3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Versleten koppeling
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 28 maart 2009 03:45 PM
  [ # 31 ]

Krijg nou (dikke) tiete….!

Als ik op ‘HBase’ kijk, dan wordt er toch duidelijk een ander verschil gemaakt:

- de 1.0,1.1 en 1.4 carb èn de 1.1 en 1.4 inj èn de 1.4D tot 07/91 hebben dezelfde as, namelijk de 301905 (links) van GKN.
Dit zijn dus allen type/serie/phase I AX-jes…

- de 1.0 en 1.1 inj uit zowel de AX type II, Saxo en P106 vanaf bouwjaar ‘92 (dus > 08/‘91) hebben assen die 5mm korter zijn.
Voor de linkeras is dit 301925 van GKN….

Nou jij weer, weet jij iets dat HBase niet weet…?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 31 maart 2009 10:08 PM
  [ # 32 ]

Nee, ik weet niks meer dan wat in de boeken staat. Ik heb echter nooit gehoord van een verschil van 5mm in de assen tussen een serie 1 en 2, maar het zou kunnen. Ik wil er geen uitspraken over doen, daar ik niet 100% zeker ben. Ik meende dat de overgang van serie 1 en 2 vnl. op optisch vlak heeft plaatsgevonden.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 05 april 2009 01:35 PM
  [ # 33 ]

Update:

ik heb intussen de rechteras en de beide bakkeerringen binnen.
Nu de linkeras nog en we kunnen!


Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 17 april 2009 06:50 PM
  [ # 34 ]

Zoals je kunt zien; intussen heb ik alles binnen voor ‘Den groote Aanpak’ des ‘Pino’s…
Twee assen, twee bakkeerringen, een koppelingsset en (had ik al) een andere achterbalk.
Nu nog efkes een brug bespreken bij een goede bekende en, zodra ik een nieuwe APK geregeld heb (wat dat moet eerst), kan Pino ‘onder het mes’...
Uiteraard kunt u alles “live” volgen…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 19 april 2009 03:38 AM
  [ # 35 ]

Heel veel succes!
Maar dat moet wel goedkomen Wink

Groet, Rogier

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 19 april 2009 04:12 PM
  [ # 36 ]

Aangezien er eerst een APK geregeld moet worden (laten we hopen dat ‘de waslijst’ klein blijft…) en ik met ‘Maya’ op vakantie wil pak ik eerst de CX aan.
M’n goede bekende geeft aan dat je voor het vervangen van de koppeling van een CX wel twee dagen moet uittrekken, dus heb ik het weekend volgend op Koninginnedag de brug geboekt.
‘Pino’ is in een dag te doen, dus die kan erachteran.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 02 mei 2009 10:56 PM
  [ # 37 ]

Mmm helaas:

ondanks dat ‘Pino’ met vlag en wimpel door de APK zeilde (“echt meneer, ik ben er wel vier keer onderdoorgelopen, geloof het zèlf ook niet!”  Laughing ) en de koppeling van ‘Maya’ inderdaad in 1,5 dag gedaan was, was de brug besproken voor de zaterdag…
‘Pino’ moet dus nog even wachten op een nieuwe koppeling.
Gelukkig is het vervangen van een AX-koppeling veel sneller gedaan (de laatste keer deed ik er 3 uur over), want het blok kan blijven zitten.
Ik houd jullie op de hoogte, er volgt tzt uiteraard een fotosjoet!

Tot dan!
Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 25 juni 2009 08:17 PM
  [ # 38 ]

‘Pino’ gaat morgen onder het mes….spannend!
Wordt een stevige klus: koppeling, assen, laswerk….mmmmm

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 26 juni 2009 08:07 PM
  [ # 39 ]

Daar stond ze vanmorgen dan….

Wielen eraf, versnellingsbakolie eraf, assen druut…

Out with the old, in with the new..

..en na een hoop gemekker om die startmotorbout los te krijgen…

Vette smeerboel, ouwe keerringen druut

Hier het verschil tussen de ouwe 160mm en nieuwe 180mm plaat, de oude was echt tot de klinknagels op (dikke groef ook in diafragma..)..

Na een ‘Dasty’-behandeling en een hogedrukreiniger kon het spul erin; schone bak en nieuwe as..

..aan beide zijden..

..en toen rok omhoog, broek uit.. Laughing

..want achterin is het gatenkaas…

..ook links en rechts koplampventilatie dus..

en

..de flex erin!..

..nieuw plaatmateriaal erin..

..na wat kettinglasjes binnen en buiten (wielkastzijde) aansmeren..

..en ‘Pino’-blauw!!

Wegens tijdgebrek op tijd gestopt; morgen gaan we verder!!
Tot dan!
Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 26 juni 2009 08:22 PM
  [ # 40 ]

blij dat iek geen AX rij…. Wink

mooi werk.

Profiel  
 
grietje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 05-12-2007

Gepost: 26 juni 2009 08:38 PM
  [ # 41 ]
Pascal schreef:

- de 1.0,1.1 en 1.4 carb èn de 1.1 en 1.4 inj èn de 1.4D tot 07/91 hebben dezelfde as, namelijk de 301905 (links) van GKN.
Dit zijn dus allen type/serie/phase I AX-jes…

- de 1.0 en 1.1 inj uit zowel de AX type II, Saxo en P106 vanaf bouwjaar ‘92 (dus > 08/‘91) hebben assen die 5mm korter zijn.
Voor de linkeras is dit 301925 van GKN….

Dat klopt idd. Type 1 en type 2 is niet het zelfde
álle type 1’s hebben dezelfde assen (de alleroudste 1.0s hebben fabrieks af een dunnere maar die is niet meer leverbaar, en zoiezo vaak toch al een keer vervangen)

in type 2 zit er verschil in de 1.0/1.1 en 1.4/diesel. Dit verschil zit in de naaf en is niet uitwisselbaar

En dan heb je nog een as voor GTI, die heeft andere bakzijde. Deze is er met en zonder ABS ring.

In totaal dus 5 soort aandrijfassen die nu nog leverbaar zijn…


Ennuh, die roest bij die achterklep had mams 1.0 ook, grappig. Ik heb er een stuk uit andere (sloop) AX in laten lassen.

Maar goed bezig hoor Very Happy Die dasty whatever werkt goed zo te zien

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 27 juni 2009 07:30 PM
  [ # 42 ]
ieksEmmu schreef:

blij dat iek geen AX rij…. Wink

Je weet niét wat je mist…. Laughing

mooi werk.

dank je

Goed , we gaan verder:

de achterbalk zèlf bleek nog prima, het was slechts de huid die slecht was.
Dus alle proplassen kaalgeslepen…

bij de sloopbalk eerst alle kit wegslijpen en de proplassen uitboren..

..dan voorzichtig met hamer en beitel de plaatdelen scheiden..

..en na het laswerk heeft ‘Pino’ weer een mooie achterbalk!

..afslijpen, afkitten, gronden en in de EPW…

..opbouwen..klaar!!

Zo kan ze voorlopig weer!
Ik heb meteen de onderkant opnieuw getectyleerd en de koppeling afgesteld.
Nu alleen nog nieuwe remschijven voor en we kunnen weer dance

En nu is het wachten op een restauratie-sjoet van Romy’s “Elmo”... Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 juni 2009 08:32 PM
  [ # 43 ]

Knap werk, respect! Velen hadden het karretje de shredder in gedrukt!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 27 juni 2009 09:37 PM
  [ # 44 ]

Ik ben niet vies van wat sleutel- en laswerk Patrick, bovendien heb ik veels te veel lol in ‘Pino’ om haar om zoiets van de hand te doen…

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 juni 2009 10:04 PM
  [ # 45 ]

Toffe actie man! zo veel moeite in een ax met een dagwaarde van 50 euro verdient een pluim!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook