Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Ipv een hamer de trommel aftikken, kan je ook het wiel weer terug monteren, zo heb je meer massa om te wrikken….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Nee want het wiel zit vast op de plaat waar de trommel op zit.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hm, klinkt als een eitje om te doen. Echter, ik heb idd weleens iemand eerder horen zeggen dat je, om het lager te sparen, het wiel weer terug monteert op de trommel om de trommel in vloeiende beweging los te krijgen (gezien GoodOldDiesel zijn post)
@Paso, welke plaat bedoel je? De ankerplaat? Ik meen de laatste keer gezien te hebben dat de trommels aan de wielen zitten (of andersom, wat je wilt) en dus wanneer het wiel terug geplaatst wordt je idd meer kracht kan zetten en het spul ‘recht’ kan houden om het lager te sparen.
Met hamer los tikken leverde mij vorige keer (bij handremkabels wisselen) een defect lager op.
Off topic:
@paso, vet dat je nog een echte Matra Rancho hebt, de ultieme voorloper van de SUV!
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
De Ankerplaat is de plaat aan de achterkant waar de rempomp en de remschoenen op staan, dus als je de trommel eraf heb zie je de ankerplaat.
Bij het lostikken van de trommel schreef ik ook “voorzichtig”, dus beetje hier beetje daar, niet op 1 punt kloppen dus en vooral tikken, niet doorhameren dat is voor niets goed.
Off topic:
Ik heb niet zomaar een Rancho maar een X, luxe versie dus met getinte ramen etc.
Alleen is die nog niet snel klaar, moet nog beginnen. ops:
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:De Ankerplaat is de plaat aan de achterkant waar de rempomp en de remschoenen op staan, dus als je de trommel eraf heb zie je de ankerplaat.
Bij het lostikken van de trommel schreef ik ook “voorzichtig”, dus beetje hier beetje daar, niet op 1 punt kloppen dus en vooral tikken, niet doorhameren dat is voor niets goed.
Off topic:
Ik heb niet zomaar een Rancho maar een X, luxe versie dus met getinte ramen etc.
Alleen is die nog niet snel klaar, moet nog beginnen. ops:
Dus ik denk, met 2 hamers synchroon afwisselend op 4 plaatsen tikken.
Off-topic
Enorm gaaf zo’n Rancho, toen ik zo’n jaar of 12 was had de buurman van mijn oom en tante zo een, naast nog een Simca, een van de laatste, 1300? Daarna een Talbot Horizon. Ook reed er toen nog een Talbot Tagora in Hengelo rond… Ik was de enige jongen in de klas toen die het merk kende Meesterlijk spul. Helaas nog rotter dan een GS/A wbt plaatwerk.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Heb eindelijk wat tijd gehad om de wielen er eens af te halen en eea te inspecteren. Heb eerst de handremkabel wat losser gemaakt, dat hielp meteen, wielen draaiden weer vrij rond zonder dat de handrem dood is.
Toen naar de voorwielen, klauwen er af, blokken er uit, allemaal schoon geschuurd en ingevet, zuiger ging redelijk makkelijk terug, alles weer gemonteerd en klaar, onzichtbare aanhanger weg.
Tegelijkertijd geprobeerd te achterhalen waar het “gekreun” bij het rechterwiel bij sturen vandaan komt aangezien ik het gekreun niet direct uit de fuseekogel hoorde komen. Als ik aan het wiel draai, draait de binnenste veerpoot een beetje mee, het gekreun komt echter daar niet vandaan. Als ik aan de stabilisatorstang wrik lijkt deze het geluid te produceren, als ik in het midden wrik voel ik ook iets speling, boven of onder kan ik niet lokaliseren. Ik hoor een “klik” bij haakse beweging. Kan het zijn dat niet de fusee maar de stabistang het gekreun veroorzaakt?
Daarnaast, wat me meer zorgen baart, veel vet rondom de ashoes. Waar kan dat vet vandaan komen, ik neem aan van het wiellager?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
kan je de oude trommels niet gewoon uitdraaien met een draaibank? zodat ze weer overal vlak en effen zijn? of is het TE erg? grtz… is de ashoes niet gewoon lek? dat het vet is van de cardankoppeling? want zx en ax hebben dat nogal vaak, toch vaker dan bijvoorbeeld een xsara ofzo
As hoes ziet er op zich goed uit maar heb hem nog niet los gehad.
Heb Draagarmrubbers voor en achter, fuseekogel en stabilisatorstang besteld. Evenals een Dremel-kloon van Ferm voor die enkele x in het jaar dat hij handig is. Als alles los is gelijk ashoes inspecteren en evt vervangen.
Hopelijk is dan alles weer toppie.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92