Welke startmotor?
bleudelta
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139

- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Gepost: 25 juni 2009 10:01 PM

Onlangs wilde mijn 24001ie prestige niet meer starten. Relais gaf nog een tik, maar verder ho maar. Nou startte het ding al sinds een aankoop een beetje nukkig: soms draaide de startmotor pas bij de vierde keer sleutel omdraaien. Enfin, nu dus een reden om de startmotor er maar eens onder vandaan te halen. Ik heb het ding naar de plaatselijke elektro-fijnmechanieker gebracht en die heeft allerlei inwendige verbindingen hersteld. Hij was echt wel stuk.

Nou heb ik vanmiddag de opgeknapte starter er weer onder gezet, maar om nou te zeggen dat de auto fijn start, nee. Nog steeds niet dat je denkt, dat klinkt frisjes. Ongemonteerd maar wel aan de bedrading gehangen draait de startmotor ale een dolle in het rond, maar eenmaal gemonteerd heeft’ie het erg zwaar. Klinkt zelfs een beetje zagerig. En ik had bij montage het gevoel dat de passing niet helemaal ok was, eigenlijk. De neus van de startmotor valt niet lekker in het gat op zijn plaats.

Rondkijkend in de voorraadlijst van de CX-club vond ik dezelfde startmotor: een Paris-Rhone. Maar volgens de lijst is die voor een 2.0 of 2.2, en hoort in een 2400ie een valeo of een ducellier. Nou is de vraag natuurlijk: klopt dat? Heb ik er een niet helemaal juiste startmotor onder zitten? Moet ik een andere?

‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.

Profiel  

Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 299

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 26 juni 2009 02:24 AM
  [ # 1 ]

Het merk zegt niet veel of eigenlijk niets! Het type is van belang, dus je moet het orginele citroënnummer zien te achterhalen en dan de juiste starter.

succes

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505

Gepost: 26 juni 2009 04:32 AM
  [ # 2 ]

Misschien moet je het nu wel in je bedrading zoeken.( pluskabel slecht).

Groet,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 26 juni 2009 06:16 AM
  [ # 3 ]

Wat Mark zegt en ook de massa kan voor problemen zorgen.
Zo vergat ik na het inbouwen van mijn 6-bak de massakabel die tussen de accu en de versnellingsbak zit te monteren, starten ging echt alsof het blok was vastgelopen. Eenmaal aan ging het verder wel maar het hele dunne kabeltje dat toen in zijn uppie voor de complete massa moest zorgen heb ik toen toch wel in een middagje opgerookt.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

bleudelta
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139

- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Gepost: 26 juni 2009 12:31 PM
  [ # 4 ]

Type. Ja. Ik ben natuurlijk vergeten precies te noteren welk type starter het was, toen’ie nog naast de auto lag.  Rolling Eyes Maar ongetwijfeld gaat hij er ook weer onder weg, dus dan zal ik eens goed kijken.
Feit blijft dat ik vind dat hij niet lekker aansluit op de blok, de passing lijkt niet geweldig. Ik las ooit ergens over startmotoren met meer of minder tanden op het rondsel, zodat ik me toch aan het afvragen ben of de hoeveelheid tandjes op de starterkrans wel helemaal lekker loopt met de tandjes op het rondsel van de starter.
Maar niemand weet dus een lijstje oid met welke types startmotor op welke tupes motor horen/kunnen?

Maar massa is natuurlijk ook een punt. Dat ga ik vanavond eens helemaal nalopen. Confused Wordt vervolgd!

‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook