2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
xantia turbo d
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 juli 2005 05:13 PM
  [ # 16 ]
zandvoorta schreef:

Bij mij: vanaf 2000 toeren sleuren, dan hoor je de turbo ook lekker meefluiten Very Happy 170 km/h geen probleem, top: nog nooit geprobeerd   Surprisedops:
Belangrijk is dat de motor goed “los” is, helpt een sleurhut erg goed bij Very Happy

Hmm.. bij de Xantia is het dus al net zo wisselend als bij de BX. Er zijn ook wel wat variabelen

- turbo: Garret of KKK of Mittsibishu (of hoe je dat ook spelt)
- brandstofpomp: Bosch of Lucas

De turbo maakt het grootste verschil. KKK bouwt vroeger druk op dan een Garrett.

Bij mijn XM motor heb ik ook een Garret turbo en dat is heel duidelijk want hij heeft duidelijk zijn piek in turbodruk rond de 2500 toeren liggen). Overigens begint ie voor de 2000 toeren al wel duidelijk druk te leveren, dus de karakteristiek is best in orde. Je hebt dus al wel duidelijk een prettige koppelopbouw maar voor het echte sleuren moet je hem boven de 2000 toeren houden. Een KKK levert rond de 2000 toeren zijn piekdruk al. Bovenin de toeren levert een KKK duidelijk minder druk.

Bij mij oude originele turbodiesel blok had ik ook een Garrett turbo. Die had ong. dezelfde karakteristiek met het verschil dat ie onderin ECHT dood was en nog wat later druk begon op te bouwen dan het huidige blok. Die motor werd dus pas wakker boven de 2200 toeren en begon te sleuren bij 2500 tot de toerenbegrenzer er een eind aan maakt.

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 12 juli 2005 05:27 PM
  [ # 17 ]

Geen flauw idee wat ik heb Confused het is iig een TD….. Wink

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 12 juli 2005 05:47 PM
  [ # 18 ]
mpostma schreef:

- turbo: Garret of KKK of Mittsibishu (of hoe je dat ook spelt)
- brandstofpomp: Bosch of Lucas

Klopt ja…..dat vertelden ze me bij Renard ook. Cool

Het is (volgens mij) Mitsubishi Laughing Wink

Dat staat ook overigens op de KPH van Renz z’n HDI. Shocked
Daar schijnt hij onderhouden te zijn, in Bergen op Zoom Rolling Eyes

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 juli 2005 05:49 PM
  [ # 19 ]
Bram schreef:
mpostma schreef:

- turbo: Garret of KKK of Mittsibishu (of hoe je dat ook spelt)
- brandstofpomp: Bosch of Lucas

Klopt ja…..dat vertelden ze me bij Renard ook. Cool

Het is (volgens mij) Mitsubishi Laughing Wink

Het zal wel Wink Ze maken wel goeie turbo’s naar het schijnt.

Het is nogal lastig te zien wat voor turbo je hebt omdat je hem alleen goed ziet zitten van onderaf.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Ralph
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 12-04-2005

Gepost: 14 juli 2005 10:03 PM
  [ # 20 ]
zandvoorta schreef:

Bij mij: vanaf 2000 toeren sleuren, dan hoor je de turbo ook lekker meefluiten Very Happy 170 km/h geen probleem, top: nog nooit geprobeerd   Surprisedops:
Belangrijk is dat de motor goed “los” is, helpt een sleurhut erg goed bij Very Happy


Ik ben onlangs eens een keer niet braaf geweest en heb de Xantia op 180 gehad. Hoeveel toeren hij dan maakt? geen flauw idee, mijn toerenteller is kapot. Wat opvalt bij die snelheid is dat ie lekker stabiel blijft. Ik kijk al uit om straks met de caravan naar Tsjechië te rijden.

Xantia 1.9 TD Break

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 14 juli 2005 10:15 PM
  [ # 21 ]
Ralph schreef:

Ik ben onlangs eens een keer niet braaf geweest en heb de Xantia op 180 gehad.

Hoeveel toeren hij dan maakt? geen flauw idee, mijn toerenteller is kapot.

Ehh….rond de 4000 a 4200 rpm. Cool

Overigens zou hij niet eens zo snel mogen rijden, km-teller geeft waarschijnlijk teveel aan…...hij heeft een top van 172/3 (immers, een Break)...een Berline moet de 177 halen. Wink

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 juli 2005 02:45 AM
  [ # 22 ]

Even over die strippen: je kan ze voor de portieren op citromobile(kon) kopen van RVS.

Enne Project Champagne? Garret T2/T3(welke was het ook alweer? Surprisedops: ) en een Bosch pomp Cool

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 16 juli 2005 03:13 AM
  [ # 23 ]
mpostma schreef:

Bij mij oude originele turbodiesel blok had ik ook een Garrett turbo. Die had ong. dezelfde karakteristiek met het verschil dat ie onderin ECHT dood was en nog wat later druk begon op te bouwen dan het huidige blok. Die motor werd dus pas wakker boven de 2200 toeren en begon te sleuren bij 2500 tot de toerenbegrenzer er een eind aan maakt.

Daar beschrijf je precies de karakterestiek van mijn TZD Turbo. Een heerlijke motor, maar koud is de verleiding heel groot om ‘m toch wat hoger in de toeren te trappen.. Onderin (onder de 2000rpm) zit er echt helemaal niemand onder ‘t kapje.

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 31 juli 2005 07:41 PM
  [ # 24 ]

ALs de turboslangen/koppelingen niet helemaal gasdicht zijn of de intercooler lekt een beetje, dan ga je dit ook vooral ‘onderin’ merken.

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 01 augustus 2005 02:45 AM
  [ # 25 ]

Maar onderin hoort de turbo toch ook niet mee te helpen? Dan begrijp ik niet waarom je dat drukverlies juist onderin zou merken…

Profiel  
 
Bixie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 31-07-2005

Gepost: 01 augustus 2005 06:09 AM
  [ # 26 ]

ik doel op het toerengebied waarop de turbo begint te werken.
Zeg op 2500 toeren werk je turbo maximaal. Goeie kanst dat hij al bij 1900 toeren druk begint te leveren. Bij meer toeren wordt de extra druk afgevoerd door de wastegate. Lekt er boven die 2500 toeren wat lucht weg dan gaat er gewoon wat minder door de wastegate, druk blijft hetzelfde. Lekt er daaronder wat weg dan wordt dat niet gecompenseert.

Het kan zijn dat ik uit me nek klets natuurlijk Laughing

Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook