Gisteren heb ik een prachtig setje originele, nieuw in doos, verstralers / mistlampen gekocht:
Eigenlijk vind ik ze bijna te mooi om in de bumper te hangen
Maar nu viel me op, deze lampen hebben bijna compleet helder glas. De (ook al gele) mistlampen die ik nu heb, zijn geribbeld.
Wat is nou het verschil? Zijn het nou allemaal mistlampen, of zijn die nieuwe lampen verstralers, en zo ja, wanneer mag je die dan gebruiken?
Enlighten me!
Mooie lampen. Volgens de etiketten op de dozen zijn het projecteurs longue portée, oftewel verstralers. Moet ook ergens uit de code op de glazen blijken. Te gebruiken als grootlicht. Dus alleen buiten de bebouwde kom en zonder tegenliggers,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
hm.. da’s jammer, dus niet als mistlampen te gebruiken…. Ik zal eens kijken hoe verblindend ze zijn
Totaal aantal Berichten: 592
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Volgens mij moeten deze ook geschakkeld zijn op je grootlichtschakkelaar dan. En niet los. Je mag ze wel los kunnen bedienen, mits je grootlicht aanstaat.
Ik weet het niet zeker hoor, maar dat zeiden ze volgens mij wel over dezelfde soort lampen die op mijn eend zitten tijdens de APK.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
hm lekker is dat, nouja ik schroef ze er wel op en dan zie ik ‘t wel
Harm schreef:Ik zal eens kijken hoe verblindend ze zijn
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Re: Mistlampen en verstralers?
Harm schreef:Gisteren heb ik een prachtig setje originele, nieuw in doos, verstralers / mistlampen gekocht:
Eigenlijk vind ik ze bijna te mooi om in de bumper te hangen
Maar nu viel me op, deze lampen hebben bijna compleet helder glas. De (ook al gele) mistlampen die ik nu heb, zijn geribbeld.
Wat is nou het verschil? Zijn het nou allemaal mistlampen, of zijn die nieuwe lampen verstralers, en zo ja, wanneer mag je die dan gebruiken?Enlighten me!
Mooi spul!! Inderdaad zijn de heldere varianten verstralers. Deze zul je vermoedelijk ook wat anders moeten afstellen dan de mistlampen. Nja.. je moet ze sowieso stellen natuurlijk. Voor verstralers zitten ze natuurlijk behoorlijk laag in de bumper. Een setje op dakdragers boven de voorruit is wat effectiever maar wel errug ordinair. ik zou de schakeling aanpasen dat je ze met een relais schakelt (als dat al niet gebeurt) dat pas actief kan worden wanneer je je grootlicht aanzet.
Ik weet niet of de huidige dimlichten ALLEEN kunnen worden ingeschakeld met dimlicht?? Zo ja (wat logisch zou zijn, want het is alleen toegestaan met dimlicht) dan zul je het aan moaten passen, anders kun je ze nooit gebruiken op de momenten dat ze toegestaan zijn en je er wat aan hebt.
Als de mistlampen origineel al met relais geschakeld zijn is dat niet moeilijk aan te passen. Anders is het misschien wat meer werk, want ik zou wel relais bijplaatsen als ze via grootlicht geschakeld moeten worden.
Ik kan je er wel een keer mee helpen (mag je mij nog een keer een lift geven naar de stalling).
/Marten
hehe die lift naar de stalling wil ik je best geven hoor.
Maar ik denk dat ik die verstralers gewoon in de plaats van de mistlichten aansluit, zelfde bedrading enzo. Ze zijn inderdaad geschakeld met de dimlichten.
Ze zitten er vooral voor de sier, en voor de apk kan ik altijd weer ff de mistlampen erin zetten
Harm schreef:hehe die lift naar de stalling wil ik je best geven hoor.
Maar ik denk dat ik die verstralers gewoon in de plaats van de mistlichten aansluit, zelfde bedrading enzo. Ze zijn inderdaad geschakeld met de dimlichten.
Ze zitten er vooral voor de sier, en voor de apk kan ik altijd weer ff de mistlampen erin zetten
Het is volgens mij maar een eenvoudige modificatie, maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.
Gisteren heb ik ze er ff in gehangen. Ondanks dat ze te mooi zijn om zomaar in een bumper te hangen…
En wat zijn ze prachtig! Ik heb ze gewoon in plaats van de mistlampen aangesloten, ik vind ‘t wel best zo.
Wel heb ik even een paar schroeven door het inbouwbakje geramd, om die aan de bumper vast te maken. Anders is het geheel wel erg diefstalgevoelig…
plaatjes:
mooi hoor :photo
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Vandaag heb ik even voor m’n eigen auto gereden, die de nieuwe verstralers aan had staan. Best irritant felle dingen eigenlijk, ik laat ze maar lekker uit….
maar ze staan wel vreselijk mooi!
En ze waren nog goedkoop ook, als ik zie wat Wouter moest afrekenen voor z’n nieuwe Siem gele mistlampen…
Harm schreef:Vandaag heb ik even voor m’n eigen auto gereden, die de nieuwe verstralers aan had staan. Best irritant felle dingen eigenlijk, ik laat ze maar lekker uit….
maar ze staan wel vreselijk mooi!
Dat zeker.. Maar goed, het zijn ook verstralers! Dus als aanvulling op je grootlicht.
Gr,
Marten
Ik heb vandaag Harm’s verstralers mogen bewonderen. Prachtig! :headbang
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX