zandvoorta schreef:Bij mij: vanaf 2000 toeren sleuren, dan hoor je de turbo ook lekker meefluiten 170 km/h geen probleem, top: nog nooit geprobeerd ops:
Belangrijk is dat de motor goed “los” is, helpt een sleurhut erg goed bij
Hmm.. bij de Xantia is het dus al net zo wisselend als bij de BX. Er zijn ook wel wat variabelen
- turbo: Garret of KKK of Mittsibishu (of hoe je dat ook spelt)
- brandstofpomp: Bosch of Lucas
De turbo maakt het grootste verschil. KKK bouwt vroeger druk op dan een Garrett.
Bij mijn XM motor heb ik ook een Garret turbo en dat is heel duidelijk want hij heeft duidelijk zijn piek in turbodruk rond de 2500 toeren liggen). Overigens begint ie voor de 2000 toeren al wel duidelijk druk te leveren, dus de karakteristiek is best in orde. Je hebt dus al wel duidelijk een prettige koppelopbouw maar voor het echte sleuren moet je hem boven de 2000 toeren houden. Een KKK levert rond de 2000 toeren zijn piekdruk al. Bovenin de toeren levert een KKK duidelijk minder druk.
Bij mij oude originele turbodiesel blok had ik ook een Garrett turbo. Die had ong. dezelfde karakteristiek met het verschil dat ie onderin ECHT dood was en nog wat later druk begon op te bouwen dan het huidige blok. Die motor werd dus pas wakker boven de 2200 toeren en begon te sleuren bij 2500 tot de toerenbegrenzer er een eind aan maakt.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Geen flauw idee wat ik heb het is iig een TD…..
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
mpostma schreef:- turbo: Garret of KKK of Mittsibishu (of hoe je dat ook spelt)
- brandstofpomp: Bosch of Lucas
Klopt ja…..dat vertelden ze me bij Renard ook.
Het is (volgens mij) Mitsubishi
Dat staat ook overigens op de KPH van Renz z’n HDI.
Daar schijnt hij onderhouden te zijn, in Bergen op Zoom
Bram schreef:mpostma schreef:- turbo: Garret of KKK of Mittsibishu (of hoe je dat ook spelt)
- brandstofpomp: Bosch of LucasKlopt ja…..dat vertelden ze me bij Renard ook.
Het is (volgens mij) Mitsubishi
Het zal wel Ze maken wel goeie turbo’s naar het schijnt.
Het is nogal lastig te zien wat voor turbo je hebt omdat je hem alleen goed ziet zitten van onderaf.
Gr,
Marten
zandvoorta schreef:Bij mij: vanaf 2000 toeren sleuren, dan hoor je de turbo ook lekker meefluiten 170 km/h geen probleem, top: nog nooit geprobeerd ops:
Belangrijk is dat de motor goed “los” is, helpt een sleurhut erg goed bij
Ik ben onlangs eens een keer niet braaf geweest en heb de Xantia op 180 gehad. Hoeveel toeren hij dan maakt? geen flauw idee, mijn toerenteller is kapot. Wat opvalt bij die snelheid is dat ie lekker stabiel blijft. Ik kijk al uit om straks met de caravan naar Tsjechië te rijden.
Xantia 1.9 TD Break
Ralph schreef:Ik ben onlangs eens een keer niet braaf geweest en heb de Xantia op 180 gehad.
Hoeveel toeren hij dan maakt? geen flauw idee, mijn toerenteller is kapot.
Ehh….rond de 4000 a 4200 rpm.
Overigens zou hij niet eens zo snel mogen rijden, km-teller geeft waarschijnlijk teveel aan…...hij heeft een top van 172/3 (immers, een Break)...een Berline moet de 177 halen.
Even over die strippen: je kan ze voor de portieren op citromobile(kon) kopen van RVS.
Enne Project Champagne? Garret T2/T3(welke was het ook alweer? ops: ) en een Bosch pomp
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
mpostma schreef:Bij mij oude originele turbodiesel blok had ik ook een Garrett turbo. Die had ong. dezelfde karakteristiek met het verschil dat ie onderin ECHT dood was en nog wat later druk begon op te bouwen dan het huidige blok. Die motor werd dus pas wakker boven de 2200 toeren en begon te sleuren bij 2500 tot de toerenbegrenzer er een eind aan maakt.
Daar beschrijf je precies de karakterestiek van mijn TZD Turbo. Een heerlijke motor, maar koud is de verleiding heel groot om ‘m toch wat hoger in de toeren te trappen.. Onderin (onder de 2000rpm) zit er echt helemaal niemand onder ‘t kapje.
ALs de turboslangen/koppelingen niet helemaal gasdicht zijn of de intercooler lekt een beetje, dan ga je dit ook vooral ‘onderin’ merken.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Maar onderin hoort de turbo toch ook niet mee te helpen? Dan begrijp ik niet waarom je dat drukverlies juist onderin zou merken…
ik doel op het toerengebied waarop de turbo begint te werken.
Zeg op 2500 toeren werk je turbo maximaal. Goeie kanst dat hij al bij 1900 toeren druk begint te leveren. Bij meer toeren wordt de extra druk afgevoerd door de wastegate. Lekt er boven die 2500 toeren wat lucht weg dan gaat er gewoon wat minder door de wastegate, druk blijft hetzelfde. Lekt er daaronder wat weg dan wordt dat niet gecompenseert.
Het kan zijn dat ik uit me nek klets natuurlijk
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png