hoi, ik vind dat mijn bx (1,4i cannes) wat zwaar schakelt, en ik meen ook een kleine lekkage gezien te hebben onder de transmissie. hoe kan ik de olie daarin controleren? is die eenvoudig bij te vullen/ te vervangen?? hoe en waar zitten evt pluggen/kijkglaasjes/peilmogelijkheden??
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
De vulplug zit (ongeveer) onder de draagbalk links voor. (radiator zijde)
Als je dan tussen het wiel en de bumper doorkijkt, kijk je naar een grote deksel van de versnellingsbak, daar zit de vulplug naast. . (je kan er bij komen door je stuur helemaal naar links te draaien, of door het wiel er af te halen.
De aftapplug zit onder het diferentieel, net voor de subframe balk. Het diferentieel zit tussen de aandrijfassen in, achter - onder de versnellingsbak.
het olie peil is volgens mij niet te controleren, maar als je de vulplug losdraait, moet je er net zo lang olie in gooien tot het uit het vulgat loopt.!
Lekages van de versnellingsbak vind ik ondertussen normaal worden, en besteed er ook weinig aandacht aan.. zolang hij lekt, zit er nog olie in! (en rot je subframe niet weg )
Succes,
Lars
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
tof, bedankt goof,
ik geloof dat ik weer vooruit kan.
nu nog even die rare vierkante aftap-imbus-plug tackelen (een middenmaatje ratel lijkt te passen??) en nieuwe olie erin. zat inderdaad weinig in, dus hoop ik op verbetering straks.
ik had eerder al eens van do-it-yourself.uk de tip gehaald om er vooral minerale olie in te doen (schijnt beter te schakelen dan synthetische…) dus dat ook maar eens proberen…
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Bij de automaterialen zaak kun je een sleutel (7 en 10mm vierkant) kopen die in dat gat past, ik heb er iets van €10 voor betaald. Een 3/4” ratel schijnt ook iets van 7mm te zijn en kan ook in dat gat.
Met een cardanspuit kun je heel makkelijk de olie bijvullen, het type bak dat aan een TU motor zit is lastiger om met de schenktuit van de olie fles bij te komen. Je kan ook een grote spuit (zonder naald) halen bij de apotheek, gewoon vragen naar de grootste maat, een slanggetje eraan en vullen maar.
inderdaad, het vierkante gat bleek meer een probleem dan ik had verwacht… een middelmaat ratel past helaas niet, misschien wat bijslijpen tot ie past. anders toch maar op jacht naar zo’n sleutel.
en dat vulgat is inderdaad een pokkeding . ik zat ook al aan een slangetje te denken, en een spuit is ook een aardige.
bedankt voor de tippen!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
tip ; maak eerst de aftapplug eens goed schoon ,soms is er een plug gebruikt met binnen 4kant en buiten 6 kant . Dit was bij mij ook het geval , ik heb een zelfgemaakte 4 kant sleutel van gereedschaps staal maar de was net te lang en kwam tegen het subframe.
daarom wilde ik er een griptang op zetten . met het op maat zetten kwam er vet van de rand af en zag ik dat er een buiten zeskant op zat , wel zo handig gezien de ruimte tussen plug en subframe . gebruik een brede opvang bak want de olie loopt ook op het subframe.
Minerale olie heeft de voorkeur omdat syntheet eerder gaat lekken en ook vind de bak dit op een of andere reden niet lekker en gaat klote schakelen
mvg; eric
p.s. haast alle transmissie olie die je koopt zit in een fles met een vultuit ,hier mee kun gemakkelijk vullen zonder trechter .
succes , eric
ik heb een tuinslang klaarliggen met trechter, want de verdeelkap zit recht boven het vulgat… voor de plug ga ik vanmiddag een oude ratel aanpassen, (slijpen…) dus hopelijk werkt het allemaal. (mc gyver a gogo). hopelijk lekt ie inderdaad ook minder, 2 vliegen in een klap vanavond het (tussen-)resultaat.
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
oh ja, en de aftapplug is hardstikke rond aan de buitenkant… helaas
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:ik heb een tuinslang klaarliggen met trechter, want de verdeelkap zit recht boven het vulgat… voor de plug ga ik vanmiddag een oude ratel aanpassen, (slijpen…) dus hopelijk werkt het allemaal. (mc gyver a gogo). hopelijk lekt ie inderdaad ook minder, 2 vliegen in een klap vanavond het (tussen-)resultaat.
Weet je zeker dat je dan de goede vulplug hebt?? De vulplug ziet er exact het zelfde uit als de aftap plug. Het dopje wat onder de verdelerkap op de versnellingsbak zit, is - is mij verteld - voor de ontluchting… Je krijgt de olie daar ook wel doorheen, maar dat duurt heeeel lang.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
ericbx schreef:p.s. haast alle transmissie olie die je koopt zit in een fles met een vultuit ,hier mee kun gemakkelijk vullen zonder trechter .
Bij een XU-motor kom je inderdaad makkelijk bij met die tuit, bij een TU motor is het wat lastiger omdat je dan tegen het frame aanzit.
Koop je juiste olie en niet iets waarvan de winkel zegt, ach dat kan er ook in, een BX is daar nogal gevoelig voor. Als het goed is staat er ook op de fles dat het olie is speciaal voor Citroen/Peugeot auto’s, je heb nodig 75W-80 olie. Zie ook http://www.total.nl/live/wex/nl/sitenl.nsf/VS_OPM/5BCF1036ABD63D89C1256E98004DD353?OpenDocument
nou, goed om te ‘horen’ allemaal, de aftapplug bleek de goede, bijvullen met de slang in ieder geval een goede oplossing. de olie die ik erin heb gemikt is COMMA-GEAR OIL EP75W-80, mineral based, en met name op de fles vermeld: rover, peugeot, citroen en renault. bij elkaar E 13,00 (2 liter).
in de eerste automaterialenzaak wilden ze toch eigenlijk liever synthetische olie verkopen (die ze wel op voorraad hadden) van E 16,00 met een supplementvloeistof van zo’n 19 euro, die alles wat soepeler zou laten werken. gelukkig nog even verder gekeken.
het mooie is dat ik het ook goed kan merken in het schakelen! vooral bij lage toeren of stationair draaien scheelt het veel. in z’n achteruit schakelen was echt een probleem, daarvan was de magnetische plug een stille getuige… en dat gaat heeel veel beter nu. een aanrader voor iedereen zou ik zeggen!!
oh ja, een oude ratel (van 9,5 mm) met een slijpschijf 8 mm maken is niet zo’n goed idee, er zit namelijk een gat in de ratel en daar brak die dus ook meteen af. beter werkte het een imbussleuteltje 10 aanpassen op dezelfde manier. of natuurlijk een goed stuk gereedschap kopen.
tanx iedereen voor de tips!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:in de eerste automaterialenzaak wilden ze toch eigenlijk liever synthetische olie verkopen (die ze wel op voorraad hadden) van E 16,00 met een supplementvloeistof van zo’n 19 euro
Heel verstandig, als je dit wel gedaan had dan was je BX absoluut gaan protesteren.
Sommige automaterialen zijn echt dom en weten nog steeds niet de kenmerken van een Citroen, terwijl er toch heel veel van rondrijden.