XM-ers,
Vanwege de hoge benzineprijzen van de laatste tijd zit ik erover te denken om mijn XM 2.0 16V te voorzien van een LPG installatie. Het is gewoon niet relaxed om te rijden voor 15 eurocent per kilometer aan brandstof. Paar vragen:
- Is de 2L16V motor geschikt voor LPG? Ik neem aan van wel vanwege hydraulische klepstoters.
- Gewoon LPG (bestaat dat nog??) of G3.
- Welke merken LPG-installaties zijn aan te raden?
- Is onderbouw mogelijk en wat is dan de actieradius? Voor mij is onderbouw een vereiste.
- En de belangrijkste vraag: wat kost het inbouwen?
- Kan het goedkoper?
Ben benieuwd naar jullie tips…
Groet, Michiel
XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_646.jpg)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De 2.0 16v is zeer goed geschikt voor LPG, de mijne heeft er reeds 380.000Km op gereden.
G3 is een pakketje voorwaarden waar je wagen + LPG installatie aan moet voldoen om korting te krijgen op de belasting. Een 2.0 16V voldoet aan die eisen vanaf pak-m-beet 1995.
Onderbouw is goed mogelijk, reken op een actieradius van rond de 400Km.
Ga voor een juiste prijs veel gasspecialisten langs voor een offerte, soms scheelt het echt €500,-, waarvoor je eventueel best een uitstapje richting de andere kant van het land kunt maken.
Wat er over blijft is de vraag welk merk je het beste kunt kiezen, die laat ik open voor anderen. O.a. Gompy heeft niet lang geleden een LPG-installatie laten plaatsen in zijn 16V, wellicht kan hij je vertellen waar je nu het beste terecht kunt.
Prins VSI is bijzonder goed. Wordt gedaan door een beperkt aantal inbouwstations.
Met Landi LPI zijn ook goede ervaringen.
Bedank voor jullie reacties. Ik zag trouwens dat er al uitvoerig over dit onderwerp geschreven is, o.a. in het draadje van Lucas Unger.
Ik hou jullie op de hoogte!
XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/spongebob.gif)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Het is een Vialle LPi, Landi is gewoon huis tuin en keuken gasinjectie. Niks echt mis mee, maar ook zeker geen supersysteem.
Domme vragen bestaan niet.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_646.jpg)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een en ander zal ook van de inbouwkwaliteit afhangen. Ik heb een prima werkende AG DGC die erg bekend staat om zijn backfire-problemen. Blijkbaar heb ik het getroffen en zit het zaakje er netjes in.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/spongebob.gif)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
De uitzondering bevestigd de regel, ik heb zelf met Xantia op gas met een DGi systeem ook heeeeel veel probleemloze kilometers gehad. Net als een collega met een AG SGI in een C5.
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:De uitzondering bevestigd de regel, ik heb zelf met Xantia op gas met een DGi systeem ook heeeeel veel probleemloze kilometers gehad. Net als een collega met een AG SGI in een C5.
En je hoort natuurlijk ook alleen de mensen die problemen hebben.
Zo krijg ik ook nog steeds te horen dat ik een probleemauto zou moeten hebben terwijl ik sinds de vervanging van mijn LPG-pomp anderhalf jaar terug alweer 35.000 km zonder problemen gereden.
Pierre schreef:Prins VSI is bijzonder goed. Wordt gedaan door een beperkt aantal inbouwstations.
Met Landi LPI zijn ook goede ervaringen.
die heb ik er dus ook in zitten, die prince vsi. Koste me 1995 euro met een grote 100 liter tank in de kofferbak.
Groter moet je NIET nemen. Je krijgt namelijk het extra bruto gewicht bij je huidige gewicht geteld voor de wegenbelasting. Met een grotere tank wip je de 16v precies in de volgende categorie waardoor je voordeel kleiner word door de hogere WB.
100liter bruto tank is 80 liter gas. Ik haal daar 700-720 km uit. Patje met zijn rijstijlk nog veel meer…
Enneuh, op de site van Prince kun je dealers vinden. ADVIES!! ga alleen naar de regio dealers. Elke regio heeft er maar 1, de rode stip geloof ik.
Daar moet je zijn, de anderen mogen de kant en klare sets kopen. De 16v heeft heeft een afstelbaar set nodig en die kunnen alleen die grote jongens bestellen…
Verder, bel zse alleemaal op voor ene prijs, want daar zijn ze vrij in.
In zeist en Katwijk kon ik het doen voor respectievelijk 2500 en 2700 ex..
In Rijssen kreeg ik het voor die 2k in de btw…..
wat het rijden betreft… je merkt daadwerkelijk geen moer van gas of benzine rijden… behalve bij het tanken
oh ja, aanschaf lpg in juni 2008 met 240k exact op de klok. De wagen staat nu sinds 3 maanden in ruste (leasehok) met 292k. Geen centje pijn.
Vooral op vakantie in zelfs Polen heb ik me het rambam gelachen…
hier vlakbij tank ik voor 40 cent. Dus die aanswchaf is er allang uit.
gompy58 schreef:Pierre schreef:Prins VSI is bijzonder goed. Wordt gedaan door een beperkt aantal inbouwstations.
Met Landi LPI zijn ook goede ervaringen.die heb ik er dus ook in zitten, die prince vsi. Koste me 1995 euro met een grote 100 liter tank in de kofferbak.
Groter moet je NIET nemen. Je krijgt namelijk het extra bruto gewicht bij je huidige gewicht geteld voor de wegenbelasting. Met een grotere tank wip je de 16v precies
Hi Gompy,
Bedankt voor je reactie. Hoe zit je nu kwa gewicht (incl LPG installatie.) ?? Bij mij staat er `massa rijlkaar 1489 kg, ledig voertuig 1389 kg’. Ik weet eigenlijk niet welke van de twee voor de motorrijtuigenbelasting gebruikt wordt. Hoe dan ook, er blijft nog 61 kg over tot de volgende schijf, want de grens ligt bij ??50 kg.
Groeten
Michiel
XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992
Het gaat om de massa ledig voertuig. Die bepaalt in welke categorie je zit en hoeveel je elke maand moet aftikken.
Ik zit met een 100 liter tank bruto op 1443 kg. OP 1450 ga je naar de volgende groep. Prima uitgekiend dus op deze manier.
Overigens… wat is de geboorte datum van je xm ??? Let echt even op dat de gasboer ook G3 aan vraagt! en dat je die klasseficatie ook daadwerkelijk krijgt van de RDW.
Ff tip, als ze gaan mauwen bij de rdw, het gaat om het MODELjaar, niet om het bouwjaar.
Mijn 16v uit juni ‘94 heeft iig G3 van de rdw gekregen.
oh ja, wat ik gedaan heb, is vooraf ff een kunstof aansluiting gehaald die in de bumpert komt. Die heb ik laten spuiten in de juiste kleur en toen weer bij ze afgeleverd. Daardoor heb ik nu niet zo’n zwarte dop in de bumper.
Als je onderbouw neemt; kun je niet zo’n hele grote tank krijgen, aangezien die anders te dicht bij de weg komt (zijn regeltjes voor) Kun je natuurlijk opvangen door (evt tijdelijk) de hoogte achter anders in te stellen.
Zelf heb ik bijna 90.000 terug er een prins VSI systeem in laten zetten; G3, (maar een V6). Nog nooit problemen mee gehad, schakelt perfect over etc.
Achteraf had ik toch liever een LPI systeem gehad; dat scheelt een hoop “rotzooi” onder de motorkap. Maar bij een 2.0 heb je natuurlijk wat meer ruimte; dus misschien niet zo’n belangrijk punt voor jou.
LPG
Lekker doen! Aan de pomp lach je je rot. Maar het mooist vind ik dat je zo lekker makkelijk de auto pakt om (pak ‘m beet) even naar Parijs te rijden. Voelt toch heel anders als je auto euro(s) slobbert.
Onderbouwtank van 65 liter, effectief tank ik max ongeveer 55 liter, actieradius 550 km.
Peugeot 304 S cabriolet, Peugeot Q3A, Alfa Romeo 166 JTD, Citroën Xantia 1,8i, Citroën type 23, Peugeot 304 cabriolet, Hyundai Ioniq 5
FerryV schreef:Als je onderbouw neemt; kun je niet zo’n hele grote tank krijgen, aangezien die anders te dicht bij de weg komt (zijn regeltjes voor) Kun je natuurlijk opvangen door (evt tijdelijk) de hoogte achter anders in te stellen.
Zelf heb ik bijna 90.000 terug er een prins VSI systeem in laten zetten; G3, (maar een V6). Nog nooit problemen mee gehad, schakelt perfect over etc.
Achteraf had ik toch liever een LPI systeem gehad; dat scheelt een hoop “rotzooi” onder de motorkap. Maar bij een 2.0 heb je natuurlijk wat meer ruimte; dus misschien niet zo’n belangrijk punt voor jou.
Da’s een goede tip, hoe minder extras onder de motorkap hoe beter…
Ik heb de dichtstbijzijnde LPG-inbouwer gebeld (Houten) en die kwam met een aanbieding voor een Landi-LSi systeem voor 2050. Vialle LPI was volgens hen niet meer leverbaar voor de XM. (Lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk.)
Over dat Landi systeem hoor ik weinig slechte verhalen, dus da’s een kandidaat. Maar Vialle lijkt me ook prettig vanwege onderhoudsvrijheid: doordat vloeibare LPG wordt ingespoten kun je geen problemen krijgen met `vervuilde’ LPG, dat schijnt bij verdampers wel te kunnen. Sowieso moet ik eerst even alles op een rijtje zetten voor ik een keus maak.
En inderdaad, al kom je netto op dezelfde kosten uit, het is een stuk relaxter als je makkelijk de auto pakt.
XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992
kijk even of dat systeem een pomp in de tank of erbuiten heeft…
De pomp BUITEN de tank heeft de voorkeur.