meer info gasklephuis 1.8, 8v ZX (1993)
tmoons
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129

Gepost: 30 juni 2009 11:02 AM

Hallo,

Ik zou me graag wat meer willen verdiepen in de werking van het gasklephuis op mijn auto.
Het is de motor met de grote zwarte door achter op (luchtfilter) en de “sleurf” naar voren om daar het gasklephuis in te gaan.

Ik heb het gasklep huis onlangs van de motor gehaald, en “extern” gereinigd. Ik durfte toen niet de diverse onderdelen los te schroeven.

Als je het gasklephuis bekijkt, zitten er voor op 3 slangen (1 hele dikke, das die van het luchtfilter komt) 2 dunnere, deze komen van het spruitstuk en van een kastjes tegen het RECHTER sparbord (niet de MAP sensor, die zit meer op de wielkast bij de veerpoot)

Wat doet dat kleine zwarte kastje waar die 2 slangen in gaan?

Verder zitten er nog diverse stekker aansluitingen op, een grijze, een gele, een zwarte (Gaskleppositie sensor gok ik voor zwart).
Wat zijn de functies van die eletra delen.

Wat kan ik allemaal WEL los schroeven (met name ten behoeve van een grondige reiniging…) en waar moet ik zeker van afblijven…

Alvast bedankt voor de tips!

Plaatje van dat gene waar we het over hebben…

en plaatje (als het goed gaat)

ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB Smile (nee niet beige, goud!!!)

Profiel  

_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577

Gepost: 30 juni 2009 11:54 AM
  [ # 1 ]

Dat zwart kastje is ws het magneetklepje dat zorgt het terugvoeren van benzinedampen vanuit het actief koolstoffilter. In principe kan je alle onderdelen van het gasklephuis schroeven, kan niet mis gaan…

Profiel  

tmoons
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 30 juni 2009 12:53 PM
  [ # 2 ]
_Razkin_ schreef:

Dat zwart kastje is ws het magneetklepje dat zorgt het terugvoeren van benzinedampen vanuit het actief koolstoffilter. In principe kan je alle onderdelen van het gasklephuis schroeven, kan niet mis gaan…

Koolstoffilter? waar vind ik die? (om schoon te maken)

was is het gevaar bij het los nemen van de gasklepsensor? (ik heb een BMW motorfiets, en daar wordt heel geheimzinngig gedaan over het los nemen van de “TPS”, uit eindelijke blijkt het allemaal wel mee te vallen, het is alleen heeel erg belangrijk om de sensor op de juiste manier terug te plaatsen, hoe is dat bij de ZX (motor heeft Motronic 2.1, zx heeft 3.5)

Profiel  

_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577

Gepost: 30 juni 2009 03:40 PM
  [ # 3 ]

Zit tegen de rechterchassisbalk, maar kan niet gereinigd worden en hoeft ook niet. Slaat enkel benzinedampen op en staat deze af als de situatie dit toelaat.
Gaskleppositiesensor kan maar op één manier gemonteerd worden en is niet afstelbaar. Aan de sensor valt ook niets te reinigen, je kan hoogstens controleren of de weerstand soepel en zonder dode punten veranderd bij het veranderen van de stand van de gasklep. Fabrieksgegevens zijn nodig ter vergelijking, maar daar kan ik je niet aan helpen.

Profiel  

tmoons
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 30 juni 2009 04:03 PM
  [ # 4 ]

Bedankt!
Ik ga vanmiddag gelijk even kijken of ik er dan al wat aan kan doen.

Hou het hier wel even op de hoogte!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook