Het is zover een van de dagen/weken moet de d-riem worden vervangen.
Iemand tips hoe je dit het beste aanpakt?
batterij eraf
alle beschermkapjes eraf wat ge tegenkomt
tandwielen op merkteken zetten (kapje of bout door het tandwiel?)
spanrol ontspannen
riem eraf
krukastandwiel eraf
keering veranderen
krukas erop en op moment
riem erop
spanrol opspannen
zien dat alles juist staat
2x ronddraaien dmv ratelsleutel
alles monteren
starten
klopt dat een beetje?
Ook staat er dan een groot onderhoud, versnellingsbakolie verversen en tot slot een lek (denk krukaskeering) oplossen
-groot onderhoud geen probleem dat lukt wel
-versnellingsbakolie, waar is die vulplug?
-lek: als het krukas keering is d-riem eraf krukastandwiel eraf en zo vervangen? of moet er iets extra worden gedaan?
Dan benodigdheden (zou je dit kunnen aanvullen als er iets ontbreekt?)
olie+filter
bougies
luchtfilter
versnellingsbakolie
d-riem
waterpomp
spanrol
krukaskeering
benzinefilter
koelmiddel
(oliepompketting?)
hopelijk op een postitef antwoord
aan een haynes boek heb ik niet veel want daar staat de 1800i niet in
grtz
Brecht
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Probeer de zoek functie eens. Er zijn weet ik hoeveel post al gemaakt over deze klus omtrent de 1.8 motor. In welk model die licht maakt niet veel uit, de basis is hetzelfde.
Overigens, 2x ronddraaien dient om de riemspanning goed te verdelen en te kijken of die niet per ongeluk ergens een tand verkeerd staat. Daarna voor zekerheid riemspanning controlleren.
Verder mis ik de vervanging van de krukaskeering, een rubbertje van nix en een klusje van nix kan een hoop ellende besparen.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
krukas keering staat een beetje verder in het 1e bericht word ook gedaan want die is wrs lek
ivm zoek functie, ik vind dat niet, heb een uur gezocht maar krijg veel 1400 en 1600 of diesels
niet specifiek over de 1800
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Sorry van die keering, lijstje snel doorgelezen.
Deze link geeft aardig antwoord specifiek voor de 1.8
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
bedankt
ik was specifiek op 1800 distributie riem aan het zoeken daarmee
er rijden presies wel niet veel rond met een 1800 of is dat mijn idee als ik het forum hier zo doorneem?
nu weet ik iig wel dat het op krukas tandwiel het grote gat is van de 3 dat je moet blokkeren met een pin erdoor en nokkenas ook.
maar als het tandwiel eraf is zit deze dan geblokeerd met een cal of is het “gokken” om die er juist op te krijgen?
d-riem is vervangen
net als nokkenas keerkring en
krukas keerkring
waterpomp
multiriem
en daarbij een groot onderhoud
nu hadden we dat “lek” de krukaskeering was het dus niet.
toen de kap van de d-riem eraf was zagen we dat het lek van hoger kwam
namelijk de koppakking
nu direct gebeld naar alle autozaken en dealers in de buurt en enkel de pakking was op vooraad bij allemaal de trekbouten niet
dit word dan uitgesteld tot de volgende keer (weet niet echt wanneer)
voor de rest de berlingo heeft met zijn 223000km nog steeds genoeg compressie, en rijd ook weer naar behoren
bedankt voor de hulp
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Die lekkage ASAP (laten) maken ! Een Distrubutie riem kan heel slecht tegen olie, koelvloeistof, oid. De kans op breken neemt aanzienelij TOE!
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
alles is besteld deze morgen, hopelijk zaterdag alles monteren
en op weg naar huis had mijn moeder deze middag een probleem met de auto
ineens meter in het rood en het lampje brande
dan is ze eerst nog 3km verder gereden (tot bij haar moeder-> kortste bij)
dan mij gebeld en gezegd dat ze auto moest laten staan en te voet naar huis moest, want ik zat op mijn vakantiejob
eenmaal bij mijn oma, de onderste waterdarm van de radiator los
deze is nu terug gemonteerd en water is bijgevuld
maar in gods naam hoe kan dit??
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
waarschijnlijk de slang die in de radiatuer zit niet helemaal goed meer. Hen i k al vaker meegemaakt. vervang ook gelijk de borg veer.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl