zx pruttelt en trekt slecht op
nevaeh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

Gepost: 28 juni 2009 12:56 AM

Beste mensen,

Ik heb een aantal weken geleden mijn eerste auto gekocht. Dit is een Citroen ZX1.4i advantage uit 93 geworden. Nu heb ik sinds kort alleen een probleempje; wanneer ik ‘s ochtends start pruttelt hij heel even in de eerste versnelling. Vervolgens rijdt hij wel de hele dag, maar hij trekt alleen niet echt goed op.
Nu weet ik niet veel van auto’s maar ik maak me er druk om en heb angst om ermee te rijden. Dit komt mn ook omdat het mijn eerste auto is.
zelf heb ik gezocht op inet en bedacht dat het de bougies of de benzinefilter kunnen zijn. Hebben jullie nog andere ideen en wat kan ik het beste doen? Of moet ik het maar gewoon negeren.
Wat ik nu nog vergeet is dat hij bij remmen behoorlijk kraakt, maar dit kan natuurlijk ook komen door de ouderdom. Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 juni 2009 01:12 AM
  [ # 1 ]

Joh, dat kan van alles zijn. Wat weet je van de onderhoudsgeschiedenis, niets? Dan zou ik beginnen met een beurtje. Blijft het probleem, dan zul je systematisch te werk moeten gaan. Kortom, je moet dingen uit gaan sluiten. Je zou kunnen beginnen bij een stel bougiekabels, verdelerkapje enzovoorts. Maar begin bij het begin, dus eerst een beurt.

Profiel  

nevaeh
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 juni 2009 01:16 AM
  [ # 2 ]

nee, ik weet inderdaad niets van de onderhoudsgeschiedenis, behalve dat de distr.riem 20.000km geleden nog vervangen is. Verder vrijwel niets. Waar kan ik het beste een beurt laten doen? Bij APK 3 weken terug is hij volledig goedgekeurd.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 juni 2009 01:54 AM
  [ # 3 ]

Als je je woonplaats in je profiel zet, kunnen leden je tips geven over een garage waar je naartoe kunt gaan. Uiteraard kun je zelf ook de handjes uit de mouwen steken!
Ik weet niet of je er trek in hebt, maar dingetjes als bougies vervangen, olie verversen, filters vervangen, zijn perfecte beginnersklussen om er wat gevoel voor te krijgen.

Profiel  

nevaeh
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 juli 2009 11:48 PM
  [ # 4 ]

He!
Nou het lijkt me leuk om dat zelf allemaal te kunnen, maar ik heb geen flauw idee hoe dat het moet. Is er ergens uitleg te vinden?

Ik woon trouwens in Maastricht. Heb inderdaad geen idee welke garage goed is, maar ik ga van de week denk ik maar langs een willekeurige. Hij rijd nog en ik kom op plaats van bestemming. Hij valt niet uit, loopt stationair goed, maar om de een of andere reden trekt hij schokkend op. Ook wanneer ik soms op vaart ben lijkt de vaart eruit te vallen. (alsof je met een vliegtuig 10 meter naar beneden valt en weer terug gaat.)

Misschien heeft dat ook gewoon te maken met ouderdom. Heb net even onder de motorkap gekeken na rijden. Wat olie te zien, maar niets drastisch in mijn ogen…zoals ik al zei heb ik er weinig verstand van. Maar ik wil graag leren! Smile

Profiel  

CitroenZetiX
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32

Gepost: 27 juli 2009 02:47 PM
  [ # 5 ]

Injectiecleaner

Hallo,

Ik heb dat probleem ook gehad….bij zowel mij eerste tweedehandse ZX als mijn tweede…..

Eenvoudige oplossing:

koop veel injectiecleaner bij de tankstation liefst Totall die is super….stop bij een kwart tank ongeveer injectie cleaner bij en rij er wat mee rond…....natuurlijk niet totdat je tank leeg is…..tank dan weer volop en kijk of hij al weer wat beter rijdt….zoniet weer zelfde ritueel….na een paar keer rijd hij weer lekker strak….. Very Happy Very Happy

Oja krakende remmen kunnen je remmen versleten zijn…....ik zou wel even oppassen….en kijken of je niet nieuwe remblokken nodig hebt..

Citroen ZX ‘92 1.4 reflex
Citroen ZX ‘95 1.4 reflex
Citroen ZX ‘96 1.8 advantage
Citroen AX ‘95 1.4 TGS

Citroen!! What else? love

Profiel  

nevaeh
< 100 berichten
Rank

Gepost: 30 juli 2009 01:01 AM
  [ # 6 ]

Hey bedankt!
Dat kan ik zeker even proberen! Remkabels gewoon door APk..dus maak ik met niet te druk om!

Ben vorige week even naar de garage gereden. De meneer van de garage heeft erin gereden. Vond hem goed rijden en vond dat er niets hoefde te gebeuren. Hij heeft even gekeken en heeft aangegeven dat het gasklephuis waarschijnlijk niet goed meer functioneerd…daardoor weet hij niet goed hoeveel benzine hij moet toelaten bij hoeveel toeren. Heb ik dat wat goed begrepen?
Ik weet niet of dat injectievloeistof dan helpt. Maar het kan waarschijnlijk nooit kwaad. Verder zei de reparateur ook dat repareren waarschijnlijk even duur is als het opnieuw kopen van een ZX..haha…dat wordt hem dus niet. En je schijnt er wel mee door kunnen rijden.
Wat denken jullie?
Groetjes!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook