
een mooie M8 moer die, door de lage snelheid op het hoogste punt recht naar beneden valt, op de stalen velg maakt een mooie tik volgens mij
Ik ga eens kijken (ergens tussen alle andere projecten door) .
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Ja maar ik denk niet dat je die voelt. Maar is natuurlijk niet onmogelijk. En dan nog de vraag hoe hij er in is gekomen
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
jaimieberkhout schreef:Ja maar ik denk niet dat je die voelt. Maar is natuurlijk niet onmogelijk. En dan nog de vraag hoe hij er in is gekomen
goedpuntje…
hoe groot is de invloed van het gewicht van de auto op de hoek van de homokineet koppelingen? (of kunnen die het niet zijn?)
ik bedoel, als de auto heeel zachtjes rolt, hoor je dus een duidelijke tik,
als de wielen van de grond zijn (veer poot uitgestrekt) hoor je niks (per individueel wiel).
Als het nu zo is dat het in de aandrijf as zit? hoe groot is dan het belang van die hoek?
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Groot genoeg… Misschien slijtage in het tripodehuis ofzo?
Ik heb net zo’n ding uit elkaar liggen en het ziet er uit dat dit bij bepaalde slijtage jouw klacht(je) wel eens zou kunnen veroorzaken.
Zodra de hoek van de as verandert, staan de drie bolletjes ook in een andere hoek en op een andere plaats in het tripodehuis. De ‘route’ die ze afleggen is dan anders en de druk wordt ook anders verdeeld.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Midfriesland schreef:Groot genoeg… Misschien slijtage in het tripodehuis ofzo?
Ik heb net zo’n ding uit elkaar liggen en het ziet er uit dat dit bij bepaalde slijtage jouw klacht(je) wel eens zou kunnen veroorzaken.
Zodra de hoek van de as verandert, staan de drie bolletjes ook in een andere hoek en op een andere plaats in het tripodehuis. De ‘route’ die ze afleggen is dan anders en de druk wordt ook anders verdeeld.
Hoeveel werk is het om de assen los te halen en die tripods te bekijken?
of kun je dit ook “voelen”?
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Band kan ook geraakt zijn, dat voel je wel.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Band kan ook geraakt zijn, dat voel je wel.
Hoe bedoel je dat ? dat het karkas kapot is? (het stalen binnenwerk van de band)
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
tmoons schreef:paso schreef:Band kan ook geraakt zijn, dat voel je wel.
Hoe bedoel je dat ? dat het karkas kapot is? (het stalen binnenwerk van de band)
Inderdaad, met een rondje balanceren weet je dat.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
interessante bevindingen…
Het is temperatuur afhankelijk… wanneer de auto koud is (nachtje heeft gestaan) is het tikken er niet, kom je op bestemming (minimaal 5 km) is het er wel.
Het is duidelijk alleen aan de linker kant.
Verder heb ik ook een licht aan lopend geluid (niet tikken, echt “aanlopen” ) aan de linker voorkant in scherp (vol in gestuurd) bochten naar rechts.
Ik denk aan het wiel lager.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)