M’n buurman werkt als mecanicien al jaren bij Citroën.
Hij gaf me de raad om op het einde van een rit van een pak kilometers (meer dan 80 à 100 kms) de motor niet onmiddellijk af te zetten maar nog een klein minuutje stationair te laten draaien.
Hierdoor zou de turbo beter afkoelen wat de vroegtijdige slijtage zou tegengaan.
Iemand dit ook al gehoord ?
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat verhaal is juist.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Klopt, alleen raad ik het aan altijd te doen. In ieder geval 10sec. Is de motor zwaar belast, snelweg zeg maar, dan wat langer laten draaien.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Na een snelwegrit de laatste km’s naar je huis rustig afleggen en dan nog even laten draaien voor je hem stil legt.
Maar ook bij het starten niet direct beginnen gassen om hem warm te krijgen, rustig vertrekken.
Turbo draait op olie hé.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
En een turbo draait rustig 50.000 omw/min, het asje is zeer klein (glijlager) en heeft dus smering nodig tot die stil staat
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
als je eens geod hebt doorgereden moet je maar eens je motorkap zo snel mogelijk open doen
je zult direct zien waarom je even moet blijven draaien
de warme olie blijft in je turbo ronddraaien (turbo bolt altijd even uit)
daarom moet je ervoor zorgen dat die olie nog klein beetje kan afkoelen
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Tsja….
Een post in het berlingo gedeelte. Is er dan echt wel een berlingo af fabriek geleverd met een turbo blok?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
ja, ik zat het me ook al af te vragen
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nooit van een Hdi gehoord heren?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klok en klepel: Wel van de hdi gehoord maar niet weten waar de turbo zit
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Stom ja, ik zat met de 1.9 in mijn hoofd…. ops:
Het is idd gewoon simpel, parkeren, licht uit doen, spullen pakken die mee naar huis moeten en dan de motor uit doen.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
is de hdi een echte turbo-motor?
mijn vader rijdt in een echte turbo-diesel en dat voel je beter dan een hdi
Hugo Bom schreef:is de hdi een echte turbo-motor?
mijn vader rijdt in een echte turbo-diesel en dat voel je beter dan een hdi
Ja het is een echte turbo motor.
HDI heeft alleen een hele andere soort inspuiting dan de turbo diesel waar jij aan denkt.
Maar er zit gewoon een turbo’tje achter.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Hugo Bom schreef:is de hdi een echte turbo-motor?
mijn vader rijdt in een echte turbo-diesel en dat voel je beter dan een hdi
Hoe dacht je dan dat de 1.6HDI aan zoveel kracht komt?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
wellicht komt de turbo geleidelijker in bij een HDi of is het beschikbare koppel in lage toeren gewoon beter. Dan merk je het “schopje” niet dat je wel merkt bij de ouderwetsche TD motoren.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!