Nou is deur63 wel een elektrotechneut dus stiekum verdenk ik hem ervan dat ie hier nog best wel ergens moet kunnen komen.
Ik was blij dat ik ook gedeeltelijk electrotechneut ben. Maar ik kan je vertellen dat het toch wel tegen valt. Citroenbedrading is allemaal groen, en komt niet altijd 100% overeen met de schema’s. Zo wordt de stuurstroom voor het ECU-voedingsrelais, in je spatbord afgetakt van de Contactslot plus. Terwijl die volgens het schema, ergens anders vandaan kwam. En die stuurstroomkabel was bij mij dus kapot.
Maar met een paar uurtjes lukt het wel, gewoon rechterspatbord demonteren en de voorbumper, dan kun je de hele kabelboom volgen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Ik heb nog een vraagje over mijn Chicje… Sinds ik hem hebt rijdt ie structureel 1 op 10.. Zowel op de autoweg als door de stad, altijd 1 op 10.. Hoe kan dit, aangezien de meeste Chics een stuk zuiniger rijden..
Brandstofverbruik wordt beinvloed door:
- Je rijstijl
- Je banden (na nieuwe banden van 1 op 10 naar 1 op 12)
- Bandendruk
- Staat van onderhoud (luchtfilter oa)
Maar het meest scheelt toch je rijstijl, schakelen bij 2500 toeren, of bij 3000 toeren. Afremmen op de motor, of koppeling in en remmen. Hoe ver trap je het pedaal in bij het optrekken. Hoe hard rijdt je, enz, enz.
En verder kunnen de banden nogal wat schelen. De deauville reedt op vredesteins 1 op 10, daarna met de nieuwe bridgestone’s (b250) ging hij naar 1 op 12. Maar als mijn vriendin rijdt haalt ze op 1 op 14
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mijn ex Chic, en die van een maatje van me uit Roermond waren ook alleen met de allergrootste moeite op 1:11 te krijgen en dat was het dan, meestal zo rond de 1:10
Dat waren wel beide krulletters dus misschien dat daar nog wat verschil in zit qua motor tussen de wel en niet krul.
Dat maatje van me heeft nu een 16TGI break en doet op zijn sloffen 1:13 en de TGI die ik gehad heb deed dat ook. Geen idee waar het aan ligt eigenlijk.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik heb de laatste tijd wat problemen met de hydrauliekpomp. Wanneer ik de BX start en hij moet omhoog komen, komt er een lekkere (onconstante) piep uit de hydrauliekpomp. Als de BX op hoogte is, issie stil. Wanneer er weer hydraulische druk gevraagd wordt, begint ie weer te piepen. Normaal gaat het na een paar minuten over, maar door het koude weer stopt het niet meer….
Is dit een voorbode dat de pomp binnenkort kassie wijlen is, of is het gewoon een lager dat een beetje aan het verslijten is? Verder heb ik er geen last van, de stuurbekrachtiging (welke normaal het eerste problemen krijgt wanneer er problemen met hydrauliek zijn) hapert eigenlijk nooit…
Het is niet de aandrijfsnaar van de pomp?
Bij mijn bx begon ie te slippen, als de pomp druk moest leveren. Dan hoor je een ritmisch gepiep. Als ie eenmaal op hoogte was viel het wel mee.
Nieuwe snaar, gepiep was weg, en mijn auto kwam véél sneller omhoog
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Zoals hierboven vermeld is het zeer aannemelijk dat je met het spannen of vervangen van de snaar weer probleemloos kunt rijden.
Eveneens ben ik tevens ook.
De riem is een half jaar geleden vervangen door een citrogarage, dus ik mag hopen dat dat goed is gebeurd… Maar, voor de zekerheid zal ik wel even checken of ie op spanning staat. Hoeveel spanning moet ie hebben? Max 1cm induwen in het midden?
Mechuccio schreef:Mijn ex Chic, en die van een maatje van me uit Roermond waren ook alleen met de allergrootste moeite op 1:11 te krijgen en dat was het dan, meestal zo rond de 1:10
Dat waren wel beide krulletters dus misschien dat daar nog wat verschil in zit qua motor tussen de wel en niet krul.
Dat maatje van me heeft nu een 16TGI break en doet op zijn sloffen 1:13 en de TGI die ik gehad heb deed dat ook. Geen idee waar het aan ligt eigenlijk.
Klopt; de BDZ-motor heeft een iets ander injectiesysteem, G5, wat bij mijn krulletter-chic ook nooit zuinig gewerkt heeft. Maar wel snel (sneller dan een schone gti).
De 16TGI break die ik had, met de BDY motor met G6 injectie/ontsteking, was akelig zuinig; 1:17, 1:18 daaromtrent. En ik verdenk ‘m ervan 1 rit nog zuiniger gereden te hebben; het leek wel alsof ik benzine erbij kreeg onderweg…
Ich bin ein Breaker
deur63 schreef:De riem is een half jaar geleden vervangen door een citrogarage, dus ik mag hopen dat dat goed is gebeurd… Maar, voor de zekerheid zal ik wel even checken of ie op spanning staat. Hoeveel spanning moet ie hebben? Max 1cm induwen in het midden?
Misschien nog wel iets strakker dan dat. Maar hij moet ook niet té strak staan.
Ich bin ein Breaker
Na een hele hoop probleemloze kilometertjes beginnen er nu wat problemen aan de Chic te komen….
Laatst is de einddemper eronderuit gevallen, die was volledig doorgerot. Na het vervangen bleek dat de voorpijp ook compleet overleden is, maar dat is allemaal eenvoudig te doen.
Hydraulisch lijkt alles prima, alleen dat de Chic langzaam omhoog komt. Ik moet nogsteeds mijn voorpootjes eens vervangen, en dat staat over een aantal weken op de planning.
Verder heb ik nu wel een ander probleem. Ik reed net op de autoweg, en opeens gaat mijn acculampje kortstondig branden, gevolgd door wat herrie uit de motorruimte. Ik was bijna thuis, dus de BX naar huis gereden en de motorkap opengetrokken. Daar constateerde ik dat er flink wat herrie uit het vooronder komt. Een semi-slijpend geluid, en een tik zoals de tik die normaal uit de HD regelaar komt, maar dat geluid kwam uit mijn dynamo/HD pomp. Mijns inziens is dit het lager van de dynamo dat aan het overlijden is (conclusie mede door het brandende accu lampje genomen). Wat is jullie visie hierop? Dynamo vervangen door een ander exemplaar?
Klinkt aannemelijk?!
Heb je al een andere uitlaat? Ik heb er nog één liggen nl… Misschien ook nog wel een goede dynamo, maar dat moet ik eerst even checken.
Nadeel is ook dat ik niet meer zo heel dichtbij woon?!
Succes met de klussen!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zou de dynamo er eerst eens uithalen en controleren op overmatige speling.
Als je hem er dan toch uit hebt en het is niet goed, is het vrij makkelijk om op een sloop een ander exemplaar te vinden. Of je geeft wat meer uit en koopt een gereviseerd exemplaar.
oudelut schreef:Klinkt aannemelijk?!
Heb je al een andere uitlaat? Ik heb er nog één liggen nl… Misschien ook nog wel een goede dynamo, maar dat moet ik eerst even checken.
Nadeel is ook dat ik niet meer zo heel dichtbij woon?!Succes met de klussen!
Ik ben best wel vaak in Rotterdam (mijn vriendin woont daar), en Breda is nog enigzins te doen. Ik ga daar wel normaal met de trein naartoe, maar dat moet geen probleem zijn..
Ik heb geen andere uitlaat, ik heb wel een nieuwe einddemper gekocht (84 euro..), maar de voorpijp nog niet. Zou je aub willen kijken of je de dynamo nog hebt? dat zou ik heel erg op prijs stellen.
Qua klussen gaat het wel, al heb ik net een huis gekocht, en heb dus niet echt veel tijd om aan de BX te sleutelen (lees: alleen als het moet zal ik iets doen, en de lijst begint lang te worden)..
Hilko16TZI schreef:Ik zou de dynamo er eerst eens uithalen en controleren op overmatige speling.
Als je hem er dan toch uit hebt en het is niet goed, is het vrij makkelijk om op een sloop een ander exemplaar te vinden. Of je geeft wat meer uit en koopt een gereviseerd exemplaar.
Ik weet niet hoe oud hij is, hij zit er al in sinds ik de auto heb (5jaar), en ook toen was is alles behalve nieuw.
Ik heb gevoeld of ik kon voelen waar het geluid (/vibratie) vandaan kwam, maar logischerwijs rammelen zowel de hdpomp als dynamo…
Dynamo eraf schroeven en met de hand draaien zal natuurlijk geen optie zijn, aangezien hij dan niet belast wordt door de riem en je dus niks zal voelen, afgezien speling..