3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Motorwissel, na aanrijding nwe voorruit, waar kitten?
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 23 juni 2009 03:36 AM
  [ # 31 ]

Toen ik mijn auto kocht zat er een “gangsterkap” op. Een groene plexiglas rand buitenop de auto.

http://www.mijnalbum.nl/Album=CO6ASGYR

Ik kan me herinneren dat ik het groen in de verkeerslichten slecht kon zien. Ik heb hiervoor een Volvo Amazon gehad waar een blauwe band in de voorruit zat, daar had ik dat probleem niet. Dus kijk uit met groen !!

Ik heb de kap gedemonteerd, en het ligt ongebruikt in de schuur (is eventueel te koop), maar je hebt waarschijnlijk genoeg sores aan je hoofd. Gelukkig dat er nauwelijks persoonlijk letsel was, en succes met de reparaties.

Andries

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 30 juni 2009 12:45 AM
  [ # 32 ]
Andries schreef:

Ik heb de kap gedemonteerd, en het ligt ongebruikt in de schuur (is eventueel te koop),

Dank voor het aanbod, maar ik heb zaterdag zelf een ruit gehaald bij Chyparse

maar je hebt waarschijnlijk genoeg sores aan je hoofd. Gelukkig dat er nauwelijks persoonlijk letsel was, en succes met de reparaties.

Ja, gelukkig liep het goed af.
Zaterdag de oude ruit gedemonteerd, kneedkit verwijderd, de onderstrip en wat roestplekjes met RX5 behandeld en zondag de nwe ruit er in. Ook dit viel niet mee; met blokjes de ruit omhoog houden in het nwe rubber ging wel, maar dan de strip met het nwe rubber er onder krijgen was wat anders.
De onderhoeken sloten niet lekker op het dashboard aan, ik kon mijn vinger onderlangs tussen het glas en de rubber flap van het dashboard krijgen. Verder sluit het rubber niet lekker aan op de RVS strip boven en aan de zijkanten, bolt op.
Zo zit het in elkaar:

Toen ik mijn DS 3 jaar geleden kocht lekte de ruit boven met een regenbui. Ik kon voelen dat de daklijst (met gekit rubber) op en neer bewoog (danste) t.o.v. de ruit. Toen heb ik van binnen en buiten de ruit in dit rubber vastgekit met sikaflex. Waterdicht en geen dansend dak meer.
Mijn plan is nu om dit weer te doen, maar dan het rubber aan buitenkant te kitten aan de RVS strip en de ruit aan de binnenkant aan het rubber.
Schematisch: \II/I\II/ (\/\/ is het rubber, II de daklijst en I de ruit)
en dan kitten bij de sterretjes letters: \II*/I\II*/

Zo zit de boel niet al te stijf maar dicht toch goed af zonder plaatwerk ‘op te sluiten’ waardoor roestvorming op kan treden.
Of alles weer stijf kitten als voorheen gedaan?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 30 juni 2009 01:08 AM
  [ # 33 ]

Voorzover ik momenteel overzie hoort de voorruit ‘droog’ in het rubber te zitten, de constructie van het rubber is zodanig dat het water via de zijkanten naar de A-stijl wordt afgevoerd. Het probleem van lekkage ontstaat pas als roest de doorstroming van het lekwater verhinderd.

Met mijn break heb ik daarom gekozen voor de oorspronkelijke droge montage nadat de lijst glad gemaakt en in de owatrol gezet was. De uitstroom langs de A-stijlen kit ik niet af, wel het rubber langs de onderzijde.

Nog geen ervaring met het bereikte resultaat, nog niet klaar om mee te rijden (uit te proberen)...

knuffel

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 30 juni 2009 01:47 AM
  [ # 34 ]

voorruit moet en kan er droog in worden gezet (geen kit). Eventueel vaseline gebruiken. Rubber zorgt voor voldoende afdichting (gebruik wel een nieuwe).

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 30 juni 2009 12:44 PM
  [ # 35 ]

Goedemorgen,

ik heb afgelopen winter ook een nieuwe ruit laten monteren (via carglass). Omdat deze ook lekte heb ik alle opnieuw gedaan.
Bovenzijde kan gewoon in rubber (wel goed omhoog drukken)
Onderzijde heb ik in twee fasen gedaan. Eerst alles afgekit om de steunen heen. Vervolgens (na utharden) de steunen verwijderd en daaronder gekit. Ook links en rechts bij de A-stijl goed afkitten, dit is een beruchte lekkage plek.
Als je de ruit zo afkit heb je geen lekkage en als voordeel ook minder motor geluid in de auto.

grt Arjan

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 02 juli 2009 09:00 PM
  [ # 36 ]
capt kok schreef:

Omdat deze ook lekte heb ik alle opnieuw gedaan.

Lekte je ruit alleen onderaan, omdat je daar gekit hebt? Af fabriek zit daarvoor die kneed-kit, ik bedoel het kitten van het glas in het rubber en het kitten van het rubber in de daklijst en A-stijlen.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 juli 2009 07:53 PM
  [ # 37 ]
vlietmansje schreef:

Voorzover ik momenteel overzie hoort de voorruit ‘droog’ in het rubber te zitten, ..

Want hij hoort een beetje te kunnen schuiven als de koets tordeert. Anders springt ie…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 06 augustus 2009 04:32 PM
  [ # 38 ]

Ik vond in “Body Repairs Manual ID-19 DS-19 741” het volgende plaatje:


(foto van netbook scherm)

hier staat dat met 3 blokjes de ruit naar buiten geklemd/gedrukt moet worden. Heb ik dus ook gedaan, anders wiebelt het rubber wel erg.
Op de camping het rubber aan buitenzijde tegen RVS strips gekit. D.m.v. stokjes het rubber omhoog gehouden. Aan binnenkant het glas in het rubber gekit, om flexibiliteit te houden. Kan je nu dus zien van buiten…grrrrr.
Onderweg van Loire naar Auvergne in de regen lekkage binnen; mijn vrouw naast mij met steeds natter wordende krant op schoot en met washandje de ruit afvegen….. Crying or Very sad

De rest van de vakantie met ducttape langs de ruit gereden..

Nu thuis toch het glas aan het rubber gekit en hoop ik dat de boel water dicht is.

Resume: Ondanks aanduwen naar boven bij montage sluit de bovenrand niet goed af met nwe ruit en nw rubber, vooral in de bovenhoeken is erg veel speling/beweging van rubber om glas, in sponning. Hier helpen de blokjes niet bij. Op de tekening is die speling (blokjes wegdenken) duidelijk te zien.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 21 oktober 2009 10:10 PM
  [ # 39 ]

Aansluitend op dit min of meer actuele draadje:

heb inmiddels twee keer een voorruit van een DS mogen vervangen, wordt er dus handiger in.
Helaas betekent dit dat er steeds weer nieuwe vragen opkomen, dus vooruit (niet te verwarren met voorruit…):

Bij montage van de nieuwe ruit valt me op dat de lengte van het oude voorruitrubber langs de A-stijlen verschillend van lengte is? Nu weet ik niet hoe een nieuw rubber er uit ziet, zijn de hoeken voorgevormd, en moet je de A-stijlstukken op lengte afsnijden of zo?

Verder zit de ruit nu maximaal naar boven gemonteerd door de onderste strip met de excentrische moeren, maar de ruit lijkt toch veel lager te zitten: aan de bovenzijde steekt het ruitrubber lang niet zo ver over de chroom daklijst als eerst?


En tenslotte: onderaan de ruit in de hoeken bij de A-stijlen zit een haaks beugeltje met twee boutjes in sleufgaten vast op het chassis: is dat om rijwind (en regenwater) weg te voeren van de open onderzijde van het ruitrubber, of hebben deze andere functie?

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 oktober 2009 04:45 PM
  [ # 40 ]

Die beugeltjes op de A-stijl dienen om de (gesloten) motorkap op zijn plaats te houden bij hogere snelheden. Beugeltjes op de hoeken van de motorkap haken onder de beugeltjes op de A-stijl als de motorkap dicht is.

Citroen!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10461
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 oktober 2009 05:42 PM
  [ # 41 ]

Is, dacht ik, ook om te voorkomen dat bij een botsing de kap door je voorruit komt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 oktober 2009 06:09 PM
  [ # 42 ]

In geval van een frontale botsing zullen de beugeltjes ook wel iets doen, maar Citroën ontwierp de DS om te rijden, ook met hoge snelheid over de autoroutes. Daarbij is het slordig dat de motorkap omhoog zou komen door onderdruk juist voor de voorruit.

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 22 oktober 2009 07:52 PM
  [ # 43 ]
DriverD schreef:

Die beugeltjes op de A-stijl dienen om de (gesloten) motorkap op zijn plaats te houden bij hogere snelheden. Beugeltjes op de hoeken van de motorkap haken onder de beugeltjes op de A-stijl als de motorkap dicht is.

Da’s waardevolle info, heb de plaats gemarkeerd (laagste stand), maar kan nu eens goed kijken of de boel ook functioneert!

knuffel

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 22 oktober 2009 09:49 PM
  [ # 44 ]
DriverD schreef:

Daarbij is het slordig dat de motorkap omhoog zou komen door onderdruk juist voor de voorruit.

Ik had daar vaak last van tijdens wat vlottere ritten en bij meer wind. Ik zal eens kijken of die beugeltjes op de A-stijlen bij mij nog aanwezig zijn. De driehoekjes in de kap zitten er nog.
Waardevolle tip DriverD, thnx!

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 oktober 2009 09:01 PM
  [ # 45 ]
vlietmansje schreef:

Bij montage van de nieuwe ruit valt me op dat de lengte van het oude voorruitrubber langs de A-stijlen verschillend van lengte is? Nu weet ik niet hoe een nieuw rubber er uit ziet, zijn de hoeken voorgevormd, en moet je de A-stijlstukken op lengte afsnijden of zo?

Niemand over dit stukje van de vraag?

Maar wat het kitten betreft nu bijgeleerd dat met Terosan ruitenkit goed werken is: in de kit zetten van de onderste strip, dagje wachten, aandrukken en opnieuw verder kitten van de stukken die te weinig hebben. Weer dagje wachten en zo voort.
Het laatste deel van het patroon gebruikt om de ruimte aan de bovenkant tussen chroomlijst en rubber op te vullen (heb oude rubber gebruikt en dat gaf beetje ruimte).

knuffel

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook