Vandaag een goedkope MP3 radio in de GS ingebouwd, met nog goedkopere speakers op de hoedenplank… en natuurlijk heb ik nergens gaten in geboord, en niet in de originele bedrading geknipt, dus het kan er allemaal zo weer uit!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Fantastisch.
Oh en een vraag voor de experts:
In de aandrijflijn linksvoor maakt de auto een irritant piep geluid als je heel licht accelereert of een heuvel oprijdt… bij rustig rijden op een kronkelweg zeg maar bijna continue. Het geluid is duidelijk te horen buiten de auto (of althans ik hoor het een stuk duidelijker met het raam open).
Ik dacht zelf aan het linksvoor wiellager, maar volgens de keurmeester was dat in orde.
Over de hydrauliek maak ik me voorlopig geen zorgen meer. Nu ik er wat beter op let lijkt het systeem helemaal niet idioot vaak “aan te slaan”. De paar druppen LHM in de garage zijn nog steeds maar een paar druppen. Onderhoud van het hydraulieksysteem komt in het najaar ofzo wel.
Ik geloof dat het MidFriesland was die hier ergens schreef dat een GS(A) een prima bruikbare auto is als je je maar geen zorgen maakt over alle rammeltjes… dat is wel waar geloof ik (geldt eigenlijk voor alle Franse auto’s).
Maar goed, dat piepje linksvoor is niet fijn… iemand suggesties?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Siert schreef:
Maar goed, dat piepje linksvoor is niet fijn… iemand suggesties?
Loopt de rem misschien iets aan? Of handrem.
citro-power schreef:Siert schreef:
Maar goed, dat piepje linksvoor is niet fijn… iemand suggesties?
Loopt de rem misschien iets aan? Of handrem.
Oh ja, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht… zou heel goed kunnen want de remmen piepen sinds ik de auto wat meer heb gereden nu ook wat bij het afremmen.
Ik zal er eens naar kijken. Misschien even een schuin kantje op de blokjes schuren, en wat nieuw kopervet er achter, als ze verder nog goed zijn.
Gisteren ben ik met de GS naar “Cruising Night” gereden, de maandelijkse bijeenkomst van klassieke auto’s in het centrum van Helsinki. Op zich ben ik van mening dat zo’n auto beter op z’n plek is op een mooi kronkelig weggetje als in een file van bijzondere auto’s, maar het is ook wel aardig je auto te showen en een kennis zou er op de fiets heen dus ik heb hem maar mee genomen.
90% van de aanwezige auto’s waren Amerikaanse auto’s, en dat er volgens mijn kennis hele speciale tussen zaten doet me vrij weinig. Wel leuk waren een Allard, een DeTomasso Pantera, en zelfs een DeTomasso Longchamp! Ook een Renault 6 heb ik nog niet vaak gezien.
Helaas was de Citroën niet probleemvrij: In de “file” begon de motor te haperen, het stationair toerental werd onregelmatig en de motor sloeg continue af. Weer starten werd steeds moeilijker en toen ik uiteindelijk achteruit wilde rijden om te parkeren sloeg de motor weer af en hebben we hem maar in het parkeervak geduwd.
Schijnbaar wordt de boel in deze situatie zo warm dat in de carburateur de benzine “kookt”. De carburateur is een Weber. Ik neem aan dat er een klepje ofzo iets vast zit??? Die verwarmingspijp vanaf de uitlaat zou naar ik aanneem bijvoorbeeld op een gegeven moment afgesloten moeten worden???
De nieuwe Michelin’s zijn vandaag geleverd door Oldtimer BV, inclusief verzending naar Finland heeft het uiteindelijk €504,32 gekost.
Ik ben gelijk naar de autoclub gereden en heb na instructies van een vriend de banden zelf gemonteerd.
Er even op wachten was niet erg, want nu heb ik daadwerkelijk nieuwe nieuwe banden.
Geproduceerd in de 24ste week van 2009
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Valt op zich nog mee qua prijs en verzendkosten. Hier kun je jaren mee vorruit.
Qua carburateur denk ik dat ie gewoon verstopt zit. Er zit geen klepje in of zo en aan de verwarmingspijp ligt het ook niet denk ik.
Carburateur goed schoon maken , filter in de leiding zetten en die bij de tank vervangen. En als je toch aan de gang bent alle benzineleidingen vervangen. Die zijn vaak uitgedroogd.
citro-power schreef:Qua carburateur denk ik dat ie gewoon verstopt zit. Er zit geen klepje in of zo en aan de verwarmingspijp ligt het ook niet denk ik.
Carburateur goed schoon maken , filter in de leiding zetten en die bij de tank vervangen. En als je toch aan de gang bent alle benzineleidingen vervangen. Die zijn vaak uitgedroogd.
Ok, bedankt voor de tip. Ik zal er in het najaar mee aan de slag. Het benzinefilter bij de tank heb ik wel al vervangen.
Ik moet de Solex carburateur van m’n Peugeot 309 ook nodig schoonmaken…
Gisteren ben ik een paar uur bezig geweest met radio bedrading in de GS versie 2…. en installatie van radio nummer 2…
Goedkope radio nummer 1 is door een combinatie van eigen schuld* en zeer slechte afscherming van de radio waarschijnlijk door een spanningspiek bij het starten van de motor vernield.
Dus ik kocht een één jaar oude mp3 radio van het merk Alpine, die volgens kennissen van goede kwaliteit zou moeten zijn. Die radio zal ongetwijfeld beter afschermt zijn, maar ik wilde de bedrading nu ook verbeteren omdat ik voorlopig klaar wil zijn met het kopen van radio’s
Wat ik graag wilde in de GS is wat elke modernere auto heeft: Elektronica die werkt als het contact aan is, maar de startmotor niet draait.
Oplossing: Verborgen onder mijn reservewiel zitten nu twee relais. Het eerste relais is een wisselrelais dat geschakeld wordt door de draad die origineel van het contactslot naar de startmotor ging. Dit relais schakelt een constante 12V spanning óf naar de startmotor, óf naar relais nummer 2. Relais nummer 2 schakelt dat vervolgens alleen door naar de radio als de bobine spanning heeft (contact aan).
Alles is weggewerkt, van zekeringen voorzien en natuurlijk nog steeds zonder in de originele bedrading te knippen.
*) Eén van de weinige dingen die op mijn auto zit die er niet origineel aan hoort is een relais dat de voorschakelweerstand op de bobine kortsluit bij het draaien van de startmotor. Ik wilde de “geschakelde” spanning voor de radio van de bobine halen, wat op zich prima kan, maar had niet op de voorschakelweerstand gelet en heb de spanning “achter” de weerstand weg gehaald. Door het openen en sluiten van het relais over de voorschakelweerstand kan een piek zijn veroorzaakt waar deze goedkope rommel niet tegen kon.
De foto’s van de GS meeting in Finland die ik voor de forum crash hier gepost had zijn allemaal nog te vinden via: http://www.sportklassiek.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=469&start=49
Omdat één van mijn rubber retourslangen wat scheuren vertoonde heb ik alle rubber hydrauliek slangen van de auto gehaald. Dat het rubber T-stuk bij de pomp aan vervanging toe was wist ik al langer.
Ondertussen heb ik voor de retourslang vanaf de hoofdvoorraadbol naar achteren een nieuwe originele gekocht bij een specialist (die weliswaar Citroën specialist was en zeer geïnteresseerd in GSen, maar niet echt verwachte dat er daadwerkelijk iemand om GS onderdelen zou komen vragen ).
Voor de overige slangen heb ik op zijn advies bij een technische groothandel hydrauliekslangen in de goede maten gekocht.
De carburateur moest ook worden gereviseerd, dus dat kon ik mooi even doen toen ik de nieuwe slangen nog niet gekocht had.
Uhm, ja, “beetje” vies…
Van een Duitse eBay verkoper had ik voor allebei mijn auto’s een revisiesetje voor de carburateur gekocht.
En het resultaat van mijn schoonmaak actie…
Vandaag heb ik even de bougies gewisseld, evenals de verdelerkap en de rotor, maar verder kan ik op het moment eigenlijk niet veel doen omdat ik nog aan het wachten ben op een Ligarex tang die ik vorige week bij CitroWorld heb besteld.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ziet er netjes schoon uit , was ook wel nodig zo te zien.
Vergeet je niet een brandstof filter te monteren tussen de pomp en carburateur? Voorkomt een boel van deze
vuilheid.
Ik heb wel al een extra brandstoffilter gekocht. Het filter dat bij de tank zit heb ik direct vervangen toen ik de auto kocht.
Maar is zo’n filter nog wel effectief als die na de pomp zit, kan de pomp er niet gewoon rotzooi door heen drukken? En wat is nu precies het nut van zo’n extra filter, immers alle leidingen zijn rubber of plastic dus metaaldeeltjes uit de tank zouden door het eerste filter al opgevangen moeten worden en daarna zou er geen rotzooi meer bij moeten komen.
Overigens denk ik dat deze carburateur zo vuil was met name door dat de auto zo weinig is gebruikt. Als een auto een paar maand stil staat dan krijgt de benzine in de vlotterkamer vast genoeg tijd om te verdampen en alleen vuildeeltjes achter te laten.