Distributieriem vervangen
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 30 juni 2009 12:36 AM

Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zover;
Het vervangen van de distributieriem inclusief spanrol bij mijn Cannes. Op zich is dit een simpel karweitje, echter moet je wel het een en ander demonteren om er bij te kunnen.
Helaas gebeurde tijdens het spannen van de nieuwe riem datgene wat je niet hoopt, de riem versprong 1 of 2 tandjes. eerst maar gestart en de Bix liep werkelijk beroerd. daarna de nokkenaspoulie 1 tand teruggezet en ja, de BX kwam meteen weer tot leven!!!
Alles weer opgebouwd en na 2 uur sleutelen was de klus geklaard…....dacht ik.
Gisteren even een ritje gemaakt en ik vond al dat het blokkie aardig bromde. Daarbij als je accelereerde klonk onder het vooronder een hoop gepingel. Dusssss, waarschijnlijk nog 1 tand terugzetten.
Dit heb ik vanavond maar even gedaan. Gelukkig hoef je hiervoor bijna niks te demonteren.
Nu loopt de Cannes tenminste weer zoals het hoort.
By the way, de oude distri-riem heeft er ruim 100.000km opgelegen en ik moet zeggen, hij zag er nog behoorlijk fris uit!!! Dit kon ik niet zeggen van de spanrol want deze kon je bijna niet meer ronddraaien.
Al met al een leuke klus om te doen en het blokje kan er nu weer heel wat kilometertjes tegen.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 30 juni 2009 12:50 AM
  [ # 1 ]

Mooi werk, maar hoe verzet je je riem een tandje zonder veel te hoeven demonteren? Je moet toch wel de riem ontspannen?

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 30 juni 2009 12:56 AM
  [ # 2 ]
bx-cannes schreef:

Mooi werk, maar hoe verzet je je riem een tandje zonder veel te hoeven demonteren? Je moet toch wel de riem ontspannen?

Klopt, da’s dan ook alles. Alleen de bovenste en middelste afdekplaat verwijderen (ook het rechter voorwiel en afdekplaat in de wiekast). dan kan je zo bij de spanrol komen. Deze lossen terwijl je de riem op spanning houdt met je hand, nokkenaspoulie 1 tandje verplaatsen, riem weer spannen en hopla het leed was geleden. Wel van te voren merktekentjes gezet op de riem en nokkenaspoulie om aan te geven hoe de riem erop lag.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 30 juni 2009 01:19 AM
  [ # 3 ]

ok, op die manier.

Die nokkenas kun je ook blokken trouwens met een boortje maat 10. Zit ergens een gat in de poelie en een uitsparing in de kop.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 30 juni 2009 01:49 AM
  [ # 4 ]
bx-cannes schreef:

ok, op die manier.

Die nokkenas kan je ook blokken trouwens met een boortje maat 10. Zit ergens een gat in de poelie en een uitsparing in de kop.

Ook moet je een pen van 6 mm in de voorkant van het blok steken en zo het vliegwiel op het juiste punt blokeren .

Starten als je weet dat het niet goed staat is met vuur spelen Rolling Eyes

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 30 juni 2009 11:57 PM
  [ # 5 ]
wbogaerts schreef:
bx-cannes schreef:

ok, op die manier.

Die nokkenas kan je ook blokken trouwens met een boortje maat 10. Zit ergens een gat in de poelie en een uitsparing in de kop.

Ook moet je een pen van 6 mm in de voorkant van het blok steken en zo het vliegwiel op het juiste punt blokeren .

Starten als je weet dat het niet goed staat is met vuur spelen Rolling Eyes

Walter

Ik wist zeker dat de riem max. 2 tandjes verschoven was. Twijfelde alleen dus tussen 1 of 2 tandjes terugzetten. Blokkeren had ik gedaan maar bij het spannen van de riem ging het ff een beetje mis.
Het bleek dus achteraf dat 1 tandje terugzetten niet genoeg was, zodoende.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 01 juli 2009 12:01 AM
  [ # 6 ]

Ach nu kan ie er weer een mooie tijd tegenaan, goed werk!

de riem spannen zou ik ook gewoon doen met de pennen in je poelies, kan er niks gebeuren

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 01 juli 2009 12:19 AM
  [ # 7 ]
Daan88 schreef:

Ach nu kan ie er weer een mooie tijd tegenaan, goed werk!

de riem spannen zou ik ook gewoon doen met de pennen in je poelies, kan er niks gebeuren

Ja, moeders is weer erg blij. Ze rijdt nu weer rond met een big smile op het gezicht.
Nu nog het volgende projektje:
Even een goede dreun op het sterretje in de voorruit geven zodat het een barst wordt. Dan naar Autotaalglas toe voor een gratis nieuwe voorruit.
Lang leve wa + glasverzekering, zonder eigen risico!!!

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 01 juli 2009 12:28 AM
  [ # 8 ]

hehe, alleen wel hopen dat ze het netjes doen zonder lak eraf te zagen

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 01 juli 2009 12:36 AM
  [ # 9 ]
Daan88 schreef:

hehe, alleen wel hopen dat ze het netjes doen zonder lak eraf te zagen

Ik blijf er gewoon bij. Da’s voor hun ook goedkoper anders moeten ze me een leenauto meegeven, een of andere Smart(ass).

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 01 juli 2009 11:36 PM
  [ # 10 ]

Je had het geheel niet eerst paar keer rond gedraait aan de krukas om dan te controlleren?

Overigens wil het wel eens voorkomen doordat de spanning niet helemaal goed is, dat je 1 tand verkeerd komt, maar 2….

raar Idea

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 02 juli 2009 12:03 AM
  [ # 11 ]
GoodOldDiesel schreef:

Je had het geheel niet eerst paar keer rond gedraait aan de krukas om dan te controlleren?

Overigens wil het wel eens voorkomen doordat de spanning niet helemaal goed is, dat je 1 tand verkeerd komt, maar 2….

raar Idea

Ach, uiteindelijk is het allemaal goedgekomen. Dat ene tandje extra terugzetten was het werk ook niet.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook