3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Koelwatertemperatuur meter op dashboard zegt 100°C
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 29 juni 2009 11:12 PM
  [ # 31 ]
MaartenH schreef:
vortex schreef:

Overigens heb ik mijn temp mooi op 60 graden tijdens rijden, Surprisedops:

Dan zou ik de thermostaat maar eens vervangen.

Nope, die werkt prima, met een kilometer onderweg is ie mooi op temperatuur. Heb express de temp wat lager gehouden, want bij dit soort weer (rond 30 graden) lopen de 16V’s heel graag lekker op in temperatuur. Bij ongeveer 95 graden gaat de eerste stand van de vin aan, bij 105 de 2de stand. Verbruik nu dan ook geen druppel koelvloeistof Cool

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 05 juli 2009 02:56 PM
  [ # 32 ]

Ik heb ook een 16V en die kent jou verschijnselen in het geheel niet. Die is thermisch niet uit balans te brengen. Alleen bij langere tijd 180 km/u in Duitsland zie je olietemp uiteindelijke oplopen naar ongeveer 100°C en dan gaat de water temp van 75 naar 78 op het dashboard, zeg maar net rechts van het verticale streepje. Bij stadsverkeer met veel stationair draaien zie je wel dat de temp sneller oploopt naar net onder de 90° waarbij de eerste fanstand aan gaat. De tweede stand komt eigenlijk nooit in bedrijf. Dat heb ik 1x meegemaakt toen we terug reden van vakantie op de franse ARdS waar we gedurende een aantal uren al 130 -140 reden bij 30°C in de schaduw en we reden natuurlijk in de brandende zon. Toen plots de auto’s voor me stil gingen staan op de snelweg schoot de watertemperatuur door richting 100°C en ging de fan loeien. Die had op dat moment wel zijn handen vol aan het terugbrengen van de temp want die bleef gewoon nog even doorstijgen richting 110°C nadat de fan aan ging. Nadien heb ik er een dubbele fan op (laten) zetten van de turbo diesel. Daarna is de temperatuur nooit meer boven 90 geweest.
Het opwarmen tot 75°C duurt tussen de 5 en 10 minuten afhankelijk van het weer en de belasting van de auto.

Profiel  
 
FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 30-12-2006

Gepost: 05 juli 2009 02:59 PM
  [ # 33 ]
raoel schreef:
vortex schreef:

Dus even met de Ohm meter kijken welke waarde bij welke temp hoort en wijzertje erop prikken maar.

Hoe heb je dat precies gedaan? Temperatuursensor uitmeten nadat je hem in de waterkoker hebt gelegd oid? Smile  Of had je de specificaties?

Ik zou zeggen lees deze thread eens door vanaf het begin

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook