Kwam er trouwens net achter dat het hier de nummer 46 betreft!
Zal proberen zoveel mogelijk foto’s te maken van het hele project..
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Toch jammer. Ik denk dat we toch genoeg lassers en mensen die ervaring hebben met plaatwerk op het forum hebben. Zou het niet te proberen zijn om de dame weer strak te krijgen?
Mark heeft nog een perfecte achterkant staan.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Van 2 auto’s één maken doen ze alleen in Polen hé Ding is krom tot in het dak. Opruimen is gewoon het beste wat je met zo’n ding kunt doen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Beter 1 goede multi-nep-ia dan een kromme (en na herstel wellicht roestgevoelige) multimedia.
Een top-project, ik ga dit volgen!
Wat is trouwens de meerwaarde van de manuele bak t.o.v. de automaat, waar ik dan toch voor zou kiezen?
De automaatbak van een xm is nogal gevoelig. Vooral de moderne is moeilijk te krijgen en duur om te reviseren. Heel erg duur.
Ik heb nu ruim 2 jaar een handbak en dit bevalt me erg goed! Is een stuk sneller (7.8 sec naar de 100 ipv 10 voor de automaat) en is gewoon betrouwbaar.
Ik hou wel van wat sneller optrekken als de motor goed warm is, en een automaat is daar niet zo dol op (gaat dan sneller kapot)..
Vandaar dat mijn persoonlijke voorkeur naar een handbak gaat.
Ik heb er wel in gereden met automaat en moet zeggen dat het ook heel erg goed rijdt
Deze auto rechttrekken vind ik gewoon niet verantwoord, los van of het mogelijk zou zijn. Een ieder die deze heeft gezien zal het daar mee eens zijn! Zonde, maar ik ben al lang blij dat ze een nieuw leven krijgt in een andere xm!
De auto stond op een Franse sloperij, op het punt om voor onderdelen uit elkaar getrokken te worden. En dan blijft er niets meer compleet…
Och, dat sneller optrekken valt ook wel mee hoor!
Als je in 7.8 sec naar de 100 wil rijden moet je wel héél erg je best doen en bak en koppeling zodanig mishandelen dat die ook geen lang leven beschoren zijn. Een automaat doet echter gewoon zijn ding als je het gaspedaal op de vloer legt en zal die 10 seconden gewoon halen. Grote voordeel van een handbak is inderdaad het onderhoud wat een stuk goedkoper en eenvoudiger is.
Trouwens, ik weet dat de 4HP18 van de Serie 1 XM’s een onbetrouwbare reputatie heeft. Bij de Serie 2 is de oliekoelradiateur weggelaten en is er nog een wijziging aan de koppelomvormer waardoor de bak al een stuk betrouwbaarder is? Is de 4HP20 van de ‘Serie 3’ dan net zo onbetrouwbaar? Hoewel bij de 4HP20 zit je met het olieverversen wat waarschijnlijk nooit door de dealer is uitgevoerd, eigenlijk alleen door kenners die weten dat ‘sealed for life’ toch niet zo bevorderlijk is voor de automaat.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Ik weet niet hoe jij optrekt, maar ik trek hem echt wel onder de 8 seconden naar de 100 (gemeten) en weet dan verrekte goed dat ik niets sloop…
En zoals lucas zegt: zonder koeler wordt die alleen maar warmer, wat me niet bevorderlijk lijkt. Bij caravan trekken en extreme situaties plaatst men juist vaak een extra oliekoeler bij andere merken..
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voordeel van een handbak zijn ook de 5 versnellingen. Dat zal op de snelweg denk ik een lager toerental geven.
Ook is een handbak natuurlijk zuiniger in verbruik
Door de hydrolisch bekrachtigde koppeling ook nog eens lekker licht te bedienen
Allemaal redenen om lekker voor een handbak te gaan, zeker icm met meer betrouwbaarheid en lagere kosten
De serie 2 heeft weldegelijk een oliekoeler op de automaat, echter gaat hier koelvloeistof door een warmtewisselaar (dat ronde ding bijna onderaan de bak met die 2 slangen eraan) en zit er geen extra radiateur als in de serie 1.
Automaat en handbak hebben in de hoogste versnelling hetzelfde toerental. In de laagste ook als je het mij vraagt, maar da’s lastig te bepalen.
Qua verbruik is er weinig verschil denk ik, sinds de automaten een lock-up hebben zijn ze bijna net zo zuinig als een handbak.
En een goede reden om een automaat te hebben is het feit dat je dan een voet over hebt voor die rare parkeerrem. Geen idee of een automaat nog last heeft van steile hellingen maar met een handbak is het niet handig.
Eh, ops: en schakelen kan ik nog niet zo snel, maar ik had ergens gelezen dat de acceleratietijden doorgaans door een testcoureur neergezet worden die niet zo zuinig zijn met de auto.
Groetjes Erik!
Och, als je gevoel hebt voor de auto en er wat langer in rijdt, kan je er prima snel mee wegkomen Menig golfje heeft bij mij t nakijken, zonder dat ik mijn bak of auto hierbij sloop…
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Kan ik beamen. Die handbak is geweldig, heb ik ook, bloedsnel en veel leuker dan een automaat. Alleen die extra voetrem is dan wel weer een probleem met hellingtrekken.
Maar ik zou voor geen geld een automaat willen.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Daarom dus:
Xm Multimedia BVM
Binnenkort zulllen er meer updates volgen Ben er normaal niet zo’n ster in, maar zal nu mijn best doen de updates bij te houden…
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Paul Cornelisse schreef:Toch jammer. Ik denk dat we toch genoeg lassers en mensen die ervaring hebben met plaatwerk op het forum hebben. Zou het niet te proberen zijn om de dame weer strak te krijgen?
Mark heeft nog een perfecte achterkant staan.
Waarom word ik er toch elke keer weer bijgehaald…
Xsara Coupe schreef:Ik weet niet hoe jij optrekt, maar ik trek hem echt wel onder de 8 seconden naar de 100 (gemeten) en weet dan verrekte goed dat ik niets sloop…
En zoals lucas zegt: zonder koeler wordt die alleen maar warmer, wat me niet bevorderlijk lijkt. Bij caravan trekken en extreme situaties plaatst men juist vaak een extra oliekoeler bij andere merken..
Ik heb in de XM van Marco gereden, de handbak is zeker leuk en vast ook wat sneller door dat er geen vertraging zit in de reactie van de koppelomvormer. Maar met de bak in de sportstand(weinig koppelomvormer) en de 2 auto’s naast elkaar, denk ik dat het verschil toch wel heel erg meevalt.
Handbak is leuk voor even, maar doe mij toch maar de automaat voor dagelijks gebruik.
De automaat heeft een warmtewisselaar.